Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Prevenció de les malalties cardiovasculars des de la infància

En el seu aparación influeixen nombrosos factors, alguns dels quals poden ser modificats: dieta, estil de vida i factors de risc associats
Per maitezudaire 23 de desembre de 2003

Les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort a Espanya.El seu impacte demogràfic, sanitari i social està augmentant i vaa continuar fent-ho en les pròximes dècades, segonsestudis realitzats per la Societat Espanyola d’Arterioesclerosi, la SocietatEspanyola de Cardiologia i altres societats afins.

Prevenció: la base, una dieta i estil de vidasaludables

Una dieta adequada i un estil de vida saludables poden reduir en gran manera el risc d’aparició o desenvolupament de les malalties cardiovasculars. Per això, és desitjable que ja des de la infància, els nens adoptin dits hàbits, de manera global, i sobretot aquells grups amb major risc de sofrir malalties cardiovasculars en l’edat adulta com són els qui sofreixen de dislipèmies (especialment, hipercolesterolemia), tenen diabetis o obesitat, els nens sedentaris i els que tenen familiars amb antecedents de cardiopatia isquèmica precoç.

Recomanacions generals

La infància és un període de creixement i desenvolupament en el qual les necessitats d’energia i nutrients per quilo de pes corporal són superiors a les de l’adult. Per aquest motiu, les recomanacions mai hauran de ser massa estrictes, ja que es correria el risc d’incidir de manera negativa en el ritme de creixement i benestar dels més petits. És fonamental inculcar la pràctica regular d’activitat física juntament amb una dieta equilibrada i ajustada a les necessitats dels nens en aquest període.

Consells per a la confecció de menús

* Incloure varietat d’aliments, però no en grans quantitats. * Evitar l’excés de greixos saturats i hidrogenats que, consumides en excés, tendeixen a elevar els nivells de colesterol:

  • eliminar el greix visible de carns i la pell d’ocells abans del seu cuinat i triar preferiblement les carns menys grasses.
  • refredar en la nevera els brous de cocció de carns i ocells per a que, solidificada la grassa sobrenadante (sobretot saturada), pugui retirar-se amb facilitat.
  • prendre només ocasionalment i en quantitats moderades: vísceres, embotits i productes de pastisseria, rebosteria i brioixeria, snacks… rics en greix saturat.
  • augmentar el consum de peix (blanc i blau) a mínim 4 racions setmanals, en detriment del de carn. Es recomana el consum habitual de peix blau per la seva riquesa en àcids grassos w-3.
  • Es permet el consum de 4-5 ous a la setmana, inclosos els que s’utilitzen per a salses, arrebossats, etc.
  • Incloure lactis baixos en greix (usar-los també en la cuina per a elaborar: beixamel lleugera, pudding, flam, etc.) i amb menor freqüència els semigrassos i grassos.

* Incloure aliments rics en fibra (verdures, fruites, llegum i productes integrals -pa, biscotes, galetes i cereals de desdejuni…-) que contribueixen a reduir els nivells de colesterol. * Prendre almenys tres peces diàries de fruita, procurant incloure alguna rica en vitamina C (antioxidant) i incloure diàriament verdures si pot ser, una en forma crua (amanides). * Prendre pastes alimentoses i arròs, entre dues i quatre vegades per setmana i incloure cada dia quantitat suficient de cereals com el pa, millor si és integral. * Prendre 3 o 4 vegades per setmana llegums, com a plat principal o guarnició. * Combinar cereals, llegums i fècules només amb verdures: mongetes verds amb patata, espinacs amb un puñadito de cigrons, escalfes amb carabassa i altres verdures, etc., evitant afegir ingredients grassos d’origen animal. * Emprar guarnicions vegetals per a acompanyar els segons plats, així com salses lliures de greixos inadequats (nata, mantega, etc.), salsa baixes en calories (especialment si existeix sobrepès i obesitat) i unes altres a base de brous desgrasados, hortalisses i oli d’oliva. * Limitar el consum d’aliments molt ensucrats i de la sal. * Beure almenys 1,5-2 L d’aigua al dia (6-8 gots diaris). * Llegir amb atenció l’etiquetatge dels aliments. Evitar els que tenen enlaire percentatge grasses saturades -algunes marques comercials de margarines, rebosteria industrial, snacks fregits en greixos inadequats-, i els rics en sodi i els molt ensucrats. Tècniques culinàries i condimentació

* Utilitzar tot tipus de tècniques culinàries, excepte les elaborades amb grasses incadecuadas (mantega, nata…). Limitar el consum d’aliments fregits, arrebossats o empanats (resulten més calòrics en absorbir més grassa i solen contenir més sodi), especialment si existeix excés de pes o es realitzen amb greixos inadequats. Quant a guisats i estofats, s’admeten els elaborats amb aliments d’origen animal poc grassos (ocells, conill, talls magres de vedella i porc…), amb oli d’oliva, farina i brous desgrasados, hortalisses, etc. P. ex. Estofat de gall dindi o pollastre sense pell a la jardinera, conill estofat amb bolets o xampinyons, o peix en salsa verda…. * Usar amb moderació la sal i el sucre. * Triar preferiblement l’oli d’oliva tant per a cuinar com per a amanir en cru; en aquest últim cas és preferible l’oli d’oliva verge. Poden consumir-se també en cru olis de gira-sol i de blat de moro (P. ex. Amaniment d’amanides, elaboració de salsa tipus maionesa…).

* Limitar la mantega i altres grasses animals (sèu, llard…) i usar amb moderació la margarina vegetal, preferiblement en cru.