Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Probióticos, prebiòtics i posbióticos: aquestes són les seves diferències

Uns són composts presents en alguns aliments vegetals, i uns altres, microorganismes vius, però els dos són bons per a nostra microbiota. Coneix més de cadascun.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 21deOctubrede2021
probiotico kefir yogur Imatge: Cats Coming

Per a mantenir l’equilibri en nostra microbiota, podem afegir-li microorganismes vius (probióticos) o ajudar als que ja té a créixer proporcionant-los el seu menjar preferit (prebiòtics). És la principal diferència entre els prebiòtics i probióticos. Vols saber més? A més d’explicar-te què són cadascun d’ells, en quins aliments estan i quins beneficis concrets ens aporten per a la salut, t’expliquem què són els posbióticos, altres compostos de recent descobriment dels quals els científics ja comptabilitzen uns 500.

Què són els prebiòtics?

Els prebiòtics són composts d’alguns aliments vegetals que l’organisme no pot digerir, per la qual cosa passen a través del sistema digestiu per a convertir-se en aliment per als microorganismes que habiten en el còlon. En servir de menjar per als bacteris sans de l’intestí, aporten un benefici per a la salut de la persona que els pren.

  • Els més estudiats: la inulina i els oligosacàrids, alguns àcids grassos poliinsaturats, compostos fenòlics i part de la fibra dietètica.

➡️ On els trobem

En aliments d’origen vegetal: cereals com la civada, l’ordi o l’arròs, tubercles, bulbs, arrels i pasta cuita i refredada. A més, en la carxofa, l’espàrrec , l’all , la ceba o el porro.

✅ Quin efecte tenen sobre la salut

El seu efecte positiu és indirecte: com són l’aliment de la microbiota intestinal, equilibren i milloren la quantitat, varietat i activitat dels diferents tipus de bacteris i altres microorganismes. Aquests fabricaran composts —com a àcids grassos de cadena curta, enzims, neurotransmisores o vitamines—, que aporten beneficis en el metabolisme de les persones: aprofiten nutrients, ajuden a controlar el pes i els nivells de colesterol i sucre en sang… També ajuden a mantenir la mucosa intestinal.

Què són els probióticos?

Aquests microorganismes vius, generalment ceps específics de bacteris, s’afegeixen directament a la microbiota intestinal. Els probióticos només si s’administren en quantitats suficients poden aportar algun benefici per a la salut de les persones.

  • Els més estudiats: diferents tipus de bacteris i llevats.

➡️ On els trobem

En alguns aliments fermentats, com el iogurt, el quefir o el chucrut casolà (cabdell fermentat). El pa, el vi, la xocolata o els adobats en vinagre no són probióticos, ja que durant el seu procés d’elaboració s’han destruït els organismes vius.

✅ Quin efecte tenen sobre la salut

Per a exercir una acció en l’organisme han d’arribar vius i en suficient quantitat a l’intestí, la qual cosa és difícil perquè l’àcid gàstric sol destruir-los. Aquesta quantitat sol ser molt elevada, de 100 a 1.000 milions d’unitats formadores de colònies (UFC) per dosis, depenent del cep. Segons investigadors de Cochrane, només hi ha evidència científica de l’efecte positiu d’alguns ceps específics per a trastorns com a diarrees per antibiòtics o per a prevenir l’enterocolitis necrosant (inflamació de l’intestí gros) en bebès prematurs o amb baix pes.

Què són els posbióticos?

Des de 2010, diversos treballs científics han introduït un nou concepte: els posbióticos. Els defineixen com aquells compostos produïts durant la fermentació dels bacteris, és a dir, pels probióticos, i que poden tenir efectes positius en la salut a nivell nutricional, metabòlic i immunitari.

Els més estudiats són els àcids grassos de cadena curta, neurotrasmisores, diversos tipus de nutrients, pèptids antimicrobians o els enzims actius enfront de carbohidrats. Actualment, s’estan estudiant els seus beneficis, com els dels enzims, que ajuden als probióticos a digerir les fibres. Fins avui s’han descobert uns 500 posbióticos.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions