Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Programa 5210 contra l’obesitat infantil

El programa inclou 5 racions de fruites i hortalisses, menys de 2 hores de pantalles, més d'1 hora d'exercici, i un consum de begudes ensucrades igual a

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 04deMarçde2014
img_5210 obesidad hd

El número 5210 amaga un significat de gran importància per a la prevenció de l’obesitat infantil i per millorar la salut dels petits al llarg de tota la seva infància. El “programa 5210” resumeix quatre vies d’actuació per impedir que les xifres de sobrepès en nens i adolescents segueixin creixent al molt preocupant ritme actual. A continuació es detalla com funciona aquest programa, que la seva clau està a prioritzar el consum de fruites i hortalisses sobre el d’altres aliments superflus, limitar el sedentarisme, promocionar l’activitat física i evitar les begudes ensucrades.

Img 5210 obesidad
Imatge: Counselman Collection

5210: la importància de prevenir l’obesitat

Nombroses anàlisis reforcen la coneguda idea que “més val prevenir que guarir”, ja que observen que és poc probable que els nens amb sobrepès ho superin en créixer. És el que acaba de corroborar al gener de 2014 un estudi publicat en The New England Journal of Medicine i coordinat per la doctora Solveig Cunningham: els menors que tenien sobrepès als cinc anys podrien enfrontar-se a un risc quatre vegades major de patir obesitat als 14 anys. És per això que qualsevol iniciativa efectiva i sense efectes adversos que previngui el sobrepès ha de ser benvinguda, sigui a l’escola , en la llar o mitjançant el control de la publicitat. És l’objectiu del “programa 5210”, que sorgeix per una iniciativa denominada Let’s go, per frenar el perillós avanç, a Estats Units, de l’obesitat infantil.

A Espanya, més del 30% dels nens i adolescents pesa més del que deuria

Al nostre país, aquesta dolència no és menys preocupant: el 30% dels espanyols d’entre 3 i 12 anys pesa més del que hauria de, una xifra que s’eleva a quatre de cada deu en el grup d’edat comprès entre els 8 i els 17 anys. L’última anàlisi sobre aquest tema, publicat en la revista PLoS One (gener de 2014), va analitzar l’obesitat infantil en una mostra representativa d’1.521 nens i adolescents espanyols, i va concloure que estava present en el 21,3% dels nens i en 14,3% dels adolescents. Val la pena, per tant, parar esment al “programa 5210”, confirmat per entitats de prestigi, com l’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP).

5 racions de fruites i hortalisses al dia

Se sap que consumir diàriament cinc racions de fruites i hortalisses pot reduir el risc de moltes malalties (càncer, dolències cardiovasculars, diabetis tipus 2, restrenyiment, diverticulitis, etc.) i això inclou a l’obesitat. De fet, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que la baixa ingesta de fruites i hortalisses és responsable d’1,7 milions de morts/any. La xifra idònia (en adults) és d’uns 600 grams diaris entre fruites i hortalisses. En nens, les recomanacions i les racions són diferents, a causa que els seus requeriments calòrics són menors:

  • Nens de fins a 4 anys: oferir el major nombre de vegades possible fruites i hortalisses. No existeix, per tant, objectiu específic per a aquest grup d’edat.
  • Nens de 5 a 15 anys: quantitat mínima de 500 g al dia de fruites i hortalisses (net).
  • Nens de més de 15 anys i adults: quantitat mínima de 600 g diaris de fruites i hortalisses (net).

L’organització 5 al dia detalla què és aproximadament una ració de fruites i hortalisses. És important no obligar al menor a menjar, ni tan sols fruites i hortalisses. Això generarà aversions i fins i tot una major preferència cap als aliments insans, tal com justifica un altre informe del GREP-AEDN, denominat ‘Si tu menges fruites i hortalisses, ells també ho faran‘, que ofereix claus perquè els petits ingereixin més fruites i hortalisses.

Menys de 2 hores de pantalles al dia

Veure la televisió o altres pantalles (ordinadors, tablets, etc.) ocupa diverses hores diàries d’un gran nombre de nens. S’associa amb la inactivitat física, però també amb majors dificultats per llegir, amb l’augment de la ingesta d’energia (el que contribueix encara més al risc d’obesitat) i, no menys important, amb l’exposició a anuncis de menjar insà. Tal com va detallar l’article ‘Publicitat d’aliments i obesitat infantil‘ d’EROSKI CONSUMER, segons alguns experts, es podria evitar l’obesitat de fins a un de cada tres nens, si es prohibís la publicitat d’aliments desequilibrats en televisió. L’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP) recomana que els menors de 2 anys no vegin gens de televisió.

Un missatge molt repetit per les autoritats sanitàries és que tant la televisió com l’ordinador han d’estar fos de les habitacions dels nens. Però no menys important és l’exemple dels pares: a l’abril de 2013 un estudi aparegut en BMJ Open va assenyalar que els fills de pares que veuen molta televisió solen repetir aquesta conducta.

Més d’1 hora d’activitat física diària

L’activitat física diària és essencial per a la salut. Resulta fonamental per prevenir el sobrepès i també nombroses malalties cròniques, tals com les malalties del cor, la diabetis, el càncer de còlon i l’osteoporosis. Encara que molts dels menors en edat escolar són molt actius, l’activitat física disminueix de forma dràstica durant l’adolescència. Els pares han de recordar, de nou, que més important que sermonear al fill sobre la importància de l’exercici és que ells mateixos prediquin amb l’exemple: se sap que els nens que es crían en famílies amb estils de vida actius tenen més probabilitats de ser actius en la seva edat adulta que els que creixen en famílies amb estils de vida sedentaris.

L’OMS va publicar en 2010 un informe titulat ‘Recomanacions mundials sobre activitat física per a la salut‘, en el qual va detallar que els nens de 5 a 17 anys han de dedicar un mínim de 60 minuts diaris a jocs, esports, desplaçaments, activitats recreatives, educació física o exercicis programats, sigui en el context de la família, a l’escola o en activitats comunitàries. L’OMS aconsella que un mínim de tres vegades per setmana s’incorporin activitats vigoroses que reforcin, en particular, els músculs i ossos/ossos.

Un 0 a les begudes ensucrades

Les autoritats sanitàries no es caminen amb eufemismes a l’hora d’abordar les begudes ensucrades (mal cridades “refrescs“): proposen evitar-les. La paraula “evitar” és una recomanació molt rotunda, la qual cosa permet fer-se una idea de la magnitud del problema. El Fondo Mundial per a la Recerca del Càncer, per exemple, és clar amb el seu consell “eviti les begudes ensucrades“. Encara que sembla sensacionalista, la seva relació amb l’obesitat és indiscutible. També existeix una clara associació d’aquestes begudes amb les dolències cardiovasculars o fins i tot un major risc de càncer. Segons l’Institut Americà per a la Recerca del Càncer (AICR), aquestes begudes es relacionen amb 180.000 defuncions per malalties cròniques en adults cada any, 6.000 de les quals són per càncer.

Des d’Espanya, la doctora Daura Romaguera va realitzar en Diari Mèdic, a l’abril de 2013, unes afirmacions no menys impactants: “Tenint en compte l’augment en el consum de begudes ensucrades a Europa, s’han d’enviar a la població missatges clars sobre l’efecte contra la salut d’aquests refrescs”. Més recent és una revisió sistemàtica la primera signant de la qual és la doctora Maira Bes Rastrollo (investigadora i professora del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública a la Universitat de Navarra), i titulada ‘Conflictes d’interessos financers i de biaix d’informació respecte a l’associació entre les begudes ensucrades i l’augment de pes‘. El seu impecable treball, publicat al desembre de 2013 en PLoS Medicine, desvetlla que molts dels estudis que no observen una relació clara entre consumir begudes ensucrades i sofrir obesitat estan finançats per la indústria que comercialitza aquestes begudes. La principal troballa de la seva recerca ha estat que els estudis “patrocinats” tenen cinc vegades més possibilitats de no observar associacions entre el consum de begudes ensucrades i un major risc d’obesitat que els no patrocinats.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions