Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Propostes per menjar ligerito entre dies festius

Idees amb plats fàcils per menjar de manera saludable i evitar els excessos nadalencs

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 27 de Desembre de 2017
img_comer ligerito festivos hd

Immersos en la vorágine nadalenca, l’habitual és fer excessos en l’alimentació durant els sopars i menjars en dies assenyalats. Després, durant la resta de la setmana, en general s’aprofita part de les sobres del menú nadalenc o es picotea amb els dolços que sempre estan presents per la casa en alguna safata. Aquests costums carreguen l’organisme i provoquen digestions pesades, sensació d’hartazgo i increment d’uns grams o kilitos en el pes corporal. A continuació es donen unes idees generals per menjar lleuger en els dies festius del Nadal i es comparteixen cinc receptes molt senzilles.

Imatge: StephanieFrey

A les festes nadalenques gairebé totes les celebracions giren entorn d’una taula, en la qual no es menja ni poc, ni productes baixos en calories. Però cal ser conseqüents: no és possible que durant tot l’any un s’estigui cuidant i en aquestes dues setmanes es tiri la casa per la finestra, dietèticament parlant.

És bé gaudir en la taula i donar-se una petita llicència en els dies més assenyalats del Nadal, però no per això deixar de cuidar el cos amb una dieta equilibrada, que ajudi a regular la digestió i que li doni un respir a l’organisme, que estarà treballant de gom a gom per gestionar els excessos.

Idees generals per cuidar l’alimentació entre dies festius

Més enllà de les receptes puntuals, convé tenir en ment algunes idees generals per a aquests dies:

  • Començar tots els menjars amb verdures fresques en forma d’amanida, en purés o en sopes i incloure-les també com a guarnició de plats de carn i peix.
  • Preparar plats principals que no tinguin gens de salsa, si és possible, i combinar-los amb un centre de taula amb crudités, que són verdures fresques tallades en bastons i que es mengen sense cuinar, a manera de picoteo sa.
  • L’idoni és controlar la ingesta d’alcohol i sucre sempre. Més encara després de les celebracions, per la qual cosa abundant aigua i fruites fresques seran la beguda i les postres en els menjars de diari.

1. Sopa de bròcoli amb moltes verdures

Aquesta sopa és molt apropiada per arrencar la setmana de la millor manera possible, carregats de vitamines i minerals.

En primer lloc, cal pelar i trossejar en brunoise (picadito molt fi) el carbassó, els porros, la pastanaga, la cebolleta fresca i les dents d’all. Després, s’aboquen un parell de cullerades d’oli d’oliva en una cassola i se sofregeixen a foc suau aquestes hortalisses. Una vegada que estigui tova la verdura, s’afegeixen unes patates pelades i trossejades en cuadraditos i uns ramilletes de bròcoli. S’ofega el bròcoli i les patates amb el sofregit durant uns segons i es cobreix d’aigua, just fins a sobrepassar les verdures i uns cinc centímetres més.

Quan el conjunt comenci a bullir, s’afegeix un polsim de sal. Es tapa la cassola i es deixa bullir la barreja a foc suau durant 40 minuts. Cal vigilar durant la cocció que no es redueixi a l’excés el volum de la sopa, doncs ha de quedar una sopa amb fonament: les verdures no han de quedar surant, però tampoc ha de quedar a l’excés densa.

Quan es comprovi que les verdures estan blanditas i cuinades, es posa a punt de sal i, si és necessari, es dona un toc d’oli d’oliva verge per potenciar el sabor. Es treu la cassola del foc, es manté tapada i es deixa que reposi durant 10 minuts abans de servir. Amb el repòs d’un dia per a un altre, gana en sabor i textura.

2. Sopa d’api i repollo blanc

Per realitzar aquesta sopa es talla la ceba en juliana i se sofregeix amb un parell de cullerades d’oli d’oliva en una cassola calenta durant 10 minuts. Una vegada que la ceba estigui blandita, s’afegeix la resta de verdures: les pastanagues i l’api pelats i tallats en brunoise, igual que el porro i el repollo blanc. Se sofregeix tot això uns instants agregant un polsim de sal. Ja per acabar, s’aboca aigua sobre les verdures fins a cobrir-les i es cou tot tapat durant 60 minuts.

Després de coure la verdura, es deixa reposar durant 30 minuts abans de servir. Es pot colar i agregar part de les verdures com a guarnició per menjar-les senceres (el que tindrà més fibra) o triturarlas perquè la sopa quedi més fina.

3. Amanida de lombarda i fruites d’hivern

La importància de menjar verdures fresques i aprofitar la seva fibra és encara major en aquestes dates, amb la finalitat de tenir millors sensacions en el cos.

Per començar, primer s’ha de rentar la lombarda i tallar-la en juliana. Es blanqueja submergint-la en aigua bullint salada durant cinc minuts, s’escorre i es deixa refredar, lleugerament untada d’oli d’oliva verge extra.

Es trien les fruites que s’utilitzaran i es reserven. Per a això es pot emprar gran quantitat de fruites d’hivern: taronges, pomes reineta, mandarines, peres d’hivern… Quant a les verdures, també poden ser molt variades: enciams, endívies, rúcula, créixens…

Es renten les verdures de fulla, es trossegen si fes mancada, s’escorren i es col·loquen a la base del plat. Sobre elles es posen les fruites tallades en làmines i la lombarda de manera decorativa.

En l’amaniment també es pot ser creatiu i preparar una vinagreta cremosa barrejant iogurt, oli d’oliva, vinagre, sal, un polsim de curri i una cucharadita de mel. L’amanida s’amaneix amb aquesta vinagreta just al moment de servir i s’acaba l’amanida amb uns trossets de fruita seca per damunt.

4. Amanida de créixens, pit de pollastre de pollastre i alvocat

Una altra opció és preparar un plat únic en el qual unir verdures fresques amb carns magres cuinades de manera molt senzilla.

Es comença la recepta rentant i trossejant els créixens, que també cal escórrer i col·locar a la base d’un plat. Es pelen un tomàquet i un alvocat i es tallen en làmines fines per posar-les sobre els enciams. Després, en una paella amb una cullerada d’oli d’oliva, es rosteixen els pits de pollastre tallats en tires fines juntament amb unes dents d’all molt picats. A continuació, es col·loca el pollastre coronant l’amanida.

A manera d’amaniment es prepara una vinagreta amb oli d’oliva verge extra, suc de taronja, una mica de vinagre de sidra, un polsim de sal, unes tiges de cebollino molt trossejats i unes llavors de sèsam torrat. Es remou i s’aboca sobre l’amanida. Se serveix just al moment en el qual s’amaneix.

5. Amanida de llenties amb peres d’hivern

Si es desitja una opció d’amanida amb proteïna vegetal, es poden utilitzar llegums cuits i amanides.

Per a aquesta amanida s’empraran unes llenties ja cuites, deslavadas i escorregudes. S’amaneixen amb una vinagreta balsámica, que caldrà elaborar-la barrejant oli d’oliva amb vinagre balsámico i un polsim de sal fins a formar una barreja cremosa. Es deixa reposar uns 15 minuts en el frigorífic.

Es tallen una cebolleta vermella en làmines fines i uns pebrots vermells rostits en tires. Es renten unes peres d’hivern i es tallen en làmines fines, combinant-les amb poma reineta.

A més, cal preparar una base d’enciams variats i sobre elles col·locar les llenties amanides i escorregudes de l’amaniment. Damunt s’agreguen les hortalisses tallades en làmines fines, les peres i les pomes, tot això amanit amb la vinagreta. S’acaba el plat espolvoreando uns trossets de cebollino.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions