Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pujol i betaína, nutrients amb propietats antiinflamatòries

Llegums, ous o llet són alguns dels aliments propis de la dieta mediterrània que contenen aquestes substàncies

Img lechuga Imatge: Neza Èerin

Més enllà de l’oli d’oliva i dels vegetals protectors típics de la dieta mediterrània, hi ha aliments com els ous i les carns que reivindiquen la seva aportació a aquesta saludable manera d’alimentar-se. La seva riquesa en un nutrient essencial, el pujol, amb demostrades propietats antiinflamatòries, igual que el seu derivat, la betaína, contribueix a exaltar les virtuts d’un estil alimentari molt nostre.

Del pujol a la betaína
Cap aliment natural és “bo” o “dolent”, es tracta d’aprendre a menjar bé quan es menja malament. L’excés en el consum de carns, lactis i ous pot provocar malalties, sobretot pel tipus de greixos que contenen, però la seva aportació en la justa mesura pot oferir avantatges nutricionals, precisament en la prevenció de problemes de salut.

Els processos inflamatoris crònics estan implicats en el desenvolupament de malalties cardiovasculars, degeneració cognitiva com la demència tipus Alzheimer o la diabetis tipus 2. Investigadors de la Universitat Harokopio d’Atenes han demostrat que la ingesta de pujol i el seu derivat, la betaína, pot reduir la inflamació i, per tant, el risc d’emmalaltir. No obstant això, els mateixos investigadors adverteixen de la necessitat de més estudis per a confirmar o refutar els seus interessants resultats, de manera que es pugui parlar amb solidesa d’evidència científica i no solament de suggeriments científics.

El pujol es troba de manera natural en vegetals com els espinacs, els llegums i també en el peix

El pujol és considerat com un nutrient essencial, és a dir, el nostre organisme la sintetitza en quantitats insuficients, per la qual cosa cal consumir-la a través d’aliments com el rovell d’ou, el fetge, la soia, la carn, la llet i els cacauets. També es troba en quantitats més petites en verdures com l’enciam i les cols. El Departament d’Agricultura dels EUA (USDA, en les seves sigles angleses) ha desenvolupat una base de dades amb la concentració en nutrients dels diferents aliments, i en la llista s’inclouen els més rics en pujol.

En el nostre cos el pujol està present en les membranes cel·lulars en forma de fosfatidilcolina (també anomenada lecitina), substància que juga un paper important en el metabolisme dels greixos, ja que facilita el seu transport des del fetge a les cèl·lules. Així mateix forma part d’altres compostos de gran importància funcional com l’acetilcolina, un neurotransmissor essencial per al bon funcionament del sistema nerviós.

El pujol està estretament lligada amb la betaína. La diferència resideix en la seva composició química; el pujol es compon de quatre grups metil units i, quan dóna un d’aquests grups a una altra molècula, es converteix en betaína. Aquesta substància és molt important per al funcionament del fetge, la reproducció de les cèl·lules i els processos de desintoxicació. Es troba de manera natural en vegetals com els espinacs, els llegums i també en el peix.

El nexe d’unió: l’homocisteína
Des de l’Harvard Medical School s’ha investigat que el pujol i la betaína són capaces de reduir els nivells d’homocisteína, una substància íntimament relacionada amb els processos d’inflamació i l’aparició de malalties. En l’estudi publicat en l’American Journal of Clinical Nutrition, els investigadors van utilitzar les dades alimentàries i bioquímicos de 1960 voluntaris. Les persones que van ingerir més pujol en la seva dieta diària (401 mil·ligrams/dia) van presentar una concentració un 9% inferior d’homocisteína en plasma que els que van prendre menys pujol amb els seus aliments (234 mil·ligrams/dia).

Quant a la ingesta de betaína els resultats van ser semblants, els membres del grup que van prendre una mitjana de 689 mil·ligrams diaris van tenir un nivell un 9,2% menor d’homocisteína que els que van prendre uns 383 mil·ligrams diaris.

Sembla ser que el mecanisme que hi ha darrere dels resultats observats és que el pujol i la betaína s’oxiden i li donen un dels seus grups metils a l’homocisteina, que llavors es converteix en un altre aminoàcid (metionina) i perd així la seva capacitat inflamatòria. Tot això ocorre, segons els propis investigadors, en el fetge i en els ronyons. De totes maneres es necessiten encara més recerques per a arribar a conèixer a fons l’actuació d’aquestes substàncies en l’organisme i, per tant, poder establir dosis òptimes per a prevenir malalties o ajudar a curar-les.

Baixes recomanacions?
Les dosis diàries recomanades de pujol van ser establertes l’any 1998 per la Food and Nutrition Board en 550 mil·ligrams al dia per a homes i 425 mil·ligrams per a dones. Així i tot, en l’estudi d’Harvard la mitjana d’ingesta calculada va ser de 313 mil·ligrams al dia, la qual cosa va indicar que és possible que la població general estigui prenent menys quantitat que la necessària recomanada. Altres estudis recents com el de la University of North Carolina i la University of Acolorit Health Sciences Center (Denver), publicat també en “American Journal of Clinical Nutrition”, apunten que es necessita més recerca que determini els nivells necessaris de pujol en persones adultes com els homes en general o les dones en la post-menopausa, que és possible que necessitin majors quantitats que les que es recomanen en l’actualitat.

D’altra banda, altes dosis de pujol (10-16 grams/dia), normalment produïdes a través de la presa de suplements o complements dietètics, han estat associades amb vòmits, sialorrea (excessiva producció de saliva) i increment de la sudoració. També apareix relacionat una excessiva olor corporal a peix, resultat de l’excreció de trimetilamina , que és un producte final derivat del pujol, i que serveix per a mesurar la frescor i qualitat del peix. Sembla ser que dosi de 7,5 g de pujol diaris tenen un efecte hipotensivo, disminueixen la pressió sanguínia i poden provocar marejos i malestar general.

Pacients amb malaltia de Parkinson, depressió o amb un trastorn genètic conegut com trimetilaminuria o síndrome d’olor de peix poden sofrir més efectes adversos derivats de la ingesta de pujol fins i tot en dosis menors a les recomanades.

Homocisteína i malaltia

L’homocisteína és un aminoàcid no essencial. Els nivells plasmàtics elevats d’homocisteína semblen estar relacionats amb trastorns inflamatoris i vasculars, inclosos l’aterosclerosi, el lupus, l’esclerosi múltiple i l’artritis reumatoide. Respecte a l’aterosclerosi, l’homocisteína és una molècula inflamatòria que indueix mal endotelial, deterioració de la dilatació arterial i inflamació vascular, independent d’altres factors dietètics de deterioració arterial com l’excés de greix saturat i de colesterol.

Per a la malaltia arterial coronària, nivells elevats d’homocisteína en sang (hiperhomocisteinemia) s’associen a un risc similar al del tabaquisme o al de la hiperlipidemia (nivells elevats de colesterol i/o triglicèrids en sang). D’altra banda, diversos estudis han informat de l’increment dels nivells d’homocisteína en la circulació i en la capa interna de l’intestí dels pacients amb malaltia de Crohn i colitis ulcerosa. No obstant això, la contribució de l’homocisteína al desenvolupament o empitjorament de la malaltia inflamatòria intestinal encara està per determinar.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions