Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què ens diuen els colors de les verdures?

El color de les verdures i les fruites ofereix informació sobre la seva composició nutricional i dona pistes dels beneficis que aporten a l'organisme

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 12 de Gener de 2017

Alguna vegada s’ha preguntat per què els tomàquets són vermells i el bròcoli, per contra, verda? O quins beneficis per a la salut tenen els diferents colors de les verdures i fruites? Un equip d’investigadors de la Divisió de Nutrició Humana de la Universitat de Wageningen (Països Baixos) sí que ho va fer. Per conèixer aquestes qüestions, van realitzar un estudi sobre el color de les fruites i verdures i els beneficis que tenen cadascun d’ells per a la salut. I és que, com s’exposa a continuació, les diferents tonalitats dels vegetals es poden considerar com una etiqueta nutricional, ja que ofereixen alguns detalls sobre els beneficis que aporten.

Imatge: Likka

El color de les verdures es deu a la presència de fitoquímicos, substàncies que es troben en els aliments d'origen vegetal. Actuen com a defensa natural en les plantes hostes, protegint-les d'infeccions, de microbis, i atorgant-los el color, l'aroma o el sabor. Els fitoquímicos no es consideren substàncies essencials per a l'ésser humà, ja que el metabolisme no els necessita, però s'ha demostrat que a llarg termini són clau per a la salut. Exerceixen un efecte protector del sistema cardiocirculatorio i ajuden a reduir el risc de càncer, entre altres malalties.

A continuació es desvetllen alguns detalls de l'estudi científic, quant als diferents colors que hi ha en aquest camp i quins beneficis comporten per a l'organisme.

Vegetals verds

Deuen el seu color a la presència de clorofil·la, aporten poques calories i tenen un gran valor alimentari per la seva riquesa en vitamines i minerals com el magnesi. Són font de fibra, que és molt important per a la salut. Entre les verdures d'aquest color es troben el bròcoli, les bledes, l'enciam, els espinacs, les cols de Brussel·les, l'api, la rúcula, els pèsols o les mongetes. Són excel·lents depurativos, gràcies als alts nivells de clorofil·la, la qual cosa ajuda a mantenir un bon estat de salut.

Verdures vermelles

Els vegetals vermells són rics en antocianinas i licopeno, compostos antioxidants que contribueixen a reduir el risc de patir malalties de cor, problemes de memòria o fins i tot càncer. A més, contenen minerals com a potassi i seleni, que ajuden a enfortir el sistema immunològic i la memòria i aporten vitamines A, B9 i C. Vegetals com el pebrot vermell, el tomàquet, els rabanitos o la remolatxa són molt interessants per a la salut.

Verdures de color morat

La ceba habitada, les albergínies, la remolatxa (també aquí) i fins a la col habitada o lombarda són alguns dels exemples que es troben en aquest grup. El seu color indica la presència d'antioxidants i fitoquímicos. També són aliments molt rics en anticianina i fenòlics que contribueixen a prevenir el càncer, mantenir activa la memòria i retardar el procés d'envelliment.

Verdures taronges

Les verdures de color taronges són font de vitamina A i vitamina B, que milloren la funció del sistema immunològic. A més, compten amb un conjunt de substàncies que ajuden a enfortir la vista, augmenten les defenses del cos i combaten al·lèrgies i malalties infeccionas. La pastanaga, la carabassa o els pebrots taronges són alguns dels vegetals que es troben en aquest grup.

Vegetals grocs

Igual que els vegetals ataronjats, el seu senyal d'identitat és la riquesa en vitamina A, vitamina B, potassi i àcid fólico. A més, són molt efectius com a antioxidants, que contribueixen a produir glòbuls blancs, enfortir els gots sanguinis o combatre infeccions. Algunes de les verdures que hi ha amb aquest color són el pebrot groc, el blat de moro i alguna varietat de tomàquets.

Vegetals de color blanc

Els vegetals blancs, com la ceba, l'all, els espàrrecs, el porro, la coliflor, el repollo o els naps, tenen un alt contingut de potassi i magnesi. Aporten una gran quantitat de fibra i alicina, un excel·lent antioxidant que pot ajudar a reduir el risc d'hipertensió, hipercolesterolemia i accidents cardiovasculars.

Sean del color que siguin, menjar verdures diàriament és fonamental per portar una dieta saludable, per la gran quantitat de beneficis que aporten i perquè mantenen a l'organisme viu. Tenint en compte la importància d'incloure aquest aliment en el dia a dia, les verdures congelades, per la seva banda, són una excel·lent alternativa a les fresques. Gràcies al seu procés d'ultracongelación, no solament retenen les vitamines, les fibres i els minerals, sinó que, a més, són gairebé igual de nutritives que les recentment recollides de la terra.

Amb l'objectiu de conscienciar a la societat sobre la necessitat d'incorporar les verdures en la dieta diària com a hàbit de vida saludable, l'Associació Espanyola de Fabricants de Vegetals Congelats (ASEVEC) compta amb un espai en Internet que permet conèixer amb profunditat i rigor el món de les verdures congelades. A la pàgina es pot veure el procés de fabricació de les verdures congelades, les zones espanyoles on es recullen les diferents varietats, consells de salut i fins al millor tractament i ús en la cuina per elaborar deliciosos plats.

Etiquetas:

colors vegetals verdures

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

ASEVEC

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte