Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què fer perquè les cols senten millor

L'olor en cuinar i les molèsties digestives allunyen les cols de les cuines

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 16 de Novembre de 2006
img_lombp

El repollo, la coliflor, la lombarda i les cols de Brussel·les són hortalisses de la família de la col pròpies dels mesos d’hivern. Igual que la resta d’hortalisses aporten molt poca energia, una gran varietat de vitamines -especialment vitamina C-, minerals i fibra -cel·lulosa-. Es distingeixen de la resta per la seva riquesa en compostos de sofre, la qual cosa els confereix l’olor tan particular que desprenen durant la seva cocció, a més de propietats antioxidants.

La seva riquesa en compostos de sofre els confereix l’olor tan particular que desprenen durant la seva cocció

Com fer perquè la seva digestió sigui més àgil i resultin menys flatulentas?

Els motius pels quals les cols solen produir més molèsties digestives que altres hortalisses són el seu alt contingut en cel·lulosa i la seva riquesa en compostos de sofre. No obstant això, es pot recórrer a estratègies molt simples que permeten millorar la seva tolerància, de manera que fins i tot aquelles persones que sofreixen d’aerofagia o de digestions pesades poden integrar-les en la seva dieta sense problemes.

El comino i el fonoll fan que siguin menys fratulentas, no usar greixos en la seva cocció evita la pesadez en la digestió

Crues o cuites? La col i la lombarda fonamentalment es toleren millor crues que cuites. Solen picar-se molt finites per elaborar amanides en les quals substitueixen en part a l’enciam o l’escarola.

Atenció als ingredients de la receta. A l’hora de consumir aquestes hortalisses no convé emprar ingredients massa grasientos -salses amb nata o formatge, cansalada, etc.-, ni condiments forts que poden irritar la mucosa de l’estómac i accentuar les molèsties digestives.

Condiments carminativos que ajuden a reduir la producció de gasos. El comino i el fonoll poden incloure’s com a ingredient addicional perquè les cols resultin menys flatulentas. En cas que el sabor d’aquests condiments no sigui del grat de la persona, es pot recórrer a càpsules o comprimits que es compren en tendes especialitzades i en farmàcies.

Infusions digestives com a postres.

Són molt útils les infusions de menta, anís, sàlvia o de fonoll. Es pot prendre en el seu lloc camamilla a la qual convé afegir uns grans d’anís verd, fonoll o comino. La infusió de hierbabuena també resulta molt adequada ja que relaxa els músculs del còlon -intestí gruixut-, la qual cosa ajuda a alleujar la molèstia de l’excés de gasos.

Altres consells pràctics

Mastegar suficient cada mos, ja que la digestió comença en la boca.

Dedicar temps suficente als principals menjars, evitant les presses i la preparació de plats a última hora, ja que de no ser així, la probabilitat d’acusar molèsties digestives augmenta.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions