Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què ha de tenir una nevera saludable?

Fruites, hortalisses, làctics o ous són alguns dels aliments que haurien de marcar tendència dins de la nevera

La pregunta que dona títol a aquest article té una resposta fàcil: productes frescos. Basar l’alimentació en productes poc o gens manipulats és una de les opcions més responsables; és a dir, en aquells que és possible comprar sense etiquetes i sense llistes d’ingredients. Aquesta aposta per les matèries primeres és una recomanació que molts dietistes-nutricionistes exposem amb molt recalcament i amb eslògans més o menys pegadizos, com el conegut hashtag #EatRealFood (menja menjar real), molt estès en xarxes socials. En aquest article es detallen els aliments que han de formar part d’una nevera saludable i els que no, a més dels quals conformen un rebost saludable.

Imatge: monkeybusiness

Què hi ha dins d'una nevera saludable

Alguna cosa que tenen en comú els aliments saludables és que gran part d'ells es conserven refrigerats. Moltes fruites i verdures (no totes), la carn i el peix, els ous i els làctics (sense sucre) conformarien el gruix del contingut d'una típica nevera saludable.

Aquesta nevera saludable és molt probable que també compti amb una zona per táperes amb menjar cuinat que es guarda per anar organitzant la setmana, ingredients preparats per afegir a altres receptes i, també, sobres que es van reaprofitant conforme passin els dies. Per descomptat, també es troben productes que, una vegada començats, cal conservar-los en fred: ampolles de llet obertes, begudes saludables, pots de llegums, conserves de verdures...

En resum, una nevera saludable hauria de tenir tres seccions principals:

  • Una gran secció de verdures i fruites fresques molt més gran que el calaix inferior que li destinen els fabricants de neveres: aquest calaix i una o dues baldes més.

  • Una secció d'ous, peixos, carns, tofu i làctics saludables. No necessàriament totes aquestes opcions, cadascú les que consuma, que bé poden ser totes o cap.
  • Una secció d'aliments ja cuinats i sobres, que es consumiran a curt termini, ja que d'una altra manera el seu lloc seria el congelador.

Aliments saludables que no es guarden en la nevera

No cal assumir que tot el fresc va al frigorífic. Hi ha fruites que no es guarden en la nevera, com els plàtans, les pomes, els cítrics o les peces que no estan madures; tampoc les cebes, els alls, les patates i altres tubercles que s'emmagatzemen preferentment en un lloc sec i fosc.

Altres aliments saludables que no es refrigeren són l'oli d'oliva verge extra, els llegums sense cuinar, els cereals integrals crus, el cacao, les llavors, la fruita seca o les conserves sense obrir. Tots ells són productes de fons de rebost saludable que no necessiten conservar-se en fred. Aquests exemples són, a més, genials recursos als quals recórrer després d'un viatge.

Els congelats són saludables?

La congelació és un fantàstic mètode de conservació que permet preservar aliments durant molt temps. Fa anys van tenir mala fama perquè se'ls associava directament amb productes ultraprocesados, com lasañas, pizzes o plats pre-cuinats ja congelats. No obstant això, si s'eviten aquestes eleccions, tant la verdura com el peix i carn congelada constitueixen un bon recurs per afrontar aquests moments en els quals no es tenen matèries primeres fresques.

El que no ha de tenir una nevera saludable

Refrescs, batuts i begudes alcohòliques -si es vol beure alguna cosa fresquito, que sigui aigua-; embotits i altres carns processades, com a hamburgueses, salsitxes o patés; postres ensucrades, tampoc iogurts ensucrats; melmelades; salses industrials; plats precuinats refrigerats com a pizzes, sándwiches envasats, lasañas o canelones precuinats, fajitas per escalfar i llest, nuggets vegetals, etc.; pastissos i pastissos; nates muntades i siropes... En definitiva, es tracta d'evitar productes molt processats que es caracteritzen per tenir olis de mala qualitat, excés de sal i sucre.

Un aclariment sobre productes frescos, naturals i matèries primeres

Moltes vegades, intentant fomentar la bona pràctica de tenir aliments frescos o matèries primeres, alguns professionals tendeixen a ficar diferents conceptes en el mateix sac o donar un missatge fàcil de confondre a la població. No és estrany que la gent rebutgi als additius per norma o que intenti evitar els aliments envasats.

En aquest punt cal fer un alt en el camí per aclarir que quan recomanem productes frescos, no ho fem des del punt de vista de la quimiofobia, sinó del foment de les matèries primeres perquè són les versions més saludables.

Etiquetas:

Dieta fruta-ca verdura

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions