Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què menges realment quan obres una bossa de snacks?

Analitzem 29 aperitius de marques líders en el sector per a saber què contenen aquests snacks, com s'elaboren i quin hauria de ser el seu lloc en la nostra dieta

snacks ultraprocesados Imatge: pixabay

Segons els estudis sobre hàbits de consum, menjar entre hores és cada vegada més habitual en la població espanyola. Està molt estesa la idea que aquesta pràctica engreixa i no és recomanable per a la salut, però, en realitat, depèn del perfil nutricional de l’aliment que consumim que resulti saludable o no. Entre les opcions que solem triar per a aquests moments es troben, sobretot, snacks com els que analitzem en la guia de compra de maig, la qual cosa explica que la seva venda hagi augmentat en els últims anys. Doritos, Cheetos, nachos o Chaskis són algunes de les nostres preferències a l’hora de picar. Però són sans?

Què menges quan obres una bossa de snacks?

Per a conèixer la resposta podem consultar diferents guies dietètiques. A Espanya la més coneguda és, sens dubte, la piràmide dels aliments, com la de EROSKI, que situa a aquests aperitius en la cúspide, la qual cosa significa que el seu consum ha de ser ocasional. Si ens fixem en altres recomanacions amb suport científic -com el Plat per a Menjar Saludable, de l’Escola de Salut Pública de la Universitat d’Harvard, o la piràmide de la Fundació Australiana de Nutrició- veurem que aquests aperitius ni tan sols apareixen en elles, del que podem deduir que com menys els consumim, millor. Així mateix, les autoritats espanyoles adverteixen sobre la presència de acrilamida en snacks ultraprocesados, com les galetes salades.

Una vegada que tenim això clar, hem de considerar que no tots els snacks són iguals. Hi ha notables diferències entre ells que convé conèixer per a poder fer una bona elecció.

Per a situar-nos, podríem dir que aquests aperitius estan elaborats bàsicament a partir d’un ingredient principal de tipus farináceo (com a patata, blat de moro o altres cereals), al qual s’afegeix oli i sal. Aquesta formulació tan senzilla és la que trobem, per exemple, en Doritos Dippas, Nachos Veritas i Xips Eroski Sannia. Encara que el més habitual consisteix en el fet que, a aquesta fórmula bàsica, s’afegeixin altres ingredients com a sucres, aromes, colorants i altres additius, tal i com ocorre en la dels productes analitzats.

De què estan fets els snack ultraprocesados?

Per a saber de què estan fets aquests aperitius hem de fixar-nos en dos aspectes fonamentals de l’etiquetatge.

  • El primer d’ells és la denominació del producte, una succinta descripció que figura normalment en el revers de el envàs, just davant de l’altre element que hem de consultar: el llistat d’ingredients.
  • El llistat d’ingredients. Aquest no sols ens informa sobre les matèries primeres que formen part de la recepta, sinó que també ens pot donar una idea de la quantitat en la que es troben, ja sigui de manera aproximada (atès que es citen per ordre d’importància segons el seu pes en el producte) o de manera concreta (si un ingredient es destaca d’alguna manera en l’envàs, ha d’especificar-se la seva quantitat).

➡️ Ingredient principal: blat de moro, patata, blat…

En la majoria de els snack analitzats, l’ingredient principal es troba en una proporció aproximada d’entre el 60% i el 85%, com ocorre en Cheetos Colla i Cheetos Gustosines, respectivament. El tipus d’ingredient majoritari (blat de moro, patata, blat, arròs, pèsol…) i la seva proporció determinen tant l’aspecte i la textura del producte com el seu sabor i les seves característiques nutricionals. Si s’opta per afegir una quantitat notable de farina integral de cereals, el producte tindrà una quantitat significativa de fibra. És el que ocorre, per exemple, en el cas de Sunbites Multicereales, el contingut en fibra del qual és del 6,6%.

➡️ Oli: no tots són iguals

Encara hi ha moltes persones que pensen que la grassa resulta perjudicial, però la veritat és que necessitem ingerir greixos saludables per a funcionar amb normalitat. Així, en lloc de fugir d’ella, hauríem de considerar de quin tipus es tracta i en quina quantitat es troba en l’aliment.

Des del punt de vista nutricional, no tots els greixos són iguals, per la qual cosa els seus efectes sobre la salut depenen de les seves característiques químiques (per exemple, de la longitud i el grau de saturació dels seus àcids grassos majoritaris).

En el cas que ens ocupa, trobem que els snacks analitzats van ser elaborats amb oli de blat de moro (Lay’s 3D’s Bugles, Cheetos Pelotazos, Cheetos Gustosines, Cheetos Colla i Lay’s Poppables, tots ells de Pepsico) i amb oli de gira-sol (normal o alt oleic), com és el cas de Mios!, Risketos i Triskys, de Risi, Snatt’s Natuchips, de Grefusa, i Texas Eroski Sannia. Aquests olis no poden qualificar-se d’insans, així que en aquest sentit no hauríem de preocupar-nos.

Com el seu nom indica, l’oli de gira-sol alt oleic es caracteritza per contenir una elevada proporció d’un àcid gras monoinsaturado anomenat àcid oleic (entorn d’un 80%). A més, a diferència d’altres similars, té una baixa proporció de àcids grassos poliinsaturats, i això fa que sigui més estable a l’escalfament, de manera que durant aquest procés es generen menys compostos indesitjables (potencialment perillosos o que aporten sabors estranys i a ranci). Aquests avantatges expliquen el fet que algunes marques destaquin la seva presència, tal i com es fa en els envasos de Texas Eroski Sannia o Mios!, per posar només dos exemples.

L’altre aspecte que hem de tenir en compte respecte al greix és la quantitat en la qual es troba present. Això es deu sobretot al fet que és el nutrient que més calories aporta (9 kcal per cada gram), així que té un pes notable sobre l’aportació energètica dels aliments. De fet, entre els analitzats existeix una relació directa entre la quantitat de greix i l’aportació energètica. Dit d’una altra manera, els aperitius que contenen major proporció d’aquest nutrient són els que més calories proporcionen.

➡️ Sal i altres ingredients (inclòs el sucre)

Es considera que un aliment conté molta sal quan la seva proporció excedeix el 1,15%, és a dir, quan té més de 1,15 g de sal per cada 100 g de producte. La mitjana d’aquesta anàlisi comparativa d’aperitius és de 1,6%, precisament perquè la gran majoria supera aquest 1,15%.

En la formulació de molts snacks és també habitual trobar sucres, sobretot sacarosa (que és el sucre comú) o dextrosa (glucosa), que s’utilitzen per a millorar el sabor (suavitzant-lo o aportant un toc dolç), la textura o el color. Entre els snacks analitzats, els que més sucres aporten són Sunbites Multicereales (7,3%) i Cheetos Pelotazos (6,3%), que contenen 6,9 g i 8,2 g per envàs, respectivament: entorn d’una cucharadita i mitjana de sucre cadascun. Aquestes xifres es refereixen als sucres totals, és a dir, a la suma de els quals estan naturalment presents en les matèries primeres, més els que han estat afegits per l’empresa fabricadora.

Són aquests últims els que haurien de centrar la nostra atenció per les seves possibles implicacions sobre la salut, però no hi ha manera de distingir-los perquè la legislació no obliga a especificar-ho en l’etiquetatge. En qualsevol cas, parlem de quantitats petites, així que no hauríem de preocupar-nos en aquest sentit, la qual cosa no significa que hàgim de baixar la guàrdia i oblidar-nos de consultar l’etiquetatge.

Img cheetos snacks hd

Quantes calories tenen?

Per regla general, els snack comercials tenen moltes calories, per la qual cosa es desaconsella excedir-se en el consum d’aquests productes. Per exemple, Cheetos Pelotazos té 5o3 calories en 1oo grams, les Texas Eroski Sannia aporten 474 calories en 1oo grams i Sunbites Multicereales té 48o calories per cada 1oo grams.

Si, en general i segons les directrius de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), s’estableix que un adult ha d’ingerir entre 1.600 i 2.000 calories al dia si són dones, i entre 2.000 i 2.500 en el cas dels homes, el convenient seria consumir només ocasionalment aquests aperitius tan apetibles, però no massa sans.

Més acurats encara cal ser amb els petits de la casa i els snacks salats per a nens han d’incloure’s només com un producte ocasional dins de la dieta infantil.

Alternativa als ultraprocesados: snacks saludables

Si no resisteixes sense ingerir algun aliment entre els menjars principals i vols alimentar-te bé, el millor és recórrer al picotejo saludable. Pots menjar sa i sadollar la teva gana sense necessitat de carregar-te de calories. Algunes alternatives són les següents:

  1. Fruita fresca: sembla obvi, però una fruita entre menjars és el millor aperitiu. Saludables i saciantes, com la poma, el plàtan o els gerds, no afegirem calories buides a la nostra dieta.
  2. Hummus amb palitos de pastanaga: l’hummus no té per què contenir sol cigrons, sinó que pots afegir-li remolatxa, alvocat, etc. i cuinar una apetible crema en la qual “mullar” palitos de pastanaga (o api, cogombre…)
  3. Fruita seca amb panses: la fruita seca generen sensació de sacietat de seguida, i prenent poca quantitat, i aporten beneficis per al cor, per a controlar el colesterol “dolent”… Respecte a la pansa, té molt poc greix però sí que conté sucre, per la qual cosa les persones amb problemes relacionats amb la glucosa han de consumir-les amb mesura i precaució.

 

Img portada revista mayo 19Per a accedir a l’anàlisi completa, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

aperitiu snacks

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions