Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què menjar per evitar el restrenyiment estiuenc?

La clau per prevenir el restrenyiment està en la dieta, la hidratació i l'exercici físic

img_evitar estrenimiento veraniego 2

Img evitar estrenimiento veraniego 2 listgImagen: CONSUMER EROSKI
El tractament i la prevenció del restrenyiment es pot abordar de diferents maneres. Una d’elles és la farmacològica. Però aquí solament comentarem com fer-ho amb uns correctes hàbits de vida, en concret amb una dieta saludable. No hem de confondre les dietes de prevenció del restrenyiment amb els abordatges que s’utilitzen quan ja tenim un procés de restrenyiment ja instaurat. Si ja hi ha un “bloqueig” intestinal, serà millor corregir aquest primer escull abans de començar una dieta de tractament que pogués incloure una gran quantitat d’aigua, verdures, hortalisses i llegums.

Restrenyiment: per què sempre es parla de la fibra?

La fibra exerceix un paper fonamental per al tractament i prevenció del restrenyiment: és l’encarregada d’augmentar la grandària de la bitlla fecal, d’incrementar la velocitat del trànsit intestinal i de proveir d’aliment a la nostra microbiota intestinal (els bacteris amb les quals convivim i que guarden una estreta relació amb la nostra fisiologia digestiva).

No tota la fibra es comporta de la mateixa manera en l’intestí; depèn de la seva solubilitat i de com la poden fermentar els nostres bacteris. Per tant, la fibra d’una fruita no es comportarà igual que la d’un cereal integral, encara que augmentar el consum d’ambdues és una bona opció per a la població saludable.

Però ull! Quan parlem que cal incrementar la ingesta de fibra, no ens referim al fet que calgui prioritzar els aliments etiquetats com a “alt en fibra”, ni tan sols productes dietètics. Molts d’aquests productes són galetes, cereals de desdejuni o, fins i tot, salvat de diferents cereals per afegir a altres preparacions exemptes de fibra, com pot ser el costum tan estès d’afegir una cullerada de fibra en el iogurt. Aquest no és el model que s’ha de seguir. El que caldria prioritzar és augmentar la ingesta d’aliments que ja són rics en fibra i aigua de per si mateix: fruites, verdures, hortalisses i plats de llegums.

Img evitar estrenimiento veraniego hdImagen: Gábor Adonyi

Tinc problemes digestius, necessito prendre més fibra?

És alguna cosa que no es pot afirmar tan a la lleugera, ja que, encara que la ingesta de fibra és molt saludable i un gran hàbit per a població general, poden donar-se casos en els quals estigui contraindicada. No podem assumir que tota dolència intestinal millorarà menjant més aliments dels citats, ja que abans hauríem de descartar possibles patologies o condicions que ens puguin fer triar el millor tractament dietètic.

Què altres coses puc fer, a part de menjar més vegetals?

Se sap que hi ha dos hàbits fonamentals que prevenen el restrenyiment, dues rutines que poden canviar sensiblement a l’estiu i per aquest motiu aparegui un procés al que no estàvem acostumats. Són una correcta hidratació i l’exercici físic.

  • La hidratació possibilitarà que la femta estigui hidratada de manera correcta i que no falti aigua per poder compactar la fibra que vam consumar. En ocasions, una insuficient hidratació pot predisposar a un restrenyiment i també a femta molt dura i deposicions doloroses, sobretot en persones molt sedentàries, persones majors encamadas o població predisposada a deshidratar-se (els mateixos grups de risc que per als cops de calor).
  • D’altra banda, l’activitat física permetrà l’activació de la motilidad intestinal i que la bitlla fecal avanç. En aquest sentit, és d’especial importància no passar inactiu molt temps.

Ben pensat, la millor manera de prevenir el restrenyiment estiuenc és simplement una vida saludable. El problema és que aquestes tres potes (dieta, exercici i hidratació) poden veure’s compromeses per la calor i la nostra rutina d’alimentació i activitat física durant aquests mesos. Per això, no cal oblidar aquests consells per al dia a dia:

  • Dieta saludable amb abundants fruites, verdures, hortalisses i llegums.
  • Correcta hidratació amb l’aigua com a beguda principal.
  • Una rutina activa evitant llargs períodes d’inactivitat i incorporant activitat física regular.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions