Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és el balanç d’energia?

La diferència entre les calories ingerides en la dieta i les que l'organisme consumeix per poder dur a terme les seves funcions vitals, créixer i desenvolupar-se, i realitzar activitat física

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 29deMarçde2005

Existeixen tres tipus de balanços d’energia:

  • Balanç positiu, en el qual les calories ingerides són
    majors a les consumides. Com a conseqüència té lloc un guany de pes.

  • Balanç negatiu, el cos consumeix més calories de les quals ingereix, i per
    tant es dona una pèrdua de pes.

  • Balanç equilibrat, les calories consumides són les mateixes que les ingerides pel que no hi ha pèrdua ni
    guany de pes.

D’on obté el cos l’energia?

Els aliments són els encarregats d’aportar a l’organisme tota l’energia que
necessita per dur a terme les seves funcions i poder mantenir-se en perfecte
estat. Aquesta energia es troba en forma de calories contingudes en els
nutrients dels aliments, principalment en els hidrats de carboni,
presents en les patates, els llegums i els cereals i els seus derivats com el
pa o la pasta; i en els greixos que es troben en olis, mantega i
margarina o nata, i camuflades en altres aliments com és el cas d’algunes
carns, peixos i la fruita seca.
Per tant, com més gran sigui la ingesta d’aliments rics en aquests nutrients,
major serà també el valor energètic de la dieta.

Energia i exercici

Les persones que practiquen esport, i més àdhuc els esportistes d’elit, han
de tenir en compte que la realització d’exercici comporta una despesa d’energia
important, i que han de dur a terme una dieta que cobreixi aquest desgast.

Per conèixer aquesta despesa energètica existeixen taules en la qual es representen
diferents tipus d’activitats juntament amb el denominat “factor de
activitat”, un valor que ha de multiplicar-se pel pes de l’esportista en
quilograms i pel nombre de minuts durant els quals duu a terme aquesta
activitat.
Per exemple: en un jugador de tennis el factor d’activitat és de 0,109. Si
el seu pes és de 75 Quilos i entrena una mitjana de 120 minuts al dia, s’obté
que les calories que gasta són 981. Això implica que perquè el tennista mantingui
el seu pes, ha d’ingerir 1000 calories per sobre de la seva dieta habitual.

Dieta de 1300 calories

Dieta de 2200 calories

Desdejuni

Un got de llet i dues biscotes de pa torrat amb una mica de melmelada.

Un got de llet i 2 llesques de pa de motlle amb melmelada.

Mig matí

Un iogurt descremat i un kiwi.

Un iogurt amb un grapat de cereals i un kiwi.

Menjar A

Mongetes verdes amb patata, dues rodes de llom a la planxa amb pebrots. Una llesca de pa i
una taronja.

Mongetes verdes amb el doble de quantitat de patata, dues rodes de llom a la
planxa amb pebrots. Dues llesques de pa i una taronja.

Berenar

Menta poliol i un plàtan.

Un iogurt, galetes i un plàtan.

Sopar

Sopa de verdures, truita francesa i iogurt descremat.

Sopa de fideus, truita de pernil, dues llesques de pa i un iogurt.

Sucre

sacarina (no calòrica)

Sucre (4 sobres)

D’aquesta manera, l’esportista obté totes les calories que necessita para
mantenir el seu pes sense que la seva alimentació sofreixi grans canvis.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions