Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és la dieta dels colors?

La dieta dels colors que es difon en Internet com un mètode per aprimar s'allunya del seu origen, una proposta per fomentar l'alimentació saludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17deAgostde2015
img_dieta de colores hd

La dieta dels colors s’ha fet famosa en Internet. Nombroses publicacions en xarxes socials i blogs es refereixen a ella com un mètode per menjar sa i aprimar. Això és real? Una de les qüestions més sorprenents sobre aquesta proposta dietètica és que el seu origen no té res a veure amb la pèrdua de pes, sinó amb el foment d’una alimentació saludable, basada en fruites i verdures. En el següent article s’explica en què consisteix la dieta dels colors, quins són els seus aspectes positius i, també, quins punts febles té.

Img dieta de colores
Imatge: merc67

Poc pes, desig de molts

Img dieta ig no pan 01
Imatge: belchonock

La població amb obesitat i sobrepès ha augmentat en els últims anys en la majoria dels països, i també a Espanya. Per això, cada vegada més persones es preocupen per la seva imatge corporal i senten la necessitat de baixar o controlar el seu pes. El tractament dietètic, inclòs dins del canvi en l’estil de vida, és el primer pas per aconseguir un bon control del pes corporal. Però aconseguir una bona adherència a la dieta i mantenir aquesta adherència al llarg del temps és difícil, de manera que en moltes ocasions els resultats aconseguits amb el tractament dietètic són limitats.

Per perdre pes, la Societat Espanyola per a l’Estudi de l’Obesitat (SEEDO) recomana un pla dietètic individualitzat i un increment de l’activitat física. La idea és aconseguir una restricció energètica d’unes 500-1.000 Kcal diàries respecte a la dieta habitual, amb una aportació de macronutrientes que permeti la màxima adherència al pacient:

  • Carbohidrats, un 45-55% de l’Aportació Calòrica Total (ACT).
  • Proteïnes, un 15-25% de l’ACT.
  • Greixos, un 25-35% de l’ACT.
  • Fibra, entre 20 i 40 grams al dia.

Com és difícil habituar-se a un nou estil i mantenir-ho a llarg termini, diferents propostes dietètiques que promouen una pèrdua de pes de manera fàcil i eficaç circulen avui dia per les xarxes. Però, en realitat funcionen? Cal ser sempre previnguts abans de començar qualsevol règim dietètic, ja que alguns d’ells manquen de fonament científic i poden provocar riscos per a la salut.

En què consisteix la dieta dels colors

Aquesta proposta dietètica es basa a incloure en la dieta aliments dels següents cinc colors: morat o blau, vermell, verd, blanc i groc. A les xarxes socials, es promou aquest tipus de dieta per aconseguir una reducció ponderal i millorar l’alimentació. Per seguir aquesta dieta, han d’incorporar-se diàriament verdures, fruites i hortalisses fresques d’aquests cinc colors; fet que assegura una baixa aportació calòrica de la dieta i un elevat contingut en fibra, vitamines i minerals.

Img dejo cenar listp
Imatge: belchonock

No obstant això, l’origen de la dieta dels colors no té res a veure amb la pèrdua de pes. El programa nord-americà “5 al dia” (5 a day for a better health) va néixer amb l’objectiu de fomentar el consum de fruita, verdura i hortalisses en la població americana. Arran d’aquesta campanya inicial, en 2002, es va intentar afavorir no solament el consum de fruita i verdura, sinó assegurar també la varietat en aquest grup d’aliments, promovent la ingesta d’almenys una ració diària de verdures i fruites de cadascun d’aquests cinc colors. Així doncs, la campanya The color way convida a augmentar el consum de fruita i verdura i també la seva varietat; no és una dieta per perdre pes, encara que les xarxes socials l’hagin transformat en una altra cosa.

Les fruites i verdures són fonts d’aigua, fibra, hidrats de carboni, vitamines i minerals i altres fitoquímicos; això és, substàncies químiques d’origen vegetal amb efectes positius en l’organisme. Mitjançant els colors de les fruites i verdures s’assegura una dieta rica en aquests fitoquímicos.

Coses positives de la dieta dels colors

Aquesta proposta impulsa una dieta rica en fruites, hortalisses i verdures. Està àmpliament estudiat i establert que una dieta rica en fruites i verdures (almenys cinc racions al dia) promou un estat òptim de salut i prevé enfront de l’aparició de múltiples dolències, com les malalties cardiovasculars, diabetis, càncer i dislipemias.

Incorporar la fruita i la verdura en la dieta, i intentar que a més la dieta sigui variada en fruita i verdura, és una recomanació estupenda. De fet, és un dels consells que qualsevol dietista-nutricionista donaria a qui acudís a la seva consulta. La introducció de fruites i verdures de diferents colors afavoreix la variació en aquests aliments i evita, per tant, que no sempre es mengi plàtan o poma per a postres i enciam o mongetes verdes com a verdures en els menjars.

Coses negatives d’aquesta dieta

En les publicacions que circulen per Internet no s’especifica quin ha de ser l’equilibri dietètic de la resta de nutrients i aliments de la dieta. Així, en aquesta proposta no s’indica quin hauria de ser el consum d’aliments proteics (carn, peix i ous). Es tracta d’una dieta vegetariana? S’ha de controlar o no la quantitat de carn? Es recomana algun tipus d’aliments proteics o es poden prendre tots? Tampoc dona cap consell sobre cereals, llegums i altres féculas. Són convenients o no? I, en cas d’estar-ho, quin tipus de cereals i llegums s’han de consumir?

Img vegetal cong 01
Imatge: belchonock

La proposta queda, per tant, incompleta, amb poca informació sobre aquest tema. D’aquesta manera, segons el criteri del consumidor, la dieta podria arribar a ser equilibrada o promoure algun desequilibri dietètic greu (dèficit proteic, dèficit energètic o dèficit de vitamina B12, per exemple).

cal destacar, a més, que no existeix cap document o estudi científic que hagi valorat l’efecte que aquest tipus de dieta pot tenir sobre el pes corporal. Tampoc hi ha cap base o evidència científica que aquest tipus de propostes generalistes i incompletes siguin les més indicades per aconseguir una bona pèrdua de pes, encara que augmentar el consum de fruita i verdura sí és una recomanació que pot portar a perdre pes.

La pèrdua de pes que pugui produir-se dependrà de l’aportació calòrica total que es realitzi i de com s’organitzi la dieta. Per tant, és molt important consultar sempre a un dietista-nutricionista abans de modificar els hàbits d’alimentació. Ningú millor que aquests professionals per aconsellar sobre quins aliments han d’estar presents en la dieta i com organitzar-los.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions