Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és la dieta mediterrània i com ajuda a prevenir la diabetis

Comprendre què és, en realitat, la dieta mediterrània és clau per fer canvis en el nostre estil de vida i combatre les actuals taxes de sobrepès, obesitat i diabetis tipus 2

Queso tomate albahaca Imatge: Engin_Akyurt

A pesar que la dieta mediterrània segueix estant present en la majoria de les llars espanyoles, les taxes d’obesitat s’han disparat d’un temps a ara i, la qual cosa és pitjor, continuen elevant-se cada any. Espanya s’ha situat entre els països europeus amb major taxa de persones amb obesitat. I el sobrepès no és un problema estètic; és una malaltia que té, entre les seves principals conseqüències, la diabetis tipus 2. Això demostra que cada vegada se segueix menys una dieta mediterrània de la manera correcta, motiu pel qual s’ha de reivindicar el seu manteniment i posada en valor.

Què és la dieta mediterrània? Sabria la societat en general dir en què consisteix? Potser la resposta seria un sí rotund, però no totes les persones són conscients del que significa en realitat portar un estil de vida de dieta mediterrània, alguna cosa que, per cert, està declarat Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

La dieta mediterrània no solament es tracta dels aliments que ingerim, sinó de com els ingerim i de les nostres rutines diàries. Perquè no serveix de res menjar verdures, peix o fruites de manera freqüent, si aquests hàbits no s’acompanyen d’exercici físic regular o si arriba el cap de setmana i, amb ell, els atracones de menjar insà i alta en calories. Tampoc resulta beneficiós per a la salut cuinar amb olis refinats o la ingesta de sopars copiosos que dificulten la digestió, provocant que les hores de somni no siguin les adequades ni tinguin qualitat.

No obstant això, i a pesar que la dieta mediterrània segueix estant present en la majoria de les llars espanyoles, les taxes d’obesitat s’han disparat d’un temps a ara i, la qual cosa és pitjor, continuen elevant-se cada any.

Què fem malament?

Img cosas mejorar dieta hd

La dieta mediterrània és un estil de vida que se sustenta sota els pilars del decàleg elaborat per la Fundació Dieta Mediterrània:

  • L’ús de l’oli d’oliva.
  • Cinc racions de fruita i verdura al dia.
  • Pa i cereals integrals.
  • Aliments frescos i de temporada.
  • Productes làctics.
  • Consum moderat de carn vermella.
  • Ingesta de peix.
  • Dolços ocasionalment.
  • Dos litres d’aigua al dia.
  • Exercici físic diari.

L’abús dels olis i farines refinades, així com la ingesta de verdures solament en puré o el consum excessiu de carns vermelles, són alguns dels errors que es cometen sovint i que suposen, a llarg termini, el risc de patir malalties o empitjorar les que es puguin tenir. També influeix la presència cada vegada major de productes ultraprocesados en els nostres menús i, per descomptat, el perillós sedentarisme, un mal que pot provocar obesitat, la qual comporta algunes malalties cardiovasculars i augmenta el risc de desenvolupar diabetis tipus 2.

Factors culturals

Per entendre el que és la dieta mediterrània no cal oblidar-se del factor demogràfic, ni del cultural, el social, l’econòmic o el climatològic. Tal com va indicar el doctor Federico Soriguer durant la seva conferència magistral a l’III Congrés Nacional de la Federació Espanyola de Diabetis (FEDE), celebrat el passat 21 de setembre, “no es poden entendre les malalties que més prevalença tenen sense parar esment al desajustament evolutiu que existeix, perquè els gens dels éssers humans no han canviat al llarg de la història, però sí ho ha fet el medi ambient i el clima“, en relació amb l’obesitat i la diabetis tipus 2.

La cultura i la geografia són dos factors clau, a pesar que, en el cas d’Espanya, tinguem facilitats d’accés a la dieta mediterrània. Un dels motius que explicaria per què no se segueixen les indicacions mèdiques a l’hora de portar una correcta alimentació és, en paraules de Soriguer, que “cal deixar de parlar de ‘canvis en els estils de vida’ perquè, per més que ho repetim, no ens estan fent cas. Això s’explica perquè, etimològicament, l’expressió ‘estils de vida’ prové de ‘costums de vida’, alguna cosa que és igual a ‘ètica’ i ‘moral’, i la població no va a canviar la seva ètica i la seva moral perquè l’hi diu un metge. És més fàcil fer un trasplantament o anar a la lluna que canviar els estils de vida. El que cal fer és canviar el rumb“.

Coordenades per a un canvi de rumb

Brujula orientacion

Imatge: Pexels

Per a aquest canvi de paradigma en l’alimentació no volem caure en la clàssica recomanació de seguir una dieta mediterrània, sinó en com fer-la de manera correcta, eliminant tots els mals hàbits comuns que interfereixen en ella i que danyen l’organisme i, no menys important, el medi ambient. Alguns exemples:

  • No mengis verdures únicament en purés. Consumir-les fresques fa que mantinguin les seves vitamines i nutrients (com la fibra) i que sadollin més. No cal limitar-se als purés i, en el cas d’aquests, fer-los solament amb verdures o hortalisses.
  • No prenguis fruites que no són de temporada. És perjudicial per al medi ambient i no estan tan fresques com les fruites que sí corresponen a l’època de l’any.
  • No ingereixis carn vermella a l’excés. A més de perjudicar el medi ambient, per la gran quantitat d’aigua que es necessita per produir-la, pot provocar malalties de tipus cardiovascular. Es recomana al voltant d’una ració setmanal i substituir-la, en la mesura del possible, per carn blanca.
  • No abusis del pa i cereals no integrals. Per a una millor digestió i ingesta de fibra, s’aconsella que tots els derivats del cereal que es consumen siguin integrals, però, si no fos possible, cal reduir la ingesta dels refinats i fer-ho tan sol durant els menjars principals, com el desdejuni i l’esmorzar.

Són senzills canvis de rumb per apropar-nos més a la dieta mediterrània i, en conseqüència, allunyar-nos de la pandèmia de diabetis tipus 2 i obesitat.

Federación de diabéticos españoles

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions