Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és l’alimentació conscient i quins són els seus beneficis

L'alimentació conscient ajuda a portar una dieta més saludable, consumir menys calories i porcions més petites, i reduir les fartaneres, l'estrès i l'ansietat

beneficios de la alimentación consciente Imatge: Pexels

Deixar de fumar, fer esport o menjar sa són els propòsits d’any nou més populars. Però sabem per on començar? I, el més important, com mantenir en el temps la nostra motivació per a aconseguir-lo? L’Associació Espanyola Contra el Càncer vol ajudar-te a posar en pràctica una vida més saludable amb diferents recursos que segur et serviran. En aquest article t’expliquem què és l’alimentació conscient i quins són els seus beneficis. Pren nota.

Per a moltes persones, una de les seves grans preocupacions després del període nadalenc és la de baixar el pes guanyat després dels excessos. No obstant això, hem d’anar amb compte de no caure en dietes miraculoses o productes detox que són nocius per a la nostra salut. Per això, volem plantejar-te com es poden adquirir nous hàbits saludables a través de l’alimentació conscient.

Què és l’alimentació conscient?

Menjar de manera conscient consisteix a concentrar-nos en el menjar que ingerim, parant esment als pensaments, emocions i sensacions que succeeixen abans, durant i mentre mengem. És a dir, que ens enfoquem i siguem conscients de l’experiència que vivim mentre ens alimentem.

Amb el ritme de vida que portem avui dia, moltes vegades la nostra atenció no està plenament centrada en el que estem realitzant. Solem fer diverses activitats alhora (per exemple, utilitzar el mòbil) o tenim pressa (i mengem ràpid, en uns pocs minuts).

L’alimentació conscient pretén que ens centrem en l’acte de menjar, que aprenguem a notar la sacietat i a diferenciar entre la fam física i la fam emocional. És a dir, que escoltem al nostre cos i identifiquem els senyals que ens indiquen quan hem de menjar o no fer-ho, apreciant els sabors, textures, olors i colors d’un aliment.

L’alimentació conscient no és una dieta. No suposa renunciar a cap aliment ni seguir unes normes alimentàries. Les persones, quan es pot, són lliures de triar què i com menjar a cada moment, sent conscients de les sensacions del nostre cos en el “aquí i ara”. Finalment, cal destacar que l’alimentació conscient presenta importants beneficis sobre la salut.

Com menjar de manera conscient?

Per a dur a terme una alimentació conscient en el teu dia a dia és necessari parar esment a la teva manera de menjar d’una manera integral. T’indiquem una sèrie de consells i pautes que poden ajudar-te:

  • Si no tens gana, no comes. És preferible ser conscient dels senyals que el teu cos envia d’apetit i sacietat, en comptes de menjar segons l’hora del rellotge. Cal aprendre a separar la fam real de la fam emocional.
  • Para esment al que estàs menjant. Elimina les distraccions innecessàries mentre menges, com usar el mòbil, la televisió o altres aparells electrònics (tauleta, portàtil, etc.).
  • Menja tranquil i sense presses. No estiguis pendent del rellotge. És important que dediquis el temps necessari per a menjar i que sigui en un ambient tranquil, relaxat i agradable. Per exemple, no desdejunar de pressa perquè arribes tard al treball.
  • Mastega a poc a poc i assaboreix els aliments. Dedica temps a cada mos, així seràs conscient del que estàs menjant i la digestió serà més fàcil.
  • Aprecia amb els cinc sentits el que estàs menjant. Nota el sabor i la textura dels aliments. Menja en un entorn el més agradable possible. Per exemple, que sigui lluminós, tranquil, ordenat… És preferible menjar en companyia de familiars o amics.

Seguir aquestes pautes d’alimentació conscient no és alguna cosa que es canviï d’un dia per a un altre. Però tenint ganes i una mica de temps pot aconseguir-se per a portar una alimentació molt més saludable i que eviti problemes digestius i de salut.

Quins beneficis ens reporta l’alimentació conscient?

L’alimentació conscient té múltiples beneficis sobre la salut. Entre ells destaquem els següents:

  • Ajuda a prevenir l’obesitat. En menjar per sensació de fam —i no per horari—, mengem exactament el que necessitem i evitem fartaneres que puguin derivar en obesitat. A més, en presentar atenció al que estem menjant i assaborir cada cullerada, podrem saber en quin moment estem sadollats i evitarem ingestes excessives.
  • Millora la digestió. Menjar tranquil, sense presses i mastegant a poc a poc pot evitar indigestions o digestions pesades.
  • Evita antulls. Ser conscients del que estem menjant ens permetrà analitzar el que mengem dia a dia, adonant-nos que moltes de les vegades que mengem no ho fem per necessitat real de fer-ho, sinó per antulls. Seguint una alimentació conscient podrem detectar aquests antulls i alimentar-nos quan el cos ens enviï senyals d’apetit.
  • Millora el benestar psicològic. El 90% de la serotonina (l’hormona de la felicitat) es troba en el nostre estómac. Els pensaments negatius sobre l’augment de pes o menjar aliments poc saludables poden generar ansietat. Quan mengem de manera conscient estem triant quan menjar sense culpa, escoltant al nostre cos i oferint-li el que demana, no donant-li estimulants per a fer-lo callar.
  • Redueix l’estrès i l’ansietat. Evitar menjar de manera compulsiva ens permet ser més conscients de les nostres emocions. Ser conscients del que mengem ens ajuda a reduir els sentiments d’estrès i ansietat.
  • Optimitza les quantitats. Moltes vegades mengem més del que necessitem. Ser conscients del que estem ingerint ens pot ajudar a detectar la quantitat de menjar que de debò necessitem.

L’evidència científica assenyala que l’alimentació conscient ajuda a consumir menys calories i porcions més petites, es perd significativament més pes, evita els antulls i es redueixen les fartaneres, l’IMC (índex de massa corporal) i l’ansietat. A més, l’alimentació conscient augmenta el benestar psicològic, millora la digestió i contribueix a l’objectiu d’aconseguir que la nostra alimentació sigui més saludable.

Etiquetes:

dieta sana

AECC

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions