Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és l’edamame i quines són les seves propietats?

T'expliquem tot sobre aquest llegum: un aperitiu tradicional de la cuina oriental econòmic, saludable i molt ric que pots preparar de diferents maneres

edamame propiedades Imatge: u_9vstifjx

Aquestes beines allargades de soia verda que pots trobar en la majoria dels restaurants asiàtics, sobretot xinesos i japonesos, es diuen edamames. Aquest aperitiu tradicional, tan important en la cuina oriental, s’ha popularitzat en occident en els últims anys pel seu sabor, molt agradable. Segurament els has vist també en algun restaurant o supermercat. Quin és el seu valor nutricional? Quin és el secret d’aquest snack del futur? En aquest article te l’expliquem.

Què és l’edamame?

Edamame literalment significa “mongeta o frijol de branca”. És una lleguminosa jove i verd quan es recull, per la qual cosa resulta suau i cremosa, i no està rígida o dura com la majoria de les llavors de soia madures. Els edamame els podem trobar dins de la beina o sense pela. És molt fàcil trobar-los congelats en qualsevol supermercat, i el seu preu és bastant assequible.

L’edamame no és una lleguminosa nova: la seva història es remunta al segle XIII. “L’edamame apareix per primera vegada al Japó quan el sant budista Nichiren Shônin escriu una nota d’agraïment a un deixeble per l’edamame que li va deixar en el temple”, s’explica en una recerca de SoyInfo Center, una publicació especialitzada en informació sobre aliments de soia, els seus usos industrials i la seva història.

En aquesta mateixa recerca s’assegura que el boom de l’edamame està enterament relacionat amb la massiva popularitat del sushi, el sake i la cervesa japonesa que es va originar a Califòrnia en els anys 80. “Comença quan la popular sèrie de televisió Shogun, basada en la novel·la de James Clavell, va generar gran interès en la cultura tradicional japonesa entre els estatunidencs. Els restaurants japonesos als Estats Units servien edamame gratis, amb cervesa”, recull la publicació.

Quines són les propietats de l’edamame?

“Amb una tassa (85 grams aproximadament), aquest aliment aporta 76 kcal, té una alta aportació de proteïna vegetal amb 7,9 grams i d’hidrats de carboni (carbohidrats) amb 6,1 grams i una baixa aportació de lípids (greixos) amb 4,18 grams”, apunta el nutricionista clínic Néstor Padilla. Com totes les lleguminoses, aquest aliment és ric en fibra, alguna cosa que pot afavorir la nostra dieta.

Beneficis per al nostre cos

Aquest aliment ajuda o millora el sistema gastrointestinal promovent una bona digestió, i en sang redueix els nivells de glucosa. A més, “la seva alta aportació d’hidrats de carboni proporciona una bona quantitat d’energia al cos i és una bona font de proteïna vegetal i afavoreix la sacietat”, comenta Padilla.

Pel seu efecte antioxidant, l’edamame promou l’erradicació de radicals lliures (envelliment cel·lular) i és bo per al sistema immunològic per la seva alta aportació en coure i zinc, minerals que afavoreixen l’enfortiment del cos, diu el nutricionista. Els edamames contenen vitamina C, vitamina B3, potassi, calci, magnesi i ferro, per la qual cosa és idoni per a evitar l’osteoporosi i l’artritis. A més, és apte per a persones amb malaltia celíaca i per a persones amb diabetis.

No obstant això, aquest aliment està “contraindicat en pacients amb hipotiroïdisme de manera habitual per l’eliminació de l’hormona tiroxina (que exerceix un paper important en la regulació de pes, la temperatura corporal i la força muscular) i que és produïda per la glàndula tiroides”, diu Padilla.

Com es mengen i com es preparen?

Com tota lleguminosa, segons explica el nutricionista, la seva preparació essencial seria de manera bullida i assaonada principalment amb espècies, per a degustar-la en la seva forma més natural.

Els edamames es poden cuinar de diferents formes: bullits, al vapor o saltats en oli.

  • La manera més fàcil és agregar l’edamame fresc o congelat en una olla d’aigua bullint amb sal i cuinar-ho de 5 a 8 minuts, fins que estigui al teu gust. Al final, pots submergir les beines en aigua freda i servir-les en un recipient on pots afegir una mica més de sal i pebre.
  • Per a preparar-los al vapor, aboca un o dos dits d’aigua en l’olla, espera al fet que bulli i col·loca els edamames en un recipient (colador metàl·lic o safata de vapor) damunt de l’olla. Després, tapa-ho durant uns 5 o 10 minuts. Així aconseguiràs que els edamames estiguin molt tendres i sucosos.
  • Una altra manera de cuinar-los és saltant-los en oli d’oliva després de bullir-los. Col·loca’ls bullits i secs en la paella amb l’oli a foc mitjà o alt. Pots agregar salsa de soia o salsa d’ostres. I per a donar-li un toc picant, pots afegir-li cayena al gust.

Els edamames tendres surten amb facilitat de la seva beina. En estar sense pela són idonis per a agregar-los a sopes, amanides i arrossos, i li donaran un toc fresc als menjars.

No obstant això, com recorda Padilla, “cal no oblidar que perquè les propietats d’un aliment funcionin, ha d’anar immers en bon pla d’alimentació planificat per un especialista i tenir bons hàbits alimentosos, ja que un aliment per si sol no pot generar tots els beneficis i necessitats que el cos requereix”.

Etiquetes:

legumbre-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions