Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què és un smoothie?

El més cremoso dels batuts és molt vistós i ric i admet múltiples ingredients, des de fruites fins a verdures de fulla verda

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 01 de Setembre de 2015

El smoothie és el més cremoso dels liquats; un batut que inclou elements làctics en la seva composició per donar-li una consistència suau i untuosa a la barreja de fruites o verdures. Entre els més coneguts, destaca el green smoothie, que s’ha posat de moda perquè se li atribueixen efectes beneficiosos per a l’organisme. Els batuts verds han despertat l’interès per redescobrir aquests preparats tan colorits i rics. En aquest article es detallen què característiques tenen els smoothies, es donen els trucs clau per fer-los a casa i es presenten quatre alternatives delicioses.

Imatge: TeriVirbickis

Smoothies: liquats cremosos i suaus

La principal diferència entre un batut de fruites clàssic i un smoothie és la textura. El nom ho diu tot, ja que smooth en anglès significa suau. La consistència dels smoothies és sempre cremosa, alguna cosa que s’aconsegueix afegint ingredients làctics, des de llet descremada fins a iogurts naturals i gelats de crema, vainilla o nata.

Imatge: CONSUMER EROSKI

D’altra banda, el smoothie comparteix amb els batuts de fruites i verdures totes les altres característiques: és una font de nutrients molt interessant, refrescant, versàtil i exquisida. Segons els gustos i els ingredients, els smoothies poden servir-se com a avantsala d’un menjar, amb el desdejuni per començar el dia ben alimentats o com tentempié a mitjan tarda. A més, aquests batuts són un recurs nutritiu i sa perquè els nens -i els adults- prenguin fruita de manera habitual. Si bé és millor menjar la fruita i la verdura sencera, mastegant-la, davant la tesitura del tot o el no-res, serà millor prendre-la d’aquesta manera que no fer-ho de cap manera.

Els smoothies de fruita i verdures solen portar un afegit de suc de fruita o de làctics, ja siguin iogurts, gelats o llet, per fer la barreja més cremosa o més lleugera segons els gustos i tipus de verdures i fruites que s’emprin. El resultat que s’obté després de batre tots els ingredients és una barreja de consistència espumosa i cremosa molt apetecible. D’aquesta forma, els batuts reuneixen l’aigua de la fruita -excel·lent per hidratar l’organisme-, les vitamines i les sals minerals, si bé parteix de la fibra de la fruita es perd quan no s’aprofita tota la peça o s’elimina la pell.

Trucs i consells per preparar els smoothies a casa

  • Si per elaborar el batut s’agreguen fruites àcides (taronja, llimona, mandarina, aranja o els seus sucs), és millor substituir la llet per iogurt perquè amb l’acidesa es talla la llet i, encara que la barreja no resulta indigesta, li dona al batut un aspecte poc apetecible. A més, en tenir molt suc, el iogurt aportarà una textura més cremosa, igual que si s’empra gelat cremoso.
  • Moltes altres fruites amb molta polpa i poc suc (plàtans, maduixes, préssecs, pomes o peres) si que permeten la barreja amb elements líquids com la llet sense que s’alteri l’aspecte i fent que el batut quedi cremoso. També és possible afegir llet de soia, gelats i, per descomptat, aigua gelada pels smoothies molt potents amb verdures crues, com els espinacs.
  • És important utilitzar fruites i verdures fresques, de temporada, ben netes i al punt de maduresa. A més, en les èpoques en les quals hi ha molta quantitat d’algun tipus de fruita, servirà per treure partit a aquestes fruites lleugerament tocades, lletges d’aspecte però riques de sabor: s’elimina la part més tocada i s’aprofita la resta de la fruita.
  • Per preparar un excel·lent smoothie és tan important una bona combinació dels ingredients com cuidar la forma de presentar-los. L’envàs idoni és una copa o un got de cristall alt (on se serveixen de manera habitual els refrescs), encara que amb la moda actual de presentació una mica vintage, també se serveixen en tarros de cristall com si fossin iogurts casolans. Si la copa o el got està ben fred o recentment sortit del congelador i s’acompanya d’una o diverses pajitas, prendre el batut resulta encara més agradable.

Quatre smoothies deliciosos i molt fàcils de fer

Una vegada introduïts al món dels smoothies solament queda experimentar amb sabors i combinacions delicioses i que siguin del nostre grat. És millor menjar la fruita mastegada, però si no es pot o es prefereixen els batuts, avanci, però amb moderació! I és que una ingesta excessiva de fructosa (sucres que han de consumir el nostre organisme) no és gens recomanable.

  • Imatge: CONSUMER EROSKI

    1. Green smoothie. El seu aspecte i color verd amb trossets diminuts de fulles i llavors suspesos en la superfície no és molt encoratjador. No obstant això, amb aquest batut verd es va originar la moda actual dels smoothies, ja que se li atribueixen propietats saludables. Aquest smoothie barreja un parell de fruites amb unes fulles de vegetal verd (en general, espinacs o créixens), enciam i aigua.

    La nostra recepta porta els següents ingredients: 300 g de kiwi, 400 g de pera conferencia, dos plàtans, 100 g de fulles d’espinacs frescos, 100 g de gel, 20 ml de suc de llimona i 250 g de iogurt natural. Es netegen les fulles d’espinacs. Es pelen i trossegen la pera, els kiwis i plàtans. Es col·loquen les fruites i espinacs juntament amb el gel i el iogurt natural en un got de batedora, s’agrega el suc de llimona i es tritura fins a aconseguir una textura cremosa tipus sorbet. Se serveix recentment elaborat, amb una pajita i uns trossets de fruita que acompanyin el smoothie verd amb llavors de kiwi.

  • 2. Smoothie de kiwi i plàtan. Necessitarem: sis kiwis, dos plàtans, 400 ml de suc de taronja i 250 g de iogurt descremat natural. Es pelen els plàtans i els kiwis, es trossegen en cambres i es passen per la liquadora. A aquest liquat se li afegeix suc de taronja i un parell de iogurts i es barreja. Se serveix immediatament en gots individuals abans que s’oxidi el suc i perdi el seu color. Es decora amb uns trossets de fruites.
  • 3. Smoothie de maduixa i gelat. Necessitarem: 100 g de maduixes, 100 g de plàtan, 200 g de gelat de nata, 200 ml de llet descremada i 20 g de sucre. Es renten les maduixes i es pela el plàtan. Es trossegen les fruites i es col·loquen en un got de batedora juntament amb el gelat, la llet descremada i el sucre (pot ser sense sucre, segons el gust personal i el punt de maduració de la fruita). Es tritura fins a aconseguir una textura cremosa. Si ens agrada notar els trossets de fruites, no es tritura fins al final per evitar que es desfaci per complet. Es pot substituir el gelat per iogurt natural i una mica de gel picat. Es recomana prendre recentment elaborat i fresquito.
  • 4. Smoothie de cireres i iogurt. Necessitarem: 400 g de cireres picotes, 200 g de poma, 400 ml de llet descremada, 200 ml de iogurt natural i 40 g de sucre. Es renten les cireres i es trossegen per llevar-les l’os/os. S’ajunten les cireres amb la poma pelada i trossejada, la llet i el iogurt natural i, després, es tritura tot amb ajuda de la batedora fins a obtenir un batut cremoso. El punt de sucre es modificarà al gust de cadascun. Se serveix decorat amb uns trossets de cireres.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions