Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què significa ‘de tant en tant’ en alimentació?

Els aliments que haurien de consumir-se de manera molt ocasional tenen una presència habitual en la dieta, encara que no sempre s'és conscient d'això

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 07 de Febrer de 2018

En general, l’alimentació dels espanyols, nens inclosos, deixa molt a desitjar. Per comprovar-ho, solament cal mirar els resultats de l’estudi ANIBES realitzat al nostre país entre els anys 2015 i 2017. Aquest informe apunta quins són els grups d’aliments més consumits a les diferents franges d’edat. I, en aquesta ocasió, reflecteix que els aliments insans encapçalen la llista de les nostres preferències. No obstant això, quan algú pregunta amb quina freqüència els consumim, la resposta és: “ocasionalment” o “de tant en tant”. Què significa aquesta expressió? Què implica en l’àmbit de la salut i l’alimentació?

Segons l'estudi ANIBES, entre els 9 i els 12 anys d'edat, els tres aliments protagonistes són el pa, la brioixeria i la carn. En el grup d'adolescents (de 13 a 17 anys) succeeix gairebé el mateix, tret que la carn puja al segon lloc i la brioixeria queda en el tercer. Això significa que les recomanacions nutricionals més actuals brillen per la seva absència: falten les fruites i les hortalisses en el podi dels aliments més consumits, mentre que regnen la brioixeria i la rebosteria, un grup d'aliments que hauria de ser d'ingesta molt ocasional.

La brioixeria -o rebosteria- protagonitza les preferències alimentàries d'adolescents i preadolescentes. Els altres dos companys a la part alta de la classificació no poden considerar-se com a "insans" de manera genèrica (encara que el pa blanc i les carns vermelles no són precisament "innocents"), però tampoc haurien d'estar en aquest podi, en el qual es tira tan en falta a les fruites, verdures i hortalisses.

Això succeeix en l'alimentació dels nens i els adolescents. Però què ocorre en la dels seus pares? Els adults també ingereixen tant pa i brioixeria? Doncs resulta que sí. L'estudi desvetlla que el pa segueix ocupant el primer lloc, mentre que la brioixeria o pastisseria, el cinquè, per davant dels làctics, les verdures i hortalisses i els peixos i mariscs. I això tampoc deixa en molt bon lloc a els qui prenen les decisions a l'hora de comprar aliments per a tot el nucli familiar.

El consum ocasional

L'epidèmia de sobrepès i obesitat afecta, aproximadament, al 60% de la població espanyola. Encara que hi ha més de cent factors coneguts relacionats amb aquesta realitat, aquest article s'endinsa en un dels quals menys s'han estudiat: la complacencia inadvertida o infravalorada de la ingestió de productes insans. Què significa això? Que, a més de menjar aliments poc saludables amb més freqüència de la deguda, es justifica aquest consum, en ocasions, de manera inconscient.

I tenim frases per a això; expressions que diem amb molta freqüència davant del pediatre, del dietista-nutricionista o del metge de família corresponent, per matisar i intentar explicar el seu contingut. A manera d'exemple, això és el que succeeix en una conversa habitual en les consultes:

-Cada quant presa el seu fill llaminadures?

-No crea, solament esporàdicament.

-Bé, encara sort... Cada quant menja el nen pizza industrial?

-Poques vegades, els divendres a la tarda.

-Entenc... I cada quant pren croissants o ensaïmades o un altre tipus de brioixeria?

-Bé, a casa de l'àvia, quan ho deixo alguna vegada, perquè treball. Però solament dues vegades a la setmana.

-Comprenc... Cada quant menja el nen ganchitos o patates fregides de borsa?

-En sortir de la piscina, com ha fet molt esport, m'agrada recompensar-li amb una bolsita que compro en el bar de les mateixes instal·lacions.

-Ja, ja... Cada quant li donen natilles de xocolata o un flam?

-Home! Tots els caps de setmana. Cal viure amb alegria!

-I cada quant beu llet chocolateada?

-Gairebé cada dia, perquè els làctics ajuden a créixer i tenen molt calci.

-Cada quant presa nuggets i refrescs?

-Quan està amb el seu pare, els diumenges a la tarda, mentre veuen el partit.

Si s'analitza aquesta conversa i s'explica cada ocasió en la qual s'ingereixen productes insans (però atractius i saborosos), surten uns 8 o 9 productes per setmana, que no són recomanables. Per tant, l'expressió "de tant en tant" -i altres similars exposades més endavant en aquest article- té una errònia interpretació que juga en contra de la salut. Al final de la setmana resulta que no hi ha dia en el qual no s'hagi menjat un o dos productes insans.

La famosa locució "de tant en tant" no és l'única. Hi ha moltes altres expressions que compleixen la mateixa missió: amb moderació, solament un dia especial, amb poca freqüència, de manera aïllada, ocasionalment, algun dia solt, alguna ocasió especial, algun dia assenyalat, de manera eventual, de forma puntual, esporàdicament, de manera casual, de manera fortuïta, de manera molt espaiada, un dia és un dia... La llista és extensa i segur que falta alguna.

Menjar a poc a poc: el plaer i la sacietat

Imatge: ileishanna

La setmana s'ha constituït com una mesura, sens dubte errònia, de la freqüència amb la qual les persones ens autoengañamos per obtenir una recompensa alimentosa que oblidem ràpid, quan passen una o dues hores. Per aquest motiu un dels objectius principals de molts programes de psiconutrición sigui menjar de manera conscient. És el que ara es diu "mindful eating" o "alimentació conscient" o "menjar amb atenció plena".

El mindful eating consisteix a menjar amb tranquil·litat, molt a poc a poc, mastegant i assaborint petits trossos per apreciar l'olor, la consistència, la textura i la temperatura de l'aliment, a més de gaudir d'una bona conversa amb amics o familiars, deixant els coberts en la taula entre mos i mos per ralentir tot el procés. És a dir, la qual cosa sempre s'ha fet, abans de l'adveniment de la manera estresante de viure actual.

La cerca de la sacietat és també un objectiu important. I per a això es recomana que la base de l'alimentació siguin els vegetals, ja que, a més de les seves propietats intrínseques saludables, contenen abundant aigua i fibra i suposen un poder calòric escàs en relació al seu volum, la qual cosa contribueix a tenir l'agradable sensació de sentir-se sadollats. Si un és conscient de tot el que ingereix, no podrà enganyar-se a si mateix o, la qual cosa és pitjor, als fills, repetint brioixeria (les galetes ho són) o un altre menjar insà gairebé cada dia.

Hi ha bases fisiològiques en el mecanisme de la digestió que expliquen de forma evident el perquè menjar lentament ajuda a sentir-se sadollat, de manera complementària a la qualitat i quantitat del que es menja. La producció de grelina, hormona que anima a menjar, té uns nivells mantinguts durant prop de 20 minutos, després dels becs produïts a diversos moments del dia, i comença a decréixer a partir d'aquest moment. Per tant, si es menja ràpid, no es dona temps al fet que disminueixin aquests nivells, de tal manera que un no se sent ni replet ni sadollat, malgrat haver menjat prou.

Davant la realitat obesogénica que ens circumda, el significat de l'expressió "de tant en tant" hauria de ser "una vegada al mes" (no "una vegada a la setmana"), sense que això sigui obligatori, clar, doncs hi ha milers de persones que no proven mai aliments insans i poden ser igual de feliços que els que els prenen. La felicitat no està en el menjar, encara que és lògic trobar plaure a satisfer una necessitat tan primària.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte