Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Què són les ajudes ergogèniques?

Un bon pla d'entrenament i una correcta nutrició són les millors ajudes ergogèniques amb les quals qualsevol esportista pot comptar
Per maitezudaire 20 de setembre de 2001

L’esport d’avui, excessivament competitiu, la necessitat d’una victòria i les recompenses socials i econòmiques dels èxits impulsen a els esportistes a intentar millorar el seu rendiment de qualsevol manera. En l’actualitat es coneixen una sèrie de productes i pràctiques a les que s’atribueix la capacitat (no sempre provada) d’afavorir el desenvolupament de la força muscular i potència, necessària per a l’activitat física al més alt nivell, és a dir, d’incrementar el rendiment físic de l’esportista. Aquestes ajudes poden actuar en la producció d’energia metabòlica, en el control de la seva utilització o en l’eficiència del seu consum. En aquesta denominació entren les ajudes fisiològiques, nutricionals, farmacològiques, mètodes de suport psicològic i biomecánico. Una de les principals ajudes ergogèniques són les dietes especials. Així, en el cas dels esports que depenen fonamentalment del glucogen per a obtenir energia, l’alimentació ha de ser més rica en hidrats de carboni, mentre que en els esports de força l’aportació d’aquests nutrients no han d’estar especialment augmentats.

Sobre les ajudes ergogèniques nutricionals hi ha opinions contradictòries en alguns productes. En general, algunes ajudes són positives per als esportistes, no obstant això, unes altres són inefectives i fins a perjudicials en ser administrades sense control per persones sense formació, ni coneixements mèdics. En cas de recórrer al seu consum, s’ha de triar el producte adequat al tipus de modalitat esportiva, i s’adaptarà als diferents estadis de la activitat esportiva. La recerca científica, encara que limitada en la majoria dels casos, dóna suport a la capacitat ergogènica d’algunes substàncies quan són consumits en quantitats substancials, encara que no s’ha aprovat l’eficàcia de la major part dels ergogènics disponibles, i fins i tot se sap que alguns poden ser perjudicials.

Falses ajudes ergogèniques En 1991, investigadors del centre de control i prevenció de malalties dels Estats Units van revisar dotze famoses revistes de salut i culturisme i van trobar anuncis de 89 marques i 311 productes amb un total de 235 únics ingredients. La recerca va concloure que més de cent companyies estaven comercialitzant ajudes ergogèniques falses, combinacions de vàries vitamines, minerals i aminoàcids i altres suplements dietètics el potencial ergogènic del qual no s’havia demostrat. L’associació Health Foods dels EUA va estimar que en 1996 les vendes totals d’aquests productes comercialitzats en botigues de dietètica, d’herbodietética, d’alimentació esportiva espacializadas, farmàcies o hipermercats superaven els 204 milions.

Què dir sobre altres productes La recerca més profunda ha estat conduïda per David Lightsey, fisiòleg i nutricionista que coordina el grup de treball sobre Ajudes Ergogèniques, pertanyent al Consell Nacional en contra de fraus a la Salut (NCRHI: National Council Against Health Fraud) dels EUA Durant els últims quatre anys, l’ha telefonat a més de 80 companyies americanes que comercialitzen amb ajudes ergogèniques. En cada cas, va demanar als representants de la companyia que recopilés dades sobre els productes que comercialitzaven i emetessin un informe formal. Després que ells descrivissin els possibles beneficis, els va preguntar com havien estat recopilat les dades que secundaven aquestes afirmacions. Conforme les preguntes de l’especialista eren més especifiques les respostes de la compañia eren més vagues. Alguns deien que no podien ser més específics perquè no desitjaven revelar el seu secret comercial. Cada entrevista finalitzava amb una petició de informació per escrit. Menys de la meitat van enviar alguna cosa. Molts de els estudis enviats eren o pobrament dissenyats o no provaven res. Els pocs estudis ben dissenyats no donaven suport a les afirmacions del producte ja que eren obtinguts fora de context. Lightsey creu que hi ha dues raons de perquè molts atletes creuen que diverses substàncies els han ajudat: 1) L’ús del producte amb freqüència unit a una millora natural deguda a l’entrenament. 2) L’augment de la confiança en si mateixos o un efecte placebo inspira una millor actuació.

Educació per al consum Davant la falta d’una regulació estricta a Espanya, els productes ergogènics es venen sense cap problema en el territori nacional, per aquest motiu es requereixi major educació en l’àrea esportiva sobre el consum d’aquests suplements, ja que molts consumidors desconeixen els seus efectes. El mercat esportiu es troba envaït per una gamma de suplements nutricionals d’aquest tipus, el consum del qual es troben àmpliament generalitzat entre els atletes d’alt rendiment i la població esportiva. Experts en la matèria, alerten que abans d’utilitzar o promoure l’ús d’alguna ajuda ergogènica, els entrenadors, metges de l’esport, nutricionistes, dietistes i atletes han de conèixer els mecanismes d’acció d’aquestes substàncies, els seus efectes adversos, les dosis que s’han emprat en estudis i els beneficis que obtenen els qui els utilitzen. Els atletes igual que els seus entrenadors, sempre estaran buscant els suplements nutricionals que els ajudin en el seu acompliment atlètic i per tant els atorgui un avantatge significatiu sobre altres competidors. Sense embargament, primer han de saber les bases bioquímiques i fisiològiques sota les quals les ajudes ergogèniques milloren el rendiment esportiu, els seus mites i realitats, així com la seva aplicació en la pràctica esportiva. Molts atletes tenen la certesa que consumint un determinat aliment, preparat o suplement, el seu rendiment s’incrementarà en forma significativa. No obstant això, aquests compostos poden tenir l’efecte contrari quan reemplacen a un adequat pla d’alimentació. És important destacar que l’ús d’aquestes substàncies no sols es limita a els atletes d’alt rendiment, molts adolescents esportistes els utilitzen, en molts casos recomanats en els gimnasos pels seus entrenadors.

Quines són les substàncies ergogèniques disponibles? Les ajudes ergogèniques poden ser classificades en: mecàniques, fisiològiques, psicològiques, farmacològiques i nutricionals. Els agents farmacològics van ser les principals ajudes ergogèniques utilitzades en el passat, el seu ús va ser restringit, i en l’actualitat més atletes estan buscant alternatives legals, particularment ajuda ergogènica nutricional. Entre elles es troben:

Àcids grassos OMEGA-3: Se’ls atribueix l’efecte de disminuir la viscositat sanguínia millorant la circulació i, per tant, el transport d’oxigen; estimular la secrección d’hormona del creixement i facilitar la utilització d’àcids grassos com a combustible energètic. Àcids nucléicos: L’adenina i la inosina incrementen la formació d’ATP (la “pila biològica” de les nostres cèl·lules) en el múscul i faciliten l’alliberament d’oxigen des de l’hemoglobina a les cèl·lules musculars. La seva utilitat és dubtosa ja que per a la seva absorció s’ha de transformar en una molècula de menor pes mancat de propietats energètiques. Àcid pangámico: Conté dimetilglicina, derivat del aminoàcid glicina. Millora el consum d’oxigen en la cèl·lula segons es creï. Alcohol: L’etanol ha estat utilitzat per a disminuir l’ansietat i la sensació de dolor. El consum de begudes alcohòliques no milloren el rendiment de l’esportista. Antioxidants: Durant l’exercici físic es produeixen radicals lliures que poden alterar a importants estructures biològiques produint inflamació en els músculs, etc. Hi ha substàncies que tenen acció antioxidant interrompent les reaccions desencadenades pels radicals lliures. Entre elles es troben: les vitamines A, C i E, el zinc, el coure, el manganès i el seleni. Aspartats (de sodi i de magnesi): No milloren el rendiment esportiu, encara que se’ls suposa una acció defatigante (que quitació o atenua la fatiga). Salicilatos: Per les seves propietats antinflamatorias i antidolorosas ajuda a la reparació tissular (dels teixits). Begudes energètiques: En el mercat hi ha productes en la composició dels quals inclouen quantitats variables de minerals, vitamines, aminoàcids, electròlits i proteïnes. Els preparats amb proteïnes són útils en esports que precisin musculación i sempre a dosis precises. Els preparats hidroelecrolíticos amb glucosa són necessaris en exercicis de resistència aeròbica en els quals la sudoració sigui important. Beta-Hidroxi-Metil Butirat: Se li atribueix un efecte d’augment de massa i força muscular, així com reducció del greix, però no ha estat demostrat. Bicarbonat sòdic: L’exercici d’alta intensitat produeix quantitats elevades de lactat, que disminueix el pH el que provoca acidesa i menor contracció de les fibres musculars actives. L’organisme contraresta les baixades del pH amb el bicarbonat pel que es va pensar que mitjançant la ingestió de bicarbonat es retardava la baixada del pH i s’augmentava el rendiment. Bor: Oligoelemento que regula el metabolisme del calci i del magnesi. Es creu que estimula la secreció de testosterona. La seva eficàcia no està demostrada. Cafeïna: El cafè i el te tenen un important contingut en cafeïna que actua produint un augment dels àcids grassos lliures en sang, que poden ser utilitzats energèticament estalviant glucogen i glucosa a l’esportista. Carnitina: Va estar de moda fa anys en el futbol i en els esports de velocitat. Augmenta de manera significativa la captació de oxigen i la producció d’energia. De totes maneres, tampoc hi ha dèficits endògens (interns) de carnitina. Pujol: Precursor del neurotransmissor acetilcolina. Després d’un exercici intens disminueixen els nivells d’actilcolina, per la qual cosa es va suposar que l’administració de pujol estimularia la síntesi d’acetilcolina disminuint la fatiga en esports de resistència. Els estudis realitzats no demostren que augmenti el rendiment. Creatina: Forma part d’un compost anomenat fosfocreatina que junt amb l’ATP són les úniques fonts d’energia per a la contracció muscular. La seva administració augmenta els nivells de creatina i de fosfocreaina en el múscul, produciendose un augment en els exercicis de força màxima, però no en els de resistència. S’han realitzat nombrosos estudis científics amb resultats contradictoris. Donadors de metils (pujol, sarcosina, betaina, metionina): Intervenen en la síntesi dels àcids nucléicos i de la creatina. La seva eficàcia com a substàncies ergogèniques no està demostrada. Espirulina: És una alga blava microscòpica amb gran quantitat de proteïnes i aminoàcids essencials. Hi ha dues varietats, una és tòxica. No té efectes ergogènics. Fosfats: Formen part dels enllaços d’alta energia, per el que proporcionen energia per a qualsevol mena de treball. També formen part d’importants enzims, del 2-3 DFG (facilita l’alliberament d’oxigen per l’hemoglobina) i intervé en el tamponamiento de els subproductes àcids resultants del metabolisme energètic. L’ús com a suplement dietètic abans i durant l’esforç pot ser d’utilitat. Gelatina: Un dels seus components és l’aminoàcid glicina, precursor de la creatina. No s’ha demostrat el seu efecte ergogènic. Germen de blat: Molt utilitzat en els anys 60 pel seu contingut en àcid linoléico, vitamina E, octaconasol i minerals. Ginseng: És un extracte d’arrels en el qual abunden diferents minerals i estimulants. La seva utilitat no està demostrada en l’esport. Glicerol: En afegir glicerol a l’aigua la rehidratació és major, no obstant això, no està demostrat que en els esports de resistència millori la termoregulación i la resistència a la deshidratació. Guaranà: És la llavor d’una liana originària de sudamérica rica en hidrats de carboni i proteïnes. Ha estat utilitzada com defatigante, vasodilatador i estimulant, no obstant això, aquests efectes no han estat demostrats científicament. Inosina: Derivat d’un compost natural trobat en el cos. Es li atribueix estimular la regeneració d’ATP. Inositol: Es creu que augmenta l’absorció de glucosa, però no ha estat demostrat. Kelp: És una alga rica en vitamines i minerals. No té efectes ergogènics. Lecitina de soia: Millora l’absorció intestinal dels greixos. No té efectes ergogènics. Llevat de cervesa: La seva major utilitat és el seu gran contingut en vitamines del grup B i minerals com el crom i el seleni. No té efectes ergogènics. Mel: Té un alt contingut en hidrats de carboni, sent important en la dieta dels esportistes. No té efecte ergogènic. Octacosanol: És un alcohol abundant en àcids grassos, al qual se li suposa un efecte de millorar la tolerància a l’estrès i accelerar les reaccions del metabolisme aeròbic augmentant el rendiment (no està demostrat). Gamma-Orinazol: És un extracte de l’oli de segó d’arròs utilitzat per levantadores de pesos i culturistes per a augmentar la massa i força muscular, com a suplement sense esteroides. No hi ha estudis científics que demostrin que estimula la secrección de testosterona i hormona del creixement. Periactina: Produeix un augment de l’apetit i de pes, sense els efectes secundaris dels anabolitzants. Pol·len: Conté hidrats de carboni (56%), grasses (20%) i proteïnes (6-30%), vitamines (grup B, C i provitamina A). Els components del pol·len són fàcilment assimilables pel nostre organisme, per la qual cosa s’aprofiten al màxim les seves propietats. Polímers de glucosa: Són reconstituents de carbohidrats amb índexs baixos de glucèmia, que s’empren abans, durant i després de la competició o entrenament. Yohimbina: Extracte d’escorça de l’arbre Yohimbe amb efectes similars a l’orizanol.

Efectivitat i innocuïtat L’avaluació de la seguretat i l’ús de les ajudes ergogèniques ha de ser determinada per un metge especialista. Quatre factors fonamentals han de ser avaluats: el mètode d’acció, recerca disponible, possibles efectes adversos i legalitat. No s’ha avaluat la seguretat ni efectivitat de gran part d’aquests compostos, per tant es recomana utilitzar només aquells dels quals es disposa d’informació consistent sobre la seva innocuïtat i efectivitat. És important que els metges guiïn als atletes en la utilització d’aquestes substàncies, prevenint-se així seriosos problemes conseqüents del seu ús indegut, i que sempre implementin una dieta adequada d’acord a les necessitats de l’atleta per a potenciar al màxim les capacitats físiques.

Normes a tenir en compte per a evitar substancies dopants en utilitzar diferents preparats – Tenir ACTUALITZAT el llistat de substàncies prohibides que publica la federació corresponent. – Llegir el prospecte dels medicaments que s’adquireixen sense recepta. En ell s’indica si és substància que dóna positiu en control de dopatge i veure si en el seu composició hi ha substàncies prohibides. – Advertir als metges que els atenguin la seva condició d’esportistes sotmesos a control de dopatge. – Els preparats que continguin proteïnes, lípids, hidrats de carboni, aminoàcids i similars o amb composició no coneguda, sense registre o de venda en establiments no autoritzats, poden contenir substancies dopants. – Les plantes medicinals i especialitats d’herbolari amb propietats o suposades propietats energètiques o estimulants poden tenir substàncies que poden donar positiu en un control de dopatge: Dt.-huang, conté efedrines. Guaranà, conté cafeïna. Nou vòmica, conté estricnina. Kola, conté cafeïna. Herba mat, conté cafeïna. Opi i cascall, contenen morfina. Ginseng no estandarditzat.