Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quan ataca l’ansietat: alimentar-se bé

Hi ha estudis que demostren que la dieta i els components de certs aliments influeixen en l'estat d'ànim, per millorar-ho serveixen certs aminoàcids i principis actius de plantes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 10 de Novembre de 2006
img_ansiedadp


L’ansietat és una alteració que s’acompanya de sentiments d’angoixa, descoratjament i nerviosisme. Encara que es tracta d’un trastorn emocional, es manifesta en gran mesura físicament, i influeix sobre diversos òrgans del cos en forma de taquicàrdia, dolor estomacal, cefalea, diarrees o restrenyiment.

El primer, evitar-la

Es pot controlar l’ansietat si s’eviten els factors que la potencien com:

– Les dietes desequilibrades i deficitàries en hidrats de carboni, vitamines i minerals, tots ells necessaris per al bon funcionament del sistema nerviós.


– El desordre en els menjars. Per exemple, sí només menges dues o tres vegades al dia, transcorre massa temps entre un menjar i una altra, la qual cosa accentua l’ansietat.


– L’abús de l’alcohol, fumar, així com la ingesta d’estimulants (cafeïna, teína, guaraná, etc.).


– La falta de descans.

Si no es pot, combatre-la

Si no s’ha pogut controlar, l’alimentació també serveix per combatre-la de manera eficaç:

·Àmplia el nombre de menjars al dia a 5 o 6, respectant sempre els mateixos horaris. Convé que retardis uns minuts el menjar a partir del moment en el qual experimentis les primeres sensacions de gana.


·Menja assegut, dedicant el temps necessari a cada plat i de forma ordenada.


·Després de servir el menjar en el plat retira la font de la taula.


·Evita sobre taules excessivament llargues.


·Planifica els menús amb antelació i sobre la base d’ells, elabora la llista de la compra únicament amb els aliments que siguin necessaris. Intenta fer la compra quan no tinguis gana.


·Realitza activitats fora dels horaris de menjars que no et permetin menjar al mateix temps.


·Evitar tensions que en primer lloc creen ansietat i més tard condueixen a menjar més del que es necessita.

Ajudar-se amb aliments

Hi ha estudis que demostren que la dieta i els components de certs aliments influeixen en l’estat d’ànim. Entre ells destaquen les substàncies excitants: cafeïna, gingseng, guaraná, teína, teobromina, i les sedants o relaxants com certs aminoàcids: components més simples de les proteïnes, i principis actius de plantes com valeriana, marialluïsa, melisa, etc. Si bé queda molt que investigar encara sobre el tema, sí que convé considerar almenys, allò del que es té major certesa.

Substancies sedants: triptòfan, avenina i lactucina

Triptòfan. És un aminoàcid essencial, és a dir, un component de les proteïnes que ha de ser aportat necessàriament per l’alimentació. A través de complexos cicles metabòlics es transforma en serotonina en el nostre cos. La serotonina, també cridada hormona de l’humor, és un neurotransmissor (missatger químic) relacionat amb l’estat d’ànim i el bon humor, la sensació de plenitud gàstrica i l’apetit, i la seva concentració en el cervell és directament proporcional a la concentració de triptòfan en el plasma i el cervell.

Mantenir uns nivells òptims de serotonina en l’organisme resulta molt beneficiós, ja que contribueix a calmar la sensació de gana o apetit i fa que l’ansietat per fumar de nou sigui menor.

El triptòfan està present en ous, làctics, peixos, carns, llegums (soia), fruita seca i en fruites com el plàtan o la pinya.

Avenina. És un component de la civada en la qual es troba en petites quantitats. Aquesta substància té un efecte sedant suau. Posseeix un efecte tonificante i equilibrante del sistema nerviós, per la qual cosa el consum de civada és adequat en cas d’ansietat, nerviosisme, fatiga o astènia, insomni i situacions d’estrès.

Lactucina. És un dels principals components del suc o la sàlvia de l’enciam. Aquesta substància té un efecte tranquilizante. Ajuda a calmar els nervis i a dormir millor a les nits.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions