Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quant canvia la nostra dieta en Nadal?

Durant les festes nadalenques, l'alimentació canvia de manera radical, ja que es poden ingerir amb facilitat entre 1.000 i 1.500 calories en cada menjar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 16deDesembrede2014

En Nadal s’altera el nostre patró alimentari habitual. La tradició dicta menjars abundants i receptes elaborades, sense oblidar la presència de certs dolços i plats copiosos que són típics d’aquestes dates. D’aquesta manera, el consum calòric pot incrementar-se i el perfil nutricional de la dieta pot tornar-se més ric en greixos i sucres. En aquest article s’expliquen quins són els principals canvis dietètics que experimentem durant les festes, com estan composts aquests menús “especials” i què es pot fer per gaudir d’un Nadal més sa i equilibrada.

Img menu navidad
Imatge: monkeybusiness

Els principals canvis de la dieta en Nadal

Img comida familiar
Imatge: monkeybusiness

Al desembre, durant les festes, augmenten els compromisos socials, tant en el treball com en la família. En moltes ocasions, la manera de celebrar el Nadal és mitjançant un menjar o sopar en grup. Per això, durant aquesta època de l’any (i fins i tot en els dies previs), abunden els menjars d’empreses o els sopars amb els amics. Sol ocórrer que en una mateixa setmana s’acumulen diversos menjars fora de casa i, com si això no bastés, el tipus de sopars o menjars que se serveixen sovint consisteix en plats d’elevat contingut calòric. En general, es basen en un picoteo o aperitiu molt complet, segons plats de carn o peix bastant elaborats i postres contundents acompanyades de torrons, polvorons i licors.

A més, en aquest període de l’any és habitual disminuir l’activitat física habitual, ja que en molts casos s’està de vacances (els adults i els nens), l’hora d’aixecar-se del llit es retarda, no s’acudeix al gimnàs ni es realitza exercici físic de manera regular i s’allarga la sobretaula.

Composició nutricional dels menjars nadalencs

La majoria dels menjars o sopars nadalencs comencen amb un aperitiu complet. En aquesta part del menjar estan aliments com a marisc a la planxa, sofregit o arrebossat (gambes, calamars, petxines de pelegrí o sèpia), formatges i embotits (formatges guarits i formatges tous aromatizados per untar, pernil i embotits ibèrics), patates xips, galetes salades, foie amb tostaditas… En general, aquests aperitius no compten amb aliments com a fruites o verdures, que podrien aportar fibra, vitamines i minerals i antioxidants. Tal seria el cas, per exemple, d’un còctel de gambes, una amanida d’espinacs amb fruita i fruita seca, uns daditos de pernil amb tomàquet cherry o un montadito de tomàquet i xampinyons gratinats.

Molts menjars nadalencs manquen de fruites i verdures, enfront de sofregits i salses consistents

En segon lloc, en molts dels casos es troben primers plats molt elaborats, com a sopes de marisc (brou de peix i marisc, marisc i peix guisat i crema de llet o nata) o canelones de carn (preparats amb carn guisada, beixamel i formatge gratinat), i segons plats a força de carn i peix, com cochinillo al forn, costillitas de porc, cabrit arrebossat o peix farcit. A més, l’acompanyament sol ser a força de patata o salses molt consistents. De nou, altres opcions no tan grasses podrien resultar molt més saludables: un plat de pollastre al forn amb salsa de ceba i carabassa, unes broquetes de sèpia, tomàquet i ceba o una parrillada de peix a la planxa.

Img champan navidad 01
Imatge: Subbotina

Aquests sopars i menjars s’acompanyen, a més, amb refrescs ensucrats, vins i licors. És important destacar l’aportació calòrica d’aquest tipus de begudes. Un got de qualsevol líquid ensucrat conté unes 80-100 Kcal; una copita de vi negre o blanc, unes 100 Kcal; i una copa de cava o xampany, unes 70 Kcal. L’aportació calòrica de cada menjar augmenta a mesura que ho fan les copes o gots consumits d’aquestes begudes. Destil·lats com el vodka, whisky, ginebra o conyac posseeixen un contingut calòric més elevat, de manera que un cubata o combinat pot aportar unes 250 Kcal de mitjana.

Finalment, no cal oblidar les postres. Pastissos, gelats, sorbets o cremes són habituals en aquestes dates. El seu contingut calòric és elevat també, ja que poden aportar entre 300 i 400 Kcal per ració. A més, s’acompanyen en la sobretaula amb torrons, massapans i neules, aliments rics en sucres i grasses i d’alt contingut calòric (unes 250 quilocalories per ració de 50 g, uns dos trossets de torró).

La conclusió és que els menjars i sopars nadalencs són altament calòriques, ja que poden ingerir-se amb facilitat unes 1.000 o 1.500 Kcal en cada menjar, si no es controlen les quantitats i el tipus d’aliment ingerit. A més, són menjars rics en sucres i greixos… El cos tendeix a guardar aquestes reserves calòriques amb rapidesa en forma de greix corporal, si no es compensa la ingesta amb cert grau d’activitat física.

Consells per a un Nadal més sa i equilibrada

Per controlar l’alimentació i no abandonar els hàbits saludables durant aquestes dates nadalenques, cal estar atents als excessos… i intentar posar-los un fre. Així, a pesar que aquests menjars són més calòriques de l’habitual, unes quantes recomanacions poden fer que es controli amb major facilitat l’equilibri dietètic durant aquestes festes:

  • Vigilar la grandària de les racions que es consumen i evitar els excessos.
  • Introduir en cada menjar algun plat o guarnició amb hortalisses o verdures, com alguna amanida o verdures (al forn o salteadas) d’acompanyament.
  • Oferir algun aperitiu fresc, com a broquetes o pinchitos de fruita o hortalisses.
  • Preparar postres en els quals hi hagi fruita o fruita seca, encara que s’acompanyin de petites porcions de crema o gelats (sorbets de fruita natural, macedònia o compotes casolanes).
  • Controlar els excessos amb les begudes alcohòliques i evitar les begudes ensucrades.
  • Programar cert grau d’activitat física diària: sortir a passejar o a la compra, caminar una mica cada dia o realitzar una taula d’exercicis a casa.
  • Programar també quins seran els menjars amb algun “extra” (com a Nadal, Nochebuena i Any Nou) i intentar mantenir l’equilibri i l’alimentació saludable la resta dels dies, evitar el picoteo i els dolços fora d’aquests menjars.

A més, és important recordar que tots els aliments que quedin a casa després de Nadal (com a torrons, polvorons, etc.) s’acabaran menjant… Per aquesta raó, és tan important controlar les quantitats quan es realitzin les compres, prendre nota dels excessos d’altres anys i tenir en compte aquesta previsió per al següent.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions