Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quant saps sobre pasta?

La pasta és un aliment molt econòmic i fàcil de preparar, fins i tot quan s'elabora a casa, encara que té truc
Per EROSKI Consumer 29 de agost de 2018

Img cuanto sabes pasta listgImagen: congerdesignAls espanyols ens agrada la pasta. Cadascun prenem en 2016 uns 4 kg d’aquest aliment,segons l’última dada publicada sobre aquest tema pel Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentaciói Medi ambient (Mapama). I no paguemmolt. Es tracta d’un producte relativament barat (menys de dos euros el kg) i que ens fa més senzilla el menjar. Però quant sabem sobre la pasta? La preparem bé? Hi ha diferències entre la pasta fresca i la seca? En el següent article donem resposta a aquestes qüestions.

Pasta fresca o seca? Sembla que ens decantem perla segona: cada espanyol adquireix 3,81 quilos de la secaa l’any enfront del 0,24 kg de la fresca. El primer formatens facilita molt la vida (fer uns macarrons ambtomàquet no costa amb prou feines res), i el segon no ens roba moltestona: la pasta fresca es cou en la meitat de temps. Peròen aquesta elecció pot ser que també tingui alguna cosa que veure elpreu: la pasta fresca (6,69 euros el kg) és fins a quatrevegades més cara que la seca (1,52 euros).

Menjar no solament significa alimentar-se: és experimentari gaudir. I, en aquest sentit, la pasta fresca artesanalbeneficia, i molt, al nostre paladar. No ha passat diferentsprocessos de deshidratació, com la seca, i per això queda més tendra i conserva el sabor original, el dels fabricants artesans que la fan. Un plaure paraels nostres sentits, perquè també és més permeable iabsorbeix millor el sabor de les salses.

Fer pasta fresca tan solament porta 30 minuts

Img pasta casera 30 minutos hdImagen: Oldmermaid

Encara que hi ha multitud de presentacions envasades(farcides o no), n’hi ha prou amb reservar 30 minuts si volemfer pasta fresca a casa. Una referència: parauna persona es necessiten solament 100 grams de farina deforça i un únic ou.

A partir d’aquestes proporcions,es forma un volcà amb la farina i els ous necessaris.Es pasta el conjunt fins a crear una bola uniformeque no es pegui a les mans i que, en estirar-la, tampoces trenqui. Després, es deixa reposar mitja hora,aproximadament.

Últim pas: trossejar la massa enpetites boletes i passar-les diverses vegades (sempre espolvoreandoamb farina) per una màquina laminadora(ajuda a afinar la pasta). Així, s’aconsegueix una pastafina, manejable i no elàstica. Si no hi ha laminadora, espot utilitzar un corró de pastisseria. I llesta!

La massa no ha de quedar pegajosa, no cal pastar-laen superfícies fredes i els ous han d’estar a temperaturaambient. I en cuinar-la? Aquesta pasta fresca esprepara molt ràpid: prop de dos minuts solser suficient. Molt senzill, llavors.

Karlos Arguiñano,capdavanter del menjar casolà i xef de moltes llars espanyoles,ens dona un consell per fer pasta de diferentssabors i colors: “Si voleu una pasta vermella, afegiu unpoc de puré de remolatxa a la massa; si la preferiu verd,puré d’espinacs; i si desitgeu que sigui negra, un sobre detinta de calamar”. Tal dit tal fet.

La pasta sola no engreixa tant com es creu

Des del punt de vista nutricional, la pasta fresca aportasobretot hidrats de carboni (midó), que li donenun alt valor energètic. Així que és un gran aliment, especialment en la infantesa, en l’adolescència o enpersones amb un gran desgast físic, com els atletesde fons. Per això, també, ha protagonitzat bulos: engreixa,segons la llegenda. Però no és cert… del tot. Unadels seus avantatges és el seu baix contingut en greix. Això sí, sili afegim ou, peix, carn o formatge, augmentaràel seu valor nutritiu i el seu nombre de calories. Per tant, esrecomana prendre pasta una vegada a la setmana, alternant-laamb altres plats, com a llegums i arròs.

La mésimportant de les seves proteïnes és el gluten, que li proporcionala seva característica elasticitat. La composició de lafarina (el seu grau d’extracció) influirà en el seu continguten fibra: més percentatge d’extracció, major continguten fibra, vitamines i minerals. Per això sempre és preferible la pasta integral, un aliment recomanableque completa el procés digestiu.

Fresca, seca o cuita: com conservar cada tipus de pasta

Estem davant un producte fàcil de conservar amb lesmínimes precaucions. Tot depèn del seu format:

  • Seca. No necessita unes condicions estrictes deconservació. Per mantenir-se en bon estat durantmesos, s’aconsella guardar-la en un recipient tancat iprotegit de la humitat.
  • Fresca. Si s’ha deixat assecar, pot conservar-se en lanevera durant dos o tres dies, embolicada en teles o draps. Elcongelador també és un bon lloc per guardar-la enles millors condicions; s’introdueix en un recipienthermètic i no fa mancada descongelar-la. Pot coure’sdirectament en abundant aigua en ebullició.
  • Congelada. En general, en aquests casos, la pasta ésun ingredient més d’un plat precuinat que tambéporta verdures, carn o peix. Convé adquirir aquestsproductes poc abans d’anar a casa. D’aquesta forma, no passaràmolt temps abans de ficar-los al congelador i no estrencarà la cadena de fred.
  • Cuita. També hi ha algunes regles de conservació quan la pasta està cuita: és aconsellable col·locar-la en un recipient, afegir-li una mica d’oli d’oliva, remoure perquè aquest s’impregnii guardar en el frigorífic. Podrem gaudir-la entre tres i quatre dies.