Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quant sucre necessita el cervell dels nens?

El cervell pot gastar fins al 20% de la glucosa que consumim, però glucosa i sucre no són sinònims

El cervell representa menys del 2% del pes corporal, però gasta fins al 20% de l’energia del total de la glucosa que consumim. Des d’un punt de vista químic, té unes exigències energètiques i metabòliques elevades. La raó és senzilla: el nostre cervell, i el dels nostres fills, és el centre d’operacions, el centre de comandament, que ha de donar ordres amb rapidesa per a sintetitzar i alliberar neurotransmisores que comuniquin milions de neurones. Per això necessita oxigen i glucosa, ja que és un combustible energètic excel·lent i ràpid. Però és el mateix glucosa que sucre? En aquest article, a més d’explicar aquesta qüestió, abordem quin tipus de sucre i on està el que sí precisa.

La publicitat, el màrqueting i alguns articles poc rigorosos han aconseguit que moltes persones (inclosos, a vegades, professionals de la salut) hagin interioritzat aquest missatge enganyós: el sucre és necessari com a font indispensable d’energia, sobretot per al cervell. No obstant això, no fan distinció entre els diferents tipus de sucre, ni especifiquen si són sucres naturalment presents en els aliments o sucres afegits. Així que la primera pregunta que hem de respondre és la següent: què entenem, amb la ciència a la mà, per sucre?

L’origen de la paraula sucre cal buscar-lo en el grec sakcharon; per això, en diferents idiomes es denomina sucre, zucker, zucchero, etc. També per això, en els textos de bioquímica es parla de sacáridos, encara que també reben les següents denominacions: glúcids (glykýs en grec significa dolç), carbohidrats, hidrats de carboni o sucres. Aquest gran grup genèric es divideix en monosacàrids, disacàrids i polisacàrids.

  • Dins dels monosacàrids, els que tenen interès nutricional són la glucosa, la fructosa i la galactosa.
  • En els disacàrids estan la sacarosa (fructosa més glucosa) i la lactosa (galactosa més glucosa). El sucre industrial, sigui blanc o bru, en pols o en terrossos, és sacarosa pura i s’extreu de la canya de sucre o de la remolatxa.
  • En el tercer grup, polisacàrids o sucres complexos, tenim al midó (amb cadenes molt llargues formades per centenars o milers de molècules de glucosa enllaçades), el component principal de tubercles, arrels comestibles, cereals i llegums (en aquestes també trobem, entre altres nutrients, oligosacàrids i una petita proporció de sucres simples). Un altre important polisacàrid és el glucogen que s’emmagatzema en el fetge i els músculs perquè l’organisme obtingui glucosa a partir d’aquest compost, en moments d’exigència muscular o períodes de dejuni.

El que necessita el cervell (i el que no)

Img azucar golosinas hdImatge: Hans Schwarzkopf

El cervell dels nostres fills (i el nostre) no necessita sucre afegit als aliments en múltiples formes: sacarosa, glucosa, dextrosa, fructosa, xarop de fructosa, suc de canya, xarop, xarop d’ágave, xarop d’auró, sucre invertit, maltosa, maltodextrina, concentrat de suc de fruita, mel de blat de moro, mel de canya, etc.

El sucre afegit no és necessari ni convenient, ja que el sucre que sí que necessita el cervell i el cos en general el podem trobar en tots els aliments, sense excessiu processament, d’origen vegetal: fruites, fruita seca, hortalisses, verdures, llegums, grans integrals, llavors, tubercles… Algú pot dubtar de l’excel·lent sabor dolç d’una figa madura? Algú pot en l’actualitat desconfiar del saludable que són els llegums, repletes de polímers de glucosa que seran tallats a trossets ja en la boca per l’acció de l’amilasa salival, que dispara l’inici de la digestió?

Així, quan algú digui que el cervell necessita sucre, es li
pot respondre que sí… però el sucre de la fruita sencera, de pastanagues, porros, cebes o tomàquets, el sucre de
els llegums, de la fruita seca, el sucre en forma
de midó (cadenes de glucosa) de patates, moniatos,
raves, naps, remolatxa, nyam… En tots aquests
aliments saludables figura el sucre en forma de fructosa,
glucosa, lactosa i sacarosa “originals”
, totes envoltades de
estructures cel·lulars vegetals (fibra en forma de cel·lulosa,
pectina, lignina i hemicelulosa) que modularan l’elevació de
la glucosa en sang (glucèmia) de manera fisiològica, evitant
els pics que es produeixen, per exemple, en prendre suc de fruita.

Durant milers i milers d’anys, hem sobreviscut -i, pel que sembla, amb bastant èxit- sense la necessitat d’ingerir sucres lliures, per la qual cosa no és necessari respondre amb una xifra determinada a la pregunta original de l’article. Amb una dieta saludable en la qual predominin els aliments d’origen vegetal, estarem segurs que el nostre cervell, i el dels nostres fills, serà capaç d’aconseguir un estat de coneixement cada dia més elevat.

Per a acabar, cal advertir que quan l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en el seu document oficial dóna xifres de sucres lliures per a no superar, no vol dir que calgui consumir-los diàriament i que l’important és que no arribem a aquests números (que milers de nens superen amb escreix cada dia, per desgràcia), sinó que podríem viure en perfecte estat de salut amb un consum ZERO de sucres lliures. En aquest article es pot trobar una infografia il·lustrativa i més informació sobre aquest tema.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions