Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quant sucre té un iogurt? I com triar un saludable

Un estudi revela que molts d'aquests productes tenen un contingut de sucres molt superior al que pensàvem

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 21deSetembrede2018
Img yogur azucares Imatge: Pexels

Img yogur azucares artImatge: Pexels

El iogurt pot ser una font oculta de sucre en la dieta. Els estudis confirmen que els productes lactis fermentats ajuden a la salut intestinal, ja que són rics en bacteris bons, i a la salut en general, perquè inclouen proteïnes, calci, iode i vitamina B. Però una recerca recent realitzada amb 900 iogurts i altres productes lactis, com a natilles i flams, revela que bona part d’ells també estan extremadament ensucrats. Llavors, l’única opció de debò saludable? El iogurt natural i el grec, reconeixen els experts en aquest article.

Només el iogurt natural i el grec poden ser classificats com a baixos en sucres afegits, perquè únicament contenen el sucre intrínsec del iogurt, la lactosa

Només el 9% dels iogurts estudiats en el treball científic són baixos en sucres; és a dir, tenen menys de 5 grams per cada 100 de producte, d’acord amb les regulacions de la Unió Europea. L’anàlisi, que s’ha dut a terme a Regne Unit i ha estat publicat per la revista British Medical Journal, mostra que també els productes amb imatge de saludables tenen un costat ocult, menys sa. Però és que, a més, segons alerta l’estudi, molts dels iogurts infantils tenen el doble de sucre que els iogurts naturals -sí que considerats una opció saludable pels autors-. Aquest excés de sucre afegida, lluny d’aportar beneficis nutricionals, pot augmentar el risc de sobrepès i obesitat i, amb ells, el de les malalties vinculades.

L’Organització Mundial de la Salut recomana que el percentatge d’energia obtingut a través de sucres afegits (no presents de manera natural en l’aliment) no superi el 10% de les calories ingerides. Com que un gram de sucre refinada conté prop de 4 quilocalories, un adult (amb una dieta de 2.000 kcal diàries) no ha de sobrepassar els 50 grams de sucres (càlcul aproximat). Aquesta quantitat ha de reduir-se a la meitat en el cas dels joves, i encara més en els nens.

Img yogur azucares 2 art

Imatge: Pixabay

Excepte el natural i el grec, els iogurts contenen molt sucre

Tots els iogurts i productes lactis relacionats es van agrupar en la recerca en vuit categories: productes per a nens, alternatives làcties (com el iogurt de soia), postres, begudes de iogurt, fermentats de sabors, amb fruita, iogurt natural o grec i iogurt orgànic o ecològic.

Encara que el contingut de sucre varia segons la categoria i en funció del producte -amb l’excepció dels iogurts naturals o grecs-, el contingut mitjà de sucre afegit dels iogurts va resultar estar molt per sobre del llindar recomanat (5 grams de sucre per cada 100 grams de producte, d’acord amb les regulacions de la Unió Europea). De fet, només un de cada deu iogurts va ser qualificat com a baix en sucre. I, entre ells, no hi ha a penes productes dirigits als nens.

L’alta presència de sucre en les postres làcties no és una sorpresa: contenen uns 16 grams per cada 100 de producte. Però, després d’ells, apareixen els iogurts de sabors i els orgànics o ecològics (amb 13 grams per cada 100 grams), la qual cosa suggereix que, encara que l’etiqueta de producció orgànica o ecològica es refereix a la producció, aquesta no sempre es tradueix en un baix contingut calòric.

Després, seguits molt a prop, estan els que porten trossets de fruita i els iogurts infantils. De fet, només 2 dels 101 lactis infantils analitzats tenien menys de 5 grams de sucre per cada 100 grams de producte. La majoria rondava els gairebé 11 grams; és a dir, un de cada deu grams dels lactis infantils analitzats era sucre.

Per comparar, un refresc de cola convencional conté uns 10,6 grams de sucre per 100 mil·lilitres. El que significa, diuen els experts, que la quantitat de sucre de iogurts i refrescos és molt similar. “El problema és que el iogurt sol ser considerat com un aliment saludable, però en molts casos és una font no reconeguda de sucres afegits poc sans en la dieta”, reconeix la doctora i nutricionista Bernadette Moore, autora principal de l’estudi britànic.

Img yogur azucares 3 artImatge: Pexels

Com triar un iogurt saludable?

Només el iogurt natural i el grec -que en essència és igual que el natural, però conté major contingut de greix lacti- poden ser classificats com a baixos en sucres afegits. És a dir, només contenen el sucre intrínsec del iogurt, la lactosa. I són, per al dietista i nutricionista Juan Revenga, autor d’Aprima’m, ‘esmenti’, l’única opció saludable. “El iogurt bàsic té només dos ingredients: llet i fermentos lactis. I tot el que sigui afegir edulcorants o azucarantes al producte bàsic fa que el iogurt deixi de ser un producte natural per a ser un producte cada vegada més processat i menys recomanable”, diu Revenga.

Per això, mentre que el iogurt natural és un aliment adequat per a incorporar-lo en equilibri amb altres aliments a una dieta saludable, segons el nutricionista, no ocorre el mateix amb els productes lactis ensucrats, que com menys presentis estiguin en la nostra alimentació, millor. “Tot el que no sigui iogurt natural o grec, és millor prescindir”, conclou.

Però a més, no hi ha un consens clar sobre quants lactis és saludable consumir al dia. I això inclou als iogurts. Així i tot, el Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública d’Harvard (els EUA) i la Fundació Dieta Mediterrània aconsellen consumir entre una i dues racions diàries de lactis -millor si són baixos en greix-, la qual cosa equival a dos iogurts.

Això sí, encara que el iogurt natural o grec sigui baix en sucres, “aquest producte no ha de desplaçar el consum habitual d’altres aliments saludables, com la fruita fresca“, apunta per la seva part el nutricionista Julio Basulto.

Pot seguir a Eva San Martín en Twitter.

Un estudi britànic

La Federació Nacional d’Indústries Làcties (Fenil) recorda que la recerca publicada en la revista British Medical Journal ha analitzat productes del mercat britànic, que no sempre coincideixen amb els que hi ha a Espanya. “Encara que el contingut de sucres d’un iogurt de sabors en l’estudi de Regne Unit és de 20 grams per cada 100 grams, a Espanya és menor, d’uns 12 grams per cada 100 grams“. No obstant això, aquesta quantitat, encara que més reduïda, encara duplica la recomanació de 5 grams/100 grams.A més, diu la federació de productes lactis, el iogurt és una font important de nutrients per a la salut: entre ells, proteïnes d’alta qualitat i micronutrientes essencials com a calci, fòsfor, magnesi, zinc, iode, potassi, vitamina A, vitamina D, vitamina B12 i riboflavina (vitamina B2).

Etiquetes:

iogurt sucre

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions