Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quantes calories té un plàtan?

El plàtan té menys calories de les quals es creu i, a més, posseeix propietats nutricionals molt interessants per a l'organisme

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 15 de Abril de 2015
img_platano artesano port

El plàtan és una fruita de gran valor nutritiu. Aporta interessants quantitats d’hidrats de carboni, magnesi i potassi, per aquest motiu sigui tan benvolgut pels esportistes. També és una de les fruites favorites dels nens, ja que és gustosa, dolç i molt fàcil de pelar. No obstant això, al moment de fer dieta per controlar el pes corporal, és un dels primers aliments que desapareixen de la cuina. El plàtan arrossega la mala fama de ser una fruita hipercalórica i pesada que “engreixa”. Però, és així? Quantes calories té? L’article respon a aquestes preguntes i ressenya algunes de les propietats nutricionals més interessants d’aquesta fruita.

Imatge: Rawlik

Plàtan: calories i propietats

Un plàtan conté entre 55 i 110 calories, en funció de la seva grandària i el seu pes. Així, segons mostra el programa de càlcul nutricional de la Fundació CESNID, els valors calòrics d’aquesta fruita es poden resumir de la següent manera:

  • Plàtan gran (120 g): 109,35 calories.
  • Plàtan mitjà (90 g): 82,01 calories.
  • Plàtan petit (60 g): 54,67 calories.

Imatge: CONSUMER EROSKI

Això és molt o és poc? Per a sorpresa d’alguns, és el mateix -o fins i tot menys- del que aporta una poma. Si es compara per racions de fruita, un plàtan de grandària mitjana i sense pell pesa aproximadament 80 grams, mentre que una poma mitjana sense pell ni llavors pesa sobre els 150 grams. Ambdues peces contenen unes 70 calories. Una altra dada que no cal obviar és que 74% del pes d’un plàtan és… aigua!

De la resta del seu pes, la major part està composta per hidrats de carboni, que representen el 20% del total. Aquesta característica converteix al plàtan en una fruita rica en energia… i en un aliment que fa dubtar a no poques persones amb diabetis, que es pregunten si poden menjar-ho o no. La resposta és contundent: el plàtan, com la resta de les fruites, no està contraindicado per a les persones amb diabetis. Sobre aquesta qüestió aprofundeix un article del dietista-nutricionista Julio Basulto en EROSKI CONSUMER. En ‘Si tinc diabetis, puc menjar fruita?‘ es pot llegir que tant els experts en diabetis com les entitats sanitàries prestigioses no dubten a proposar el consum habitual de fruita fresca en qualsevol persona amb aquesta malaltia. “Si bé cal que aquests pacients coneguin el percentatge aproximat de carbohidrats en aquests aliments (sobretot si controlen la seva glucèmia amb insulina), això no significa que la fruita estigui desaconsellada per a ells”, assenyala l’autor. És alguna cosa que va confirmar un estudi recollit en l’edició de desembre de 2014 de la revista Indian Journal of Experimental Biology i centrat en el consum de plàtan en
persones amb diabetis o hipercolesterolemia.

Plàtans, esport i energia

Imatge: CONSUMER EROSKI

Però el plàtan és molt més que un compendio de calories, carbohidrats i mites. Entre les seves principals qualitats, destaca la presència de potassi i magnesi, dos minerals molt importants i molt benvolguts pels esportistes. La molt habitual imatge del tennista Rafa Nadal menjant un plàtan en els descansos dels partits no és casual. Tampoc és una qüestió de preferències alimentàries. El plàtan és una de les fruites amb major contingut en aquests minerals. A més, el potassi, com bé descriu el prestigiós portal MedlinePlus, és un mineral indispensable per produir proteïnes, descompondre i utilitzar els carbohidrats i desenvolupar els músculs, entre moltes altres funcions. Així mateix, com s’indica al portal d’informació de l’Associació 5 alDia , en ser ric en potassi i pobre en sodi, el plàtan és un aliment adequat en cas d’hipertensió.

D’altra banda, el seu contingut en fibra fa del plàtan una fruita idònia en la regulació del nivell de colesterol en la sang i en la prevenció i el tractament tant del restrenyiment com de la diarrea. De fet, és un aliment de fàcil digestió sempre que estigui madur. Quan no és així, i encara està verd, conté importants quantitats de midó que dificulten la seva digestió i que poden causar flatulències i dispèpsia.

El plàtan no engreixa

Imatge: CONSUMER EROSKI

El plàtan carrega amb una llegenda dietètica molt pesada: es diu d’ell que és “molt calòric” i que, per tant, “engreixa”. Sobre el primer, com ja s’ha analitzat, les dades són clares i no deixen lloc a dubtes. Sobre el segon -una percepció subjectiva i errònia-, cal preguntar-se a què es deu. És bastant probable que sigui una derivada de creure -equivocadament- que el plàtan és hipercalórico. Però, també, és probable que estigui relacionat amb el fet que aquesta és una fruita molt utilitzada en rebosteria i que es combina, en general, amb altres ingredients que sí contenen grasses i calories. Aquesta particularitat, que s’emmarca en el mite que certes fruites engreixen (sobretot, en les postres), està molt bé explicada en l’article d’EROSKI CONSUMER ‘Fruites que engreixen, mite o realitat?‘.

Sigui com sigui, convé recordar una poderosa frase “antimitos” que va emetre el consens espanyol d’obesitat: “El consum alt de fruites i hortalisses està associat a un menor increment de pes en adults a llarg termini”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions