Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quantes hamburgueses puc menjar per setmana?

Per a gaudir d'una hamburguesa sense passar-se amb les calories, cal triar la grandària adequada i vigilar les guarnicions, les begudes i els adreços

Img hamb listp Imatge: Rob Owen-Wahl

Les hamburgueses són un símbol, a més d’un aliment. Poques imatges hi ha tan eloqüents com un tros de carn entre dos pans per a parlar de fast food. I, en efecte, una hamburguesa és “ràpida”. Es tracta d’un plat senzill, d’ingredients saborosos, molt fàcil de menjar i preparar. No obstant això, també es discuteix molt sobre si ha de menjar-se amb freqüència o no. En general se la descriu com un aliment calòric, gras i amb excés de sal. Però, és així o hi ha matisos? Quin paper exerceixen les guarnicions i els adreços? Quantes hamburgueses es poden menjar sense afectar la qualitat de la nostra dieta? El següent article respon a aquestes preguntes i ofereix sis idees pràctiques per a alleugerir aquest plat popular sense renunciar a degustar-lo.

Img hamb

Hamburgueses, quan haig de preocupar-me?

Img hamb 1

Imatge: Eroski Consumer

Les autoritats en nutrició humana i dietètica solen desaconsellar el consum freqüent d’hamburgueses. No obstant això, els possibles efectes perjudicials de la seva ingesta habitual tenen a veure més amb aliments que les acompanyen: maionesa (rica en greix), refrescos (que contenen molt sucre), patates fregides (molt calòriques i amb molta sal), postres làcties (amb quantitats considerables de sucres i greixos saturats) i fins i tot begudes alcohòliques (per exemple, una cervesa). És a dir, malgrat que és cert que al nostre país s’ingereixen quantitats elevades de carnis tampoc seria just considerar que són perjudicials.

El consum d’hamburgueses en el marc d’una dieta saludable en el seu conjunt és compatible amb una alimentació equilibrada. Un exemple: una hamburguesa es pot prendre amb un panet integral, farcit amb enciam i tomàquet en rodanxes, amanir-se amb oli d’oliva verge i acompanyar el plat d’una amanida verda i un refrescant got d’aigua freda. La diferència des d’un punt de vista nutricional és immensa.

L’hamburguesa és un aliment en la composició del qual podem trobar quantitats considerables de grasses animals i sal, dos nutrients que en excés poden perjudicar la salut a llarg termini. La ingesta de sodi (la sal és clorur de sodi) i de grasses animals ha de disminuir de manera clara entre la població espanyola. Totes les associacions de dietètica i nutrició coincideixen a recomanar disminuir la ingesta d’aquests nutrients a causa de la clara associació entre el seu elevat consum i les malalties cardiovasculars. No obstant això, en persones d’edat avançada, el consum d’hamburgueses resulta interessant si tenen falta d’apetit, problemes per a mastegar, si presenten anèmia per dèficit de ferro o davant manques de vitamina B12 i proteïnes.

Quantes hamburgueses es poden menjar?

Img hamb

Imatge: Eroski Consumer

La Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (SEMFYC) recomanen un consum de 3 a 4 racions setmanals de carn en nens o adults, amb prioritat a les peces magres i un consum ocasional a la carn vermella. En l’embaràs, en la lactància o en persones d’edat avançada aquestes organitzacions aconsellen unes 2 racions setmanals. Es considera una ració de carn als 100 g – 125 g de pes net. El pes de les hamburgueses disponibles en el mercat oscil·la entre els 80 i els 150 grams. I cal tenir en compte que és estrany trobar una hamburguesa procedent de carn magra.

En general, les hamburgueses són riques en energia, proteïnes, greixos i sodi. La població espanyola no presenta manques d’aquests nutrients, més aviat tot el contrari. No obstant això, les hamburgueses també solen aportar fòsfor, ferro (encara que no totes, dependrà de la quantitat de carn vermella que continguin), zinc, vitamines B1, B2 (riboflavina), B6, B12 i niacina. D’aquests nutrients, el ferro i la vitamina B12 són de carència en determinats grups de població: les dones embarassades són més susceptibles a presentar anèmia per dèficit de ferro en l’últim trimestre, i les persones majors de 50 anys poden tenir manques de vitamina B12. La clau, com es pot observar, està en l’equilibri.

Un altre dels factors que han de tenir-se en compte en el moment de triar-les, és que el tipus de carn emprada condiciona el valor calòric de l’hamburguesa i el seu perfil nutricional. Així, les hamburgueses en la composició de les quals hi hagi una major proporció de porc presentaran, en general, una major aportació energètica. Això es deu al fet que el porc conté més grassa. Malgrat això, el porc posseeix menys greixos saturats, així que es compensen en part els possibles inconvenients de la seva major aportació d’energia en relació a la vedella. A més, les hamburgueses fetes amb carn de porc, en ser més grasses, són més sucoses i d’una palatabilidad major (és a dir, són més agradables al paladar).

En qualsevol cas, les hamburgueses que continguin pollastre o gall dindi seran més saludables a causa d’un considerable menor aportació en energia, greixos i greixos saturats. Aquests resultats es poden extrapolar al que succeirà amb altres carns vermelles, com el bou, o blanques, com el conill.

Sis idees pràctiques per a gaudir d’hamburgueses amb menys calories

Img hamb

Imatge: Eroski Consumer

Per a degustar i gaudir d’una bona hamburguesa convé seguir uns consells bàsics que contribueixen a no excedir-se amb les calories, amb la sal i amb els greixos. Aquests són:

  1. Grandària. No comprar les hamburgueses més grans: com més gran sigui el seu pes, més greixos saturats i més calories aporten al nostre organisme.
  2. Etiquetatge. Informar-se dels components nutricionals de l’hamburguesa triada. Hi ha diferències importants en qüestions determinants per a la salut, com la quantitat de greixos saturats i l’aportació de calories entre les unes i les altres.
  3. Extres. Valorar la ingesta de tots els “extres”, com el formatge. En molts casos convé llevar-ho de l’hamburguesa i deixar-ho en el plat. D’aquesta manera, l’organisme s’estalvia molt de greix saturat i nombroses calories. El mateix succeeix amb el bacon.
  4. Salses. Les salses d’acompanyament han d’utilitzar-se en petites quantitats. Convé recordar que la maionesa aporta set vegades més calories que el quètxup o la salsa barbacoa, i la mostassa té el doble de sal que el quètxup.
  5. Patates fregides. Encara que protagonitzen una de les parelles més conegudes, el duo hamburguesa-patates fregides es pot (i es deu) trencar. Si la idea és comprar una ració a manera d’acompanyament a la carn, el millor és no demanar-les i substituir-les per amanida. Però si es demanen patates fregides, convé triar la ració més petita.
  6. Refrescos. L’aigua és sempre la millor opció. Si així i tot, es tria un refresc, és preferible prendre sempre la versió light perquè no aporta calories.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions