Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quantes vegades s’ha de menjar al dia?

Després de nous estudis, la recomanació tradicional de menjar més de tres vegades al dia podria modificar-se en els propers anys

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 27 de Desembre de 2007
img_mesadesayuno listado

La recomanació de menjar més de tres vegades al dia és un dels consells alimentaris més estesos als països industrialitzats, si bé les raons científiques que expliquen els beneficis per a la salut d’aquesta freqüència de consum podrien variar en els propers anys. Estudis realitzats en animals que han dut a terme 2 menjars diaris estan mostrant que aquest nombre d’ingestes és beneficiós per a la salut i allarga l’esperança de vida d’animals de laboratori. Aviat s’espera provar aquests resultats en humans.

Img
L’efecte del nombre d’ingestes diàries sobre el metabolisme s’estudia des de fa més de 40 anys. La pregunta de si és més saludable menjar poc però de forma freqüent és una de les més formulades. Fins fa poc totes les recerques científiques han corroborat que menjar cinc o sis vegades diàries influeix positivament en la prevenció i el tractament de malalties com a obesitat, malalties cardiovasculars o diabetis. Així mateix, han relacionat l’augment de la freqüència de consum d’aliments amb una disminució de la quantitat de greix corporal, de la concentració en la sang de colesterol total i colesterol LDL i de la intolerància a la glucosa.

Altres estudis constaten també la relació entre la freqüència de consum, el no desdejunar i la quantitat de menjars realitzats fora de casa amb el risc de patir obesitat. Segons els resultats, a major nombre d’ingestes, menor risc d’obesitat. No obstant això, l’hàbit de saltar-se el desdejuni i prendre-ho fora de casa s’ha associat a un augment de la prevalença d’aquesta malaltia crònica.

Noves evidències des del regne animal

La restricció calòrica, la reducció en el nombre de menjars i els dejunis d’un dia per a un altre poden suprimir el desenvolupament de diverses malalties i augmentar l’esperança de vida en rosegadors. Amb aquests hàbits alimentaris, les rates de laboratori experimenten una major protecció enfront de la degeneració en models animals d’Alzheimer, Parkinson i malalties cardiovasculars com l’infart de miocardi.

També s’ha provat un augment de la resistència a l’estrès. Així, un estudi del Laboratori de Neurociencias i el Centre de Recerca Gerontológico de Baltimore (EUA) constata que la disminució en l’aportació de calories i els dejunis intermitents en rates augmenten la producció d’una substància en el cervell, BDNF o ‘brain-derived neurotrophic factor’. Segons l’estudi, aquest component augmenta la resistència de les neurones a la degeneració natural pel pas del temps i estimula la seva recuperació en cas de lesió o malaltia.

Després d’aquestes cridaneres dades, recentment s’han publicat recerques sobre els efectes de la reducció de la freqüència de menjars en persones adultes sanes, sense disminuir l’aportació de calories i mantenint la ingesta recomanada de vitamines i minerals. Els resultats indiquen que no hi ha canvis significatius en la freqüència cardíaca, en la temperatura corporal o en la majoria de paràmetres biològics analitzats en sang. No obstant això, quan es consumeix un sol menjar al dia, es dona una disminució significativa de la massa grassa corporal. Per contrapartida, s’evidencia un major mal humor i un augment de la pressió sanguínia i la concentració de colesterol total en sang.

La restricció calòrica, la reducció del nombre de menjars i els dejunis poden suprimir el desenvolupament de diverses malalties en rates

El Departament de Bioquímica de l’Escola de Medicina de la Universitat de Maltepe a Istanbul (Turquia) llança també dades recents. El Ramadà és el mes del dejuni de l’Islam, durant el qual els musulmans sans no mengen ni beuen cap líquid durant les 12 hores del dia. Aquest costum religiós es converteix, per tant, en un model de dejuni intermitent que ha estat estudiat pels científics d’aquesta Universitat. En aquest sentit, s’ha descobert que aquest tipus d’ingesta no revela canvis significatius en els nivells de colesterol total, LDL o triglicèrids. No obstant això, augmenta la proporció del colesterol bo (HDL), la qual cosa disminueix el risc cardiovascular i augmenta la capacitat de l’organisme per lluitar contra processos inflamatorios.

La recomanació professional

Els científics han plantejat la necessitat d’investigar més i de realitzar nous estudis controlats sobre com influeix en la salut humana la freqüència d’ingestes diària. Els mateixos investigadors vaticinen que es necessitarà temps i molts treballs acreditats per poder extreure conclusions que després puguin extrapolar-se a la població general.

Per tant, la recomanació actual per a persones sanes segueix sent la de menjar entre quatre i cinc vegades al dia. Fins al moment hi ha una extensa bibliografia que acredita aquesta pràctica alimentària com a bona per a la salut. A més, els tres menjars diàries estan completament assumides en els hàbits i la cultura alimentària d’Espanya. No obstant això, i a la llum dels coneixements actuals, és convenient que les persones amb problemes metabòlics (diabetis o obesitat) o cardiovasculars segueixin el consell professional del seu metge i nutricionista, ja que en els propers anys podrien sortir a la llum nous resultats esclarecedores.

El dilema de l'energia

La quantitat i freqüència dels menjars també són aspectes fonamentals amb profunds efectes en la longevitat i la salut dels animals de laboratori. En les persones, un excés d’energia s’associa amb un augment en la incidència de malalties cardiovasculars, diabetis i certs tipus de càncer.

Així mateix, s’ha constatat que menjar a l’excés és un fet implicat en les principals malalties responsables de mort als països desenvolupats. El dilema sembla estar en si els beneficis provats en dècades anteriors provenen realment del nombre de menjars o de la quantitat total d’energia consumida per la persona durant les mateixes.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions