Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quatre diferències i una similitud entre la llet i la beguda de soia

La llet i la beguda vegetal de soia són aliments per diferents, encara que en ocasions se'ls dona un mateix ús. Això sí, comparteixen una característica nutricional molt destacada

bebida soja leche Imatge: bigfatcat

Les begudes de soia no són equiparables a la llet. Són aliments diferents amb característiques nutricionals diferents. No obstant això, és inevitable fer la comparació perquè a tots dos aliments se’ls dona el mateix ús i fins a les begudes de soia solen utilitzar-se com a substituts de la llet de vaca, tant per raons de salut com per motius ètics, mediambientals o per desinformació, com explicàvem aquí. A continuació et detallem les diferències que existeixen entre aquests dos productes, a més d’una semblança.

Semblança entre la llet i la beguda de soia i la llet

La proporció de proteïnes de la beguda de soia és molt similar a la de la llet, ja que en tots dos casos ronda el 3 % i ambdues aporten tots els aminoàcids essencials.

Diferències entre la llet i la beguda de soia

1. Matèria grassa

Pel que fa a la matèria grassa, la beguda de soia té una continguda mitjana de l’1,6 %, similar a la proporció que podem trobar en una llet semidesnatada (on legalment ha de ser d’entre 1,5 % i 1,8 %), però en el cas de la beguda vegetal, el perfil d’àcids grassos és més saludable perquè predominen els poliinsaturados, com el linoleico.

2. Sucres afegits

La beguda de soia sol contenir sucres afegits. La mitjana és del 2 %, la qual cosa significa que no és molt elevat. Per això hem de tenir en compte que una ració de beguda de soia de 250 ml pot contenir una quantitat de sucre no menyspreable. El recomanable és triar opcions sense sucres afegits.

3. Lactosa

En la llet, la quantitat de lactosa, que és el sucre naturalment present, és del 4,6 %, però no hi ha evidències que el seu consum tingui un efecte advers sobre la salut, així que les recomanacions sobre la limitació de sucres en la dieta no es refereixen a aquest aliment.

4. Calci i vitamines

On més coixeja la beguda de soia pel que fa a la llet és en la composició de calci i vitamines (A, D, B2 i B12). Per això moltes d’elles estan enriquides amb aquests nutrients.

D’entre totes les begudes vegetals, la que millor es pot equiparar a la llet per la seva composició nutricional és la beguda de soia enriquida amb calci i vitamines. De fet, és l’única recomanada per entitats de referència com l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica d’Estats Units o l’Acadèmia Nord-americana de Pediatria. Això sí, no són adequades per a menors d’un any, com tampoc ho és la llet de vaca. En aquesta etapa de la vida, l’alimentació ha d’estar basada en llet materna o llet de fórmula.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions