Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quesitos: no tots són realment formatge

A primera vista tots els formatges en porcions poden semblar iguals, però existeixen importants diferències entre ells. Les expliquem aquí

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 02deOctubrede2020

Els formatges en porcions, col·loquialment coneguts com quesitos, són des de sempre protagonistes habituals de molts esmorzars i berenars infantils. Solen ser fàcilment acceptats pel seu sabor i textura i percebuts com a productes nutritius, econòmics i còmodes de transportar i consumir. Però de vegades no són com pensem. A primera vista tots els formatges en porcions poden semblar iguals; no obstant això, existeixen diferències entre ells que en alguns casos són molt notables. Les ressenyem aquí.

Dues categories de quesitos

Per saber el que en realitat estem comprant, el primer que hauríem de fer és consultar l’etiqueta i, més en concret, la denominació legal de venda, que se sol situar al costat de la llista d’ingredients. Així, observem que no tots aquests productes són realment formatge. No es tracta d’un engany. El que ocorre és que en aquest tipus d’aliments existeixen dues grans categories (Reial decret 1113/2006): formatge i formatge fos.

1. Formatge

S’obté a partir de la coagulació de la llet, ja sigui fresc o madurat, sòlid o semisólido. En la seva elaboració es poden utilitzar diferents làctics, com a llet total o parcialment descremada, nata, sèrum de mantega o una barreja de tots aquests productes. El més habitual és que el formatge s’elabori a partir de llet, a la qual s’afegeixen fermentos làctics i quall perquè coaguli. Després s’agrega sal i es deixa un temps en condicions controlades d’humitat i temperatura perquè maduri fins al punt desitjat.

2. Formatge fos

S’elabora a partir d’una o més varietats de formatge, a les quals es poden afegir altres ingredients, com a llet, làctics i altres productes alimentosos permesos. Per això l’aspecte del formatge i del formatge fos sol ser semblat, fins al punt que moltes vegades els confonem. No obstant això, són productes diferents i es considera que el primer és d’una major categoria comercial i gastronòmica.

La principal diferència és que el formatge fos s’obté mitjançant un procés que consisteix en triturar el formatge de partida, agregar sals fundentes i escalfar la barreja mentre s’agita. Així s’aconsegueix trencar la xarxa de proteïnes que donava estructura al formatge i es forma una emulsió de greix en aigua, és a dir, una barreja. D’aquesta manera es pot aconseguir que el formatge fos tingui unes característiques concretes, depenent dels ingredients que s’usin i dels paràmetres que s’apliquin en el procés d’elaboració.

Per exemple, es poden obtenir formatges fosos que es comportin de forma adequada quan són escalfats, com els quals utilitzem per elaborar pizzes o pasta, on es fonen sense cremar-se i sense que se separi el greix de la resta del producte. També es poden aconseguir formatges fosos que siguin tous o untables, com a molts dels quals analitzem en la Guia de Compra d’octubre.

Són saludables els quesitos?

Tant el formatge com el formatge fos són productes que, en general, aporten una quantitat important de calories, tenen una proporció significativa de greixos saturats i sal, amb prou feines aporten fibra i no contenen ingredients d’origen vegetal. Tot això explica que les puntuacions de Nutri-Score estiguin entre C, per als baixos en greix, i D, pels altres. En definitiva, no es poden qualificar de saludables.

D’altra banda, cal considerar que, quan es consumeixen aquests productes, normalment no s’ingereixen 100 g en una sola presa, sinó una porció d’entorn d’uns 20 g. En aquest cas l’aportació d’energia, greixos saturats i sal no és molt elevat. Parlem, per exemple, d’unes 60 kcal en els productes més energètics (similar a un iogurt natural sense sucre o a una poma) i uns 0,4 g de sal.

En qualsevol cas, això pot arribar a tenir un impacte significatiu en la salut si es menja més d’una porció en cada presa o si es prenen amb freqüència, sobretot pel seu elevat contingut de sal. Per això, aquest tipus de productes no s’haurien de destinar a un consum diari.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

formatge

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions