Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quina vitamina et falta?

L'aspecte de la boca, els llavis, la llengua, el cabell i la pell fan sospitar la deficiència probable de diverses vitamines

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deNovembrede2011
Img verduras super Imatge: Emmaline

Tens nafres en la boca amb freqüència? La teva pell està escamosa i resseca? Notes que el teu cabell és fràgil i no té lluentor? Aquests i altres signes clínics són d’interès per al professional sanitari que, a través d’una completa exploració física de pell, mucoses, llengua, boca, dents, pèl, ungles, extremitats o abdomen, pot conèixer una possible deficiència de vitamines o minerals. Però molts símptomes de dèficit de nutrients es detecten quan l’estat carencial està molt avançat. Són més habituals les situacions de dèficits larvados i no resulta fàcil detectar manifestacions carenciales evidents. En cas precís, la possible deficiència s’ha de confirmar amb indicadors bioquímics, en una anàlisi de sang pertinent. Una vegada confirmat el diagnòstic, el tractament és senzill i ràpid. Consisteix a fer una revisió de la dieta, identificar les fallades i fer la selecció d’aliments concrets, el consum dels quals ajudarà a superar la manca. En la majoria dels casos, en poques setmanes es nota la millorança.

Img verduras super1
Imatge: Emmaline

Encara que la falta d’alguna vitamina s’associa amb mal aspecte de la pell, el cabell i les ungles, no sempre és així. La manca d’un mineral essencial, el ferro, provoca anèmia ferropénica, que es relaciona amb pal·lidesa de la pell, augment de la caiguda del pèl i ungles primes i planes.

Vitamines per a una pell sana

Una pell seca (xerosis) i escamosa denota poca hidratació i una mica més. Necessita els nutrients que alimenten a les cèl·lules epitelials per a la seva correcta renovació i regeneració. Les vitamines A, C i K nodreixen la pell, per la qual cosa la seva manca es reflecteix en aquesta part externa del cos. Encara que la falta de vitamina K no és gens freqüent, l’equimosis o hematomes que apareixen sota la pell o les petites taques vermelles (petèquies) poden ser signe de tal deficiència. La lluentor i l’elasticitat de la pell ho proporcionen els àcids grassos essencials que, al seu torn i juntament amb sengles vitamines, poden ser els que faltin per ajudar a tractar o a millorar els èczemes, la psoriasis i l’acne .

Les hortalisses i fruites de tardor i hivern de color taronja, com a pastanagues, carabassa, boniatos i cítrics (taronges, mandarines, aranja), proveeixen les dues vitamines més necessàries, l’A i la C. A més, totes les receptes haurien d’estar amanides amb oli d’oliva verge extra com a font indiscutible d’àcids grassos essencials. Afegir fruita seca als plats o prendre un grapat entre hores és una contribució adequada en greixos bons per a l’organisme.

Cabell i ungles ben alimentades

La fragilitat pot deure’s mancant energia i proteïnes, bé perquè se segueix una dieta insuficient per a les necessitats individuals o perquè es té una malaltia inflamatoria intestinal que afecta a l’absorció i aprofitament dels nutrients. Al seu torn, una aportació insuficient i mantingut de calci, zinc, iode, ferro, vitamina A i C, i algunes vitamines del grup B es tradueix en cabell i ungles fràgils, trencadisses i sense lluentor. Si a més les ungles s’aprecien primes i perden la seva forma convexa o es veuen planes, significa que falta ferro. Apostar per l’alimentació com a primera elecció per tractar el problema és una elecció sàvia i segura.

Pot ser necessari corregir la falta de proteïna animal de qualitat i alternar en la dieta la presència de pollastre, peixos i ou, almenys, una vegada al dia. Els aliments rics en vitamina C serveixen a la recuperació de l’aspecte de cabells i ungles per la pròpia funció de la vitamina i perquè ajuden a una major absorció del ferro, un nutrient que en aquestes situacions pot estar compromès.

Vitamines que nodreixen les mucoses

Les lesions en la boca poden deure’s a un dèficit de vitamina B2 i la inflamació de la llengua, de B2, B3 i B6

Les vitamines del grup B fan la major labor en la correcta nutrició i bon estat de les mucoses, tant de les quals es veuen (boca, llavis i llengua) com de les quals no (mucosa de l’esòfag, estómac i intestins). Les lesions en la boca, les esquerdes o la inflamació dels llavis són característiques que fan sospitar d’un dèficit de riboflavina o vitamina B2. L’estomatitis angular, que provoca fissures o esquerdes en els angles de la boca, o la queilosis, que cursa amb fissures doloroses en els llavis superior i inferior, són símptomes que poden respondre a la falta d’aquesta vitamina.

La glositis o inflamació de la llengua és una altra condició de manca, però no solament de vitamina B2, sinó també de niacina o vitamina B3, i de piridoxina o vitamina B6. La falta d’aquesta última pot provocar fissures linguals, molestes per doloroses. El complex B està dispers per varietat d’aliments, si ben la fruita seca, els cereals integrals i els llegums són els tres aliments que no poden faltar en la dieta per obtenir el major rendiment vitamínico de la naturalesa.

TRADUIR ELS ALIMENTS EN APETITOSES RECEPTES

En l’elaboració de receptes pròpies per a aquesta temporada de tardor i hivern s’ha de comptar amb la presència indiscutible dels aliments naturals de la temporada que, al seu torn, suposa concentrar les vitamines necessàries per aconseguir el bon estat de mucoses, pell, cabell i ungles. Com a receptes riques en vitamina A i C, entre les milers de receptes idònies que componen l’extens receptari d’Eroski Consumer, s’han seleccionat la crema de carabassa i pastanaga, arròs amb carabassa, porros i musclos, pastanaga en amanida amb cebolleta i pebrots o, per a postres, barrejada amb poma en compota, una recepta que també serveix com a acompanyament d’una carn a la planxa o al forn. Un suc de taronja amb pastanaga per començar el dia amb vitalitat, boniato salteado amb bolets o en forma de crema salada, barrejat amb fruita seca, són altres opcions.

Exemple de plats rics en proteïnes i ferro són tots els compostos per marisc de petxina, com a escopinyes (els més rics en ferro), cloïsses, chirlas, musclos i bígaros. Resulten deliciosos els musclos servits amb salsa picante, escabetxats, musclos o cloïsses barrejades amb arròs, pasta com els tagliatelle amb salmó i gambes, els espaguetis amb musclos o amb cloïsses. Un plat molt nutritiu és el de cloïsses en salsa verda o en regirat. Tant uns com uns altres es poden afegir salteados a verdures com la borraja i el card, a llegums com les mongetes blanques o a les sopes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions