Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quines propietats té la quinua?

La quinua no és un superalimento, però té importants qualitats nutricionals que fan d'ella una opció molt saludable per incorporar en la dieta

La quinua, cada vegada més de moda, és un aliment molt nutritiu i amb un exquisit sabor, que combina amb multitud de preparacions culinàries. Diverses entitats de referència, com la Universitat d’Harvard o l’Acadèmia Americana del Cor, alarmades per l’elevat i preocupant consum d’aliments superflus, recomanen incloure en els menús cereals integrals i aliments com la quinua -que, si ben no és un cereal, comparteix amb aquests unes quantes característiques-. No obstant això, això no significa que la quinua sigui un “superalimento” amb propietats miraculoses, tal com s’amplia en el present article.

Imatge: ildi_papp

Quinua o quinoa?

La Real Acadèmia Espanyola (RAE) no recull el vocable "quinoa", sinó "quinua" (que, al seu torn, prové dels termes kinúwa o kínua, del quechua). Així i tot, la paraula "quinoa" és molt utilitzada, tant en el llenguatge oral com l'escrit, des de diverses pàgines web fins als mitjans acadèmics. Sigui com sigui, per a la FAO, en la llengua quechua, a la quinua se li denomina chisiya, que significa "grano mare". És una planta andina, originada als voltants del llac Titicaca (Perú i Bolívia) i domesticada pels pobles d'Amèrica entre els anys 3.000 i 5.000 abans de Crist. Va ser conreada i consumida per les civilitzacions prehispánicas, però a l'arribada dels espanyols es va reemplaçar, en part, pels cereals, encara que encara suposa un aliment important per als pobles quechua i aymara de les zones rurals de la regió andina d'Amèrica del Sud.

Cultiu de quinua, en expansió

Segons la FAO, la quinua es troba en tots els països de la regió andina, des de Colòmbia fins al nord d'Argentina i el sud de Xile. L'interessant és que des de l'any 1992 fins al 2010, gairebé es va triplicar la producció de quinua als principals països productors (Bolívia, Perú i Equador). Ara com ara, el cultiu de la quinua està en expansió i es troba en més de 70 països (hi ha més de 80.000 hectàrees dedicades al cultiu de quinua al món). És probable que això es degui a les seves interessants propietats nutricionals, que s'amplien en aquest article.

La quinua no és un cereal, però ho sembla

Imatge: CONSUMER EROSKI

Com la quinua cada vegada està més disponible en tendes d'alimentació especialitzades, però també en grans supermercats, cal saber que, encara que es col·loqui al costat de cereals integrals (com l'arròs integral), no és un cereal. En realitat, la quinua és un pseudocereal. És a dir, és una planta de fulla ampla (no gramínea), que pot ser usada d'igual manera que els cereals. De fet, es cuina més ràpid que la majoria de cereals, la qual cosa permet utilitzar-la sense problemes en infinitat de plats. Diverses associacions implicades en la nutrició humana ofereixen saludables receptes amb quinua, com l'Acadèmia Americana de Nutrició i Dietètica, l'Associació Americana del Cor o la Universitat de Salut Pública d'Harvard.

En qualsevol cas, la quinua és una llavor que es pot consumir d'una manera similar a la de qualsevol altre gra. Es pot cuinar com l'arròs o bé transformar en farina per utilitzar en pa o altres masses. L'única consideració que cal tenir en compte és la que convé rentar-la abans de cuinar-la, per evitar que tingui un cert sabor amarg.

També s'assembla a altres cereals en la seva aportació energètica. Segons càlculs que ofereix la FAO a la seva pàgina web, "la quinua es pot comparar en energia a aliments consumits similars com frijoles, blat de moro, arròs o blat".

Quinua: molt nutritiva i sense gluten

De nou segons la FAO, la quinua destaca per ser una bona font de proteïnes, superior a la present en la majoria de grans. Aquesta característica, en tot cas, no és rellevant en el nostre mitjà, on el consum de proteïnes excedeix amb escreix les recomanacions. Sí és important, no obstant això, saber que "el valor de la fibra dietètica [en la quinua] és en general major al de la majoria de grans". Sobre les característiques i els beneficis de la fibra dietètica aprofundeix l'article 'Fibra dietètica: aliment per a la salut', publicat en EROSKI CONSUMER.

Imatge: CONSUMER EROSKI

L'aportació de greixos de la quinua també és superior al d'altres grans. Com la major part dels seus greixos són insaturades, aquesta característica suposa un avantatge: diversos estudis han observat beneficis atribuïbles al consum de greixos insaturats en detriment de la ingesta d'aliments rics en greixos saturats.

Així mateix, sobresurt el seu contingut en minerals, com a ferro o magnesi, i vitamines com la B2 (rivoflavina) o àcid fólico, una vitamina molt important en dones embarassades. Es pot consultar la composició nutricional completa de la quinua en aquest enllaç, ofert pel Departament d'Agricultura d'Estats Units (National Nutrient Database).

Per tot l'anterior, no estranya que tant la Universitat d'Harvard, com l'Associació Americana del Cor, recomanin incloure sovint la quinua en els menús. No obstant això, això no significa que sigui un "superalimento" miraculós, que guareixi malalties ja instaurades, com el càncer o la diabetis, que serveixi per perdre pes sense esforç o que sigui útil per millorar l'estat de la salut en poc temps i de manera prodigiosa.

Infinitat de pàgines web (i fins i tot llibres) atribueixen màgiques propietats a la quinua. És possible que això tingui a veure amb una característica d'aquest aliment: no conté gluten. Com es va detallar en l'article 'Dieta sense gluten: un consell imprudent?', cada vegada està més de moda deixar de prendre gluten de manera injustificada. Per evitar equívocs, la FAO no oblida indicar que "encara que la quinua és una bona font de molts nutrients, és important consumir-la com a part d'un menjar equilibrat juntament amb molts altres tipus d'aliments a fi d'obtenir una bona nutrició general".

Etiquetas:

Cereals gluten-ca quinua

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte