Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quins aliments són bons per a pujar la tensió arterial

Alguns aliments i begudes són eficaces per a pujar la pressió arterial, ja que la seva composició nutricional ajuda a combatre la hipotensió. Et comptem quins són i què has de tenir en compte
Per EROSKI Consumer 20 de setembre de 2022
Alimentos para subir la tensión
Imagen: congerdesign

Quan parlem de. la pressió arterial i la salut , solem pensar en la tensió alta i el risc cardiovascular. Té sentit: a Espanya, gairebé el 20% de la població presenta hipertensió, segons la. Enquesta Nacional de Salut d’Espanya (ENSE). No obstant això, sofrir de tensió baixa també pot ser un problema seriós, sobretot, quan la baixada és sobtada. En aquest article expliquem quins són els valors normals de la pressió arterial, quan parlem de baixa tensió, quins perills comporta i quins aliments convé tenir a mà per a pujar la tensió quan sigui necessari.

Tensió arterial: valors de referència

Els valors que hem de tenir sempre en ment són 120/80 mmHg. Aquesta és la xifra de referència. Per damunt, es considera hipertensió , i per sota… hi ha matisos, ja que una persona pot tenir 110/70 mmHg, 100/60 mmHg o, fins i tot, una mica menys, i estar en perfectes condicions.

Com diuen des de la Fundació Espanyola del Cor (FEC), “la pressió arterial normal està per sota de 120/80 mmHg”. Però… fins a quin punt? En quin moment comencem a parlar de tensió baixa o hipotensió? Segons els especialistes, quan els valors estan per sota de 90/60 mmHg.

Què passa si tinc la pressió 90/60 mmHg?

Algunes persones presenten tensió baixa de manera habitual , de manera que aquests valors són normals per a elles i no hi ha raó per a preocupar-se. Unes altres, en canvi, experimenten malestar quan la seva tensió disminueix a aquests nivells.

Per això és fonamental consultar sempre amb el nostre metge. D’aquesta manera sabrem si hi ha algun problema o no. Al seu torn, és important també distingir entre una hipotensió continuada i una baixada de tensió sobtada:

Entre les causes més freqüents de la hipotensió continuada trobem la diabetis, els problemes de tiroides, alguns problemes cardíacs i els efectes secundaris d’uns certs medicaments (com els diürètics o alguns tipus d’antidepressius).

Entre les causes més freqüents de la hipotensió sobtada estan la deshidratació, la calor excessiva, posar-se dempeus amb massa rapidesa, les hemorràgies i les reaccions al·lèrgiques intenses (xoc anafilàctic).

Quins són els símptomes de la pressió baixa?

La tensió baixa pot provocar:

  • sensació de feblesa
  • visió borrosa
  • confusió
  • nàusees, marejos i fins a desmais, amb el consegüent risc de colpejar-se i sofrir lesions en caure a terra

Si la baixada de tensió és molt acusada, pot provocar mal cardíac i afectar el cervell i altres òrgans per falta de reg sanguini i oxigen.

Si tens símptomes lleus pots prendre’t la tensió a casa , però l’idoni és acudir al més aviat possible a un centre de salut perquè un professional mesuri la pressió.

Recomanacions generals d’alimentació si tens la tensió baixa

✅ Moltes vegades, la baixada de tensió obeeix a la. falta d’hidratació , i per això és tan freqüent a l’estiu. Què podem fer en aquest cas? Els especialistes recomanen beure més aigua com la primera opció, i no fer-ho de cop, sinó a poc a poc. Asseure’ns a l’ombra o en un lloc ventilat i fresc també resulta de gran ajuda.

Algunes persones intenten solucionar-ho prenent un refresc de cola, amb sucre i cafeïna; o, fins i tot, una beguda energètica . Cap d’aquestes opcions són bones alternatives, ja que aquest tipus de begudes no són saludables i poden afavorir l’aparició d’altres problemes, com la diabetis i l’obesitat.

✅ L’altra recomanació dietètica general és ingerir una mica de sal , ja que el sodi puja la tensió. En el nostre entorn és molt fàcil trobar aliments salats (formatges curats, olives, patates fregides, anxoves…) que poden servir a aquest propòsit.

Ara bé, cal tenir en compte que no tots els aliments rics en sodi són igual de saludables. Una cosa és recórrer a uns snacks de manera puntual per a pujar la pressió arterial en un moment donat, i una altra,  incorporar aquest tipus de productes a la nostra dieta habitual.

Si el nostre metge ens indica que hem de menjar amb més sal, convé afegir aquest ingredient a plats saludables (amanides, pescat a la planxa, llegums), i triar sal iodada.

Aliments que t’ajudaran a pujar la tensió ràpidament

Si sofrim una baixada de tensió, alguns aliments poden ajudar-nos a corregir-ho amb una certa rapidesa. Pren nota.

👉 Aigua, te i cafè per a pujar la tensió

cafe puja tension arterial
Imatge: fancycrave1

A més de l’aigua, el te i el cafè són dues infusions que ens poden ajudar a pujar la pressió arterial . Totes dues begudes contenen cafeïna. Beure una mica de cafè o de te pot ser útil en aquests casos, encara que no convé abusar, ja que la cafeïna en excés pot provocar taquicàrdia. L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) considera segures dosis de 200 mg de cafeïna (aproximadament, la que es troba en dues tasses de te o una de cafè de 150 ml).

👉 Regalèssia

El. regalèssia conté glicirrina , un principi actiu que exerceix un efecte antiagregant plaquetari i que és capaç de pujar la tensió. Pot utilitzar-se com a aliment d’emergència, però no convé adoptar-ho com a solució quotidiana, ja que el seu consum excessiu o continu pot provocar arrítmies i trastorns circulatoris.

 ❗ Ull! Pot utilitzar-se només com a aliment de. emergència , però no convé adoptar-ho com a solució quotidiana, ja que el seu consum excessiu o continu pot provocar arrítmies i trastorns circulatoris.

👉 Aliments rics en sodi

Existeixen molts aliments rics en sodi, des de. el pernil i les anxoves fins a. les olives i les patates fregides de bossa , però no tots són igual de saludables. Si bé qualsevol pot servir per a fer front a una emergència, és preferible ser previsors i tenir a mà alternatives amb el millor perfil nutricional possible. És més convenient optar per les anxoves i les olives que recórrer a un snack o un altre aliment ultraprocesado .

 ❗ Per a tenir en compte: entre els aliments i adreços amb més sal trobem la salsa de soia i la mostassa, el mill, les anxoves i les escopinyes en conserva, el salmó fumat, el pernil, la cecina i la sobrassada, les tàperes i els cogombrets en vinagre.

👉 Formatge

formatges contenen molta sal
Imatge: HNBS

Picón, herreño, Maó, Zamorano… Després de la pròpia sal i del glaçó de brou,  els formatges són els aliments més rics en sodi que podem trobar en el mercat.  Com més curats, més quantitat de sal solen contenir.

Per tant, un tascó de formatge pot ser un bon recurs per a pujar la tensió arterial. Això sí: tampoc convé abusar. Els formatges són aliments calòrics i grassos el consum dels quals hem de moderar.

👉 Xocolata negra

La xocolata conté cafeïna  i per això pot resultar un aliment interessant per als qui tenen la tensió baixa. Unes unces de xocolata poden ajudar-nos a regular la pressió arterial, encara que és important saber triar.

Com aconsella el dietista-nutricionista  Juan Revenga , per a encertar cal mirar la llista d’ingredients: «Ha d’estar desglossada de major a menor quantitat de producte. Si apareix el sucre per davant de la mantega de cacau, la llet i el cacau… estarem pagant molt pel sucre. Algunes xocolates indiquen un ‘mínim de…’ cacau, encara que els percentatges més freqüents van del 75% al 30%». Com més gran sigui el percentatge de cacau, millor.

👉 Fruita seca

Nous, ametlles, avellanes, festucs… són rics en vitamina B. Si notes una lleu baixada de tensió pots prendre un grapat d’aquest aliment.

👉 Fruites

Totes les fruites són bones en cas d’una baixada de tensió, sobretot les riques en vitamina C segons un estudi publicat en la revista  American Journal of Clinical Nutrition . Així són idònies taronja, llimona, maduixes i kiwi. A més, els tomàquets i pebrots -vermells, sobretot-també fan pujar la pressió arterial amb rapidesa.

👉 Què no has de menjar?

És important que, si tens la tensió baixa, prenguis menys begudes diürètiques (com a te verd, menta-poliol…), que afavoreixen l’eliminació de líquids de l’organisme. I, en cas de ser hipotenso, és just el que no s’ha de fer.

👉 Què és millor, dolç o salat?

Sempre s’ha associat un excés de sal a la hipertensió, però un estudi americà publicat en la revista Open Heart ha demostrat que un alt consum de sucre va demostrar que augmentava significativament la tensió sistòlica i la pressió arterial diastòlica.

Això sí, els excessos (tant de sal com de sucre) suposen un augment de risc de mort per malaltia cardiovascular.

Com pujar la tensió

Què és bo per a elevar la pressió d’emergència? A més de consumir determinats aliments pots recórrer a altres remeis:

✅ Elevar o encreuar les cames

si encreues les cames en asseure’t, s’ha demostrat que puja la tensió, un remei senzill i ràpid si la tens baixa. Aquesta asseveració es basa en set estudis duts a terme en 2010: van trobar que encreuar les cames en efecte augmenta la pressió sanguínia.

També pots creuar-les en forma de tisora i ajupir-te estrenyent amb força les cuixes , perquè s’afavoreix el flux de sang cap al cor. També pots tombar-te amb les cames elevades   per sobre del nivell del cor.

✅ No passar molt de temps al sol

La calor produeix una vasodilatació que disminueix la temperatura del cos. Si la calor és excessiva o el sol Dirigeix-te a l’ombra, alhora que et mantens hidratat, i la teva tensió deixarà de baixar.