Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quins aliments són bons per pujar la tensió arterial

Alguns aliments i begudes són eficaces per pujar la pressió arterial, ja que la seva composició nutricional ajuda a combatre la hipotensió. T'expliquem quins són i què has de tenir en compte

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 12 de Juliol de 2020
alimentos para subir tension Imatge: Engin Akyurt

Quan parlem de la pressió arterial i la salut, solem pensar en la tensió alta i el risc cardiovascular. Té sentit: a Espanya, gairebé el 20 % de la població presenta hipertensió, segons l’Enquesta Nacional de Salut d’Espanya (ENSE). No obstant això, sofrir de tensió baixa també pot ser un problema seriós, sobretot, quan la baixada és sobtada. En aquest article expliquem quins són els valors normals de la pressió arterial, quan parlem de baixa tensió, quins perills comporta i quins aliments convé tenir a mà per pujar la tensió quan sigui necessari.

Tensió arterial: valors de referència

Els valors que hem de tenir sempre en ment són 120/80 mmHg. Aquesta és la xifra de referència. Per damunt, es considera tensió elevada, i per sota… hi ha matisos, ja que una persona pot tenir 110/70 mmHg, 100/60 mmHg o, fins i tot, una mica menys, i estar en perfectes condicions. Com diuen des de la Fundació Espanyola del Cor (FEC), “la pressió arterial normal està per sota de 120/80 mmHg”. Però… fins a quin punt? En quin moment comencem a parlar de tensió baixa o hipotensió? Segons els especialistes, quan els valors estan per sota de 90/60 mmHg.

Què passa si tinc la pressió 90/60 mmHg?

Algunes persones presenten tensió baixa de manera habitual, de manera que aquests valors són normals per a elles i no hi ha raó per preocupar-se. Unes altres, en canvi, experimenten malestar quan la seva tensió disminueix a aquests nivells. Per això és fonamental consultar sempre amb el nostre metge. D’aquesta manera sabrem si hi ha algun problema o no. Al seu torn, és important també distingir entre una hipotensió continuada i una baixada de tensió sobtada:

📌 Entre les causes més freqüents de la hipotensió continuada trobem la diabetis, els problemes de tiroides, alguns problemes cardíacs i els efectes secundaris de certs medicaments (com els diuréticos o alguns tipus d’antidepressius).

📌 Entre les causes més freqüents de la hipotensió sobtada estan la deshidratació, la calor excessiva, posar-se dempeus amb massa rapidesa, les hemorràgies i les reaccions al·lèrgiques intenses (xoc anafiláctico).

Quins són els símptomes de la pressió baixa?

La tensió baixa pot provocar sensació de debilitat, visió borrosa, confusió, nàusees, marejos i fins a desmais, amb el consegüent risc de copejar-se i sofrir lesions en caure al sòl. Si la baixada de tensió és molt acusada, pot provocar dany cardíac i afectar al cervell i altres òrgans per falta de reg sanguini i oxigen.

Recomanacions generals d’alimentació si tens la tensió baixa

✅ Moltes vegades, la baixada de tensió obeeix a la falta d’hidratació —per això és tan freqüent a l’estiu—. Què podem fer? Els especialistes recomanen beure més aigua com la primera opció, i no fer-ho de cop, sinó a poc a poc. Asseure’ns a l’ombra o en un lloc ventilat i fresc també resulta de gran ajuda. Algunes persones intenten solucionar-ho prenent un refresc de cua, amb sucre i cafeïna; o, fins i tot, una beguda energètica. Cap d’aquestes opcions són bones alternatives, ja que aquest tipus de begudes no són saludables i poden afavorir l’aparició d’altres problemes, com la diabetis i l’obesitat.

✅ L’altra recomanació dietètica general és ingerir una mica de sal, ja que el sodi puja la tensió. En el nostre entorn és molt fàcil trobar aliments salats (formatges guarits, olives, patates fregides, anxoves…) que poden servir a aquest propòsit. Ara bé, cal tenir en compte que no tots els aliments rics en sodi són igual de saludables. Una cosa és recórrer a uns snacks de manera puntual per pujar la pressió arterial en un moment donat, i una altra,  incorporar aquest tipus de productes a la nostra dieta habitual. Si el nostre metge ens indica que hem de menjar amb més sal, convé afegir aquest ingredient a plats saludables (amanides, pescat a la planxa, llegums), i triar sal yodada.

Aliments que t’ajudaran a pujar la tensió ràpidament

Si sofrim una baixada de tensió, alguns aliments poden ajudar-nos a corregir-ho amb certa rapidesa. Pren nota.

Aigua, te i cafè per pujar la tensió

cafe sube tension arterial

A més de l’aigua, el te i el cafè són dues infusions que ens poden ajudar a pujar la pressió arterial. Ambdues begudes contenen cafeïna. Beure una mica de cafè o de te pot ser útil en aquests casos, encara que no convé abusar, ja que la cafeïna a l’excés pot provocar taquicàrdia. L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) considera segures dosis de 200 mg de cafeïna (aproximadament, la que es troba en dues tasses de te o una de cafè de 150 ml).

Regalèssia

La regalèssia conté glicirrina, un principi actiu que exerceix un efecte antiagregante plaquetario i que és capaç de pujar la tensió. Pot utilitzar-se com a aliment d’emergència, però no convé adoptar-ho com a solució quotidiana, ja que el seu consum excessiu o continu pot provocar arrítmies i trastorns circulatoris.

Aliments rics en sodi

Existeixen molts aliments rics en sodi, des del pernil i les anxoves fins a les olives i les patates fregides de borsa, però no tots són igual de saludables. Si ben qualsevol pot servir per fer front a una emergència, és preferible ser previsores i tenir a mà alternatives amb el millor perfil nutricional possible. És més convenient optar per les anxoves i les olives que recórrer a un snack o un altre aliment ultraprocesado.

💡 Per tenir en compte: entre els aliments i aderezos amb més sal trobem la salsa de soia i la mostassa, el miso, les anxoves i les escopinyes en conserva, el salmó fumat, el pernil, la cecina i la sobrassada, les tàperes i els cogombrets en vinagre.

Formatge

quesos contienen mucha sal

Picón, herreño, Maó, Zamorano… Després de la pròpia sal i del glaçó de brou, els formatges són els aliments més rics en sodi que podem trobar al mercat. Com més guarits, més quantitat de sal solen contenir. Per tant, un tascó de formatge pot ser un bon recurs per pujar la tensió arterial. Això sí: tampoc convé abusar. Els formatges són aliments calòrics i grassos el consum dels quals hem de moderar.

Xocolata negra

La xocolata conté cafeïna i per això pot resultar un aliment interessant per els qui tenen la tensió baixa. Unes unces de xocolata poden ajudar-nos a regular la pressió arterial, encara que és important saber triar. Com aconsella el dietista-nutricionista Juan Revenga, per encertar cal mirar la llista d’ingredients: “Ha d’estar desglossada de major a menor quantitat de producte. Si apareix el sucre per davant del llard de cacao, la llet i el cacao… estarem pagant molt pel sucre. Algunes xocolates indiquen un ‘mínim de…’ cacao, encara que els percentatges més freqüents van del 75 % al 30 %”. Com més gran sigui el percentatge de cacao, millor.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions