Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recomanacions alimentàries per prevenir el càncer

No existeixen aliments miraculosos per guarir el càncer, però sí recomanacions nutricionals molt clares per prevenir-ho

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 07deAgostde2012
Img alimentos cancer listp Imatge: Paul Grant

El pes corporal, les eleccions alimentàries i el nivell d’activitat física són els tres factors susceptibles de ser modificats (no genètics)que més incideixen sobre el risc de patir càncer en els qui no consumeixen tabac. A Estats Units, un terç de les morts per càncer es deu als mals hàbits d’alimentació i al sedentarisme. A Espanya, aquesta malaltia és la segona causa de mort. Davant aquestes evidències i, sobretot, davant el fet que aquests factors sí es poden modificar, la Societat Americana del Càncer (American Cancer Society, ACS) ha elaborat unes guies per canviar d’hàbits i prevenir la malaltia. El document, publicat en la revista científica Cancer Journal for Clinicians, suggereix modificacions en els patrons dietètics i d’activitat física. Aquest reportatge recopila aquests consells i explica com portar-los a la pràctica.

Img alimentos cancer
Imatge: Paul Grant

Consells nutricionals per a la prevenció del càncer: no existeixen aliments miraculosos

No és gens rar llegir (o escoltar) notícies sobre fórmules extraordinàries, combinacions màgiques d’aliments, píndoles concentrades de nutrients, substàncies naturals o superalimentos que prevenen -i fins i tot guareixen- el càncer. Però aquestes idees tan prometedores (i, en general, tan cares) són ineficaces i no sempre segures. L’evidència científica més actual sobre els patrons d’alimentació i activitat física i el risc de càncer està recollida en les guies de Societat Americana de Càncer, que destaca quatre pilars essencials per a la prevenció d’aquesta dolència:

  1. Mantenir un pes saludable al llarg de la vida.
  2. Seguir una dieta saludable, amb especial èmfasi en els aliments d’origen vegetal.
  3. En cas de beure alcohol, limitar el seu consum.
  4. Adoptar un estil de vida actiu des del punt de vista físic.

Així doncs, prevenir un càncer no és tan fàcil com consumir extracte d’aloe vora amb ginseng de Vietnam els dies imparells de la setmana. L’estil de vida, en la seva forma més global, i els hàbits d’alimentació i activitat física en concret són la clau. El positiu és que, per difícil que sembli, està a les nostres mans canviar-los.

Com portar a la pràctica les recomanacions d’alimentació i exercici?

Evitar el sobrepès i l’obesitat és una de les mesures que més beneficis reporta a la salut. En el cas que ja es pateixi aquest trastorn (alguna cosa que, segons les últimes enquestes, li succeeix al 62% dels adults espanyols), cal ser conscient que qualsevol petita pèrdua de pes mantinguda en el temps té beneficis, i aquest sempre és un bon punt per començar. Practicar activitat física de manera regular i limitar el consum d’aliments i begudes massa calòrics són estratègies clau, encara que en qualsevol cas és aconsellable consultar un dietista-nutricionista per aconseguir la pèrdua de pes adequada.

Per prevenir o tractar l’excés de pes amb l’objectiu de reduir el risc de càncer (i també el de diabetis i de malalties cardiovasculars) és aconsellable seguir una dieta que emfatitzi els aliments d’origen vegetal. Quins? Tots: els que més ens agradin, els locals, els que ens regalin els veïns, els que estiguin millor de preu, els que s’adaptin millor a les nostres habilitats culinàries… Quant a l’elecció d’aliments i la freqüència de consum, les recomanacions són:

  • Fruites i hortalisses: almenys 5 racions al dia.
  • Pa, pasta, arròs o patata: diverses vegades al dia i, si pot ser, integrals.
  • Llegums: 3-4 vegades per setmana.
  • Fruita seca: 3-7 grapats a la setmana.
  • Oli d’oliva: millor si és verge, utilitzar-la tant per cuinar com per amanir.
  • Per prevenir el càncer, s’ha de limitar, tant com es pugui, el consum de carn vermella i processada.

L’alcohol és, segons l’Organització Mundial de la Salut, teratogénico, neurotóxico, addictiu, inmunosupresor, perjudicial per al sistema cardiovascular, carcinógeno i augmenta el risc de mort. Per això, és millor no consumir begudes alcohòliques. Si es decideix fer-ho, no ha de superar-se la quantitat d’una beguda al dia en dones i dues per als homes.

Activitat física: adoptar un estil de vida actiu

De les quatre recomanacions que facilita la Societat Americana de Càncer en les seves guies, una fa referència a l’activitat física. Amb la finalitat de minimitzar el risc de càncer i preservar la salut, els adults haurien de realitzar, com a mínim, 150 minuts d’activitat física moderada (o bé 75 minuts si aquesta és d’alta intensitat) cada setmana, combinant-la de la manera que es prefereixi.

En el cas dels nens i adolescents, s’hauria de destinar una hora diària a la pràctica d’activitat física, d’intensitat moderada o vigorosa. Aquesta última hauria d’aparèixer 3 vegades per setmana. Al mateix temps, es recomana disminuir al màxim les activitats sedentàries, com estar assegut, ficat al llit, mirar la televisió o altres formes d’entreteniment de pantalla. Sempre que s’augmenti l’activitat física per sobre de la qual es realitza de forma habitual, sigui el que sigui el punt de partida, s’aporten beneficis per a la salut.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions