Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recomanacions per al consum de carn processada

Hi ha sopars, berenars i fins i tot barbacoes més enllà de la xarcuteria que poden substituir-se per aliments sans i igual d'apetecibles

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 02deFebrerde2012
img_hamburguesa vegetal 1

Hamburgueses, salsitxes, embotits, patés i altres productes de xarcuteria tenen un alt contingut en greix saturat, colesterol i sodi. A més, en gran part dels casos, aquests productes porten afegits ingredients com les proteïnes de la llet, contraindicados per a persones amb al·lèrgies o intoleràncies alimentàries. La presència en la dieta d’aquests productes és prescindible i poden substituir-se per altres aliments en semblants receptes i oportunitats. La raó d’aquesta necessitat és que les carns vermelles en general i, en major mesura, les processades, tenen un excés de nutrients.

Img hamburguesa
Imatge: Molly Elliott

La primera pauta que ha de plantejar-se en una dieta saludable és conèixer les recomanacions sanitàries respecte a la ingesta de carn. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i altres fonts científiques de referència coincideixen a assenyalar que no s’han de superar els 40-70 grams de carn i productes cárnicos al dia. Si el càlcul es realitza per setmana, la recomanació és que es limitin a dues o tres porcions de 100 grams de dilluns a diumenge. Aquestes quantitats inclouen tot tipus de carn i de productes cárnicos i, fins i tot, aquests últims amb menor presencia ja que són productes més manufacturats, més allunyats de l’aliment natural. En conseqüència, si la salut proclama parar esment i límits a la quantitat de carn que es menja, el més adequat serà triar l’opció més sana, saborosa i equilibrada.

És millor optar per pernil serrà i alternar les carns magres (pollastre, aus, vedella magra, i alternar amb el rellom o la canya de llom de porc) en la dieta quotidiana, i evitar o relegar per l’excepcional les salsitxes, els embotits, els patés i les hamburgueses. Aquest hàbit sa aconsegueix tant als adults com als nens. En el cas dels més petits, les quantitats marquen més la limitació que les jornades, doncs un entrepà per al berenar de pa amb salsitxó o mortadela no aconsegueix els 20 grams de producte, però compte com a ingredient i no ha de ser diari, sinó ocasional. No cal oblidar que els sopars han de ser variades, molt més que salsitxes o hamburgueses.

Alternatives en els ingredients

La recomanació saludable al consum de carn i derivats és que no se superin els 40-70 grams al dia

Presa la decisió de reduir a nivells saludable la ingesta de carn i derivats, es pot tirar mà del receptari per canviar els hàbits alternant els ingredients.
Les hamburgueses poden seguir presents en el menú, acompanyades per patates (millor rostides que fregides) però en elaborades amb pollastre, amb tonyina o bonic, bacallà, lluç, amb verdel o barreges de vegetals, com a fruita seca o amb tofu i algun llegum o cereal. Les salsitxes són més difícils d’emular, encara que al mercat també existeixen vegetals.

Els patés vegetals, una opció molt còmoda i atractiva, són de tots els productes d’aperitius diferents els que més acceptació tenen. La textura vegetal conserva la dels patés elaborats amb fetge de porc o d’ànecs, fins i tot els mousses amb formatges i ous aconsegueixen una cremosidad superior. El xoriço i altres embotits molt populars tenen tal personalitat que els intents d’emplenar-los amb peix o altres espècies han fracassat. Però també entre els fiambres els hi ha més lleugers, aquells elaborats amb gall dindi i amb pollastre encaixen millor en una dieta respectuosa amb els nivells cárnicos que els processaments, més grassos i contundents. No obstant això, molts d’ells tenen punts additius afegits i tants ingredients diferents a la carn original (proteïnes de llet, espesantes, midons, colorants, conservants, aromatizantes…) que cap la reflexió de si mereix la pena optar per un producte tan artificial.

Alternativa en els menús

Convé revisar els sopars, el moment del dia en què més es tira mà d’aliments processats

Presa la decisió de racionalitzar la carn i complir amb la recomanació d’un màxim de 300 grams a la setmana, convé revisar els sopars, el moment del dia en què més es tira mà d’aliments processats. Cal estar alerta a controlar la carn com a ingredient. Així, les pizzes poden estar elaborades de tonyina i no de pernil; d’espinacs i ou i no peperoni; fins i tot de peix i mariscs. Les broquetes, una fórmula atractiva i molt vespertina, poden alterar vegetals amb peix, o vegetals i verdures, o vegetals i bolets, i deixar als pichos morunos com a opcions més extraordinàries.

Els aparedats també impulsen tirar mà de la xarcuteria i, no obstant això, amb una mica d’imaginació obren un ventall d’opcions i sabors allunyats de la carn. És el moment dels típics sánwiches vegetals, dels farciments d’humus o patés vegetals, de truites variades o de xampinyons i bolets. En definitiva, es tracta d’entendre l’alimentació com un conjunt en el qual la carn compleix una funció, els derivats cárnicos una altra, però entre tots dos no han de monopolitzar les racions importants ni els sopars.

UNA BARBACOA MÉS SANA

La cuina a la brasa condueix, si no s’esquiva a una sobrealimentació, a l’abús de carns, de greixos i de sal. Amb una sola celebració al voltant de la barbacoa es pot ingerir la carn recomanada per a tot un mes, amb l’agreujant que s’escullen a més les peces i les fórmules que més colesterol presenten. Per no caure en la temptació, poden escollir-se pits de pollastre i cuixes de pollastre en lloc de costelles de be o de porc, poden seleccionar-se les parts més magres i que la ingesta de xoriço no sigui més que un capritx puntual.

Una barbacoa sense xarcuteria és possible. El pollastre, les verdures i les patates, els peixos més carnosos, fins i tot el marisc, poden amanir un plat de rostit atractiu, contundent i saborós. El costum i el gust també s’eduquen.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions