Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recuperar els bons hàbits a la volta de les vacances

Tornar al treball i a la rutina diària pot ser més suportable amb una bona organització de la compra i el menú des del primer dia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 05 de Setembre de 2006

Comencen els horaris fixos, els nens tornen al col·legi, els majors als seus treballs i de nou cal engegar el despertador. Per aquestes i altres raons, la volta de les vacances resulta per a moltes persones molt dura, no obstant això es pot fer una mica més suportable si s’organitza bé des del primer moment.

La nevera està buida

En tornar a casa després de les vacances és molt freqüent trobar la nevera buida, tal com va quedar abans de marxar. Per tant, el primer treball és omplir de nou la nevera. Est és el moment apropiat per fer una planificació dels menjars que es van a preparar aquesta setmana. L’organització de menjars s’ha de fer en funció dels horaris de tota la família i dels torns de treball. És possible que al llarg de la setmana puguin anar sorgint imprevists, per la qual cosa cal estar preparat per a això.

Planificar els menjars i els sopars ens va a ajudar a preparar la llista de la compra per portar al supermercat i comprar només el necessari i imprescindible. Això no significa que tots els dies calgui menjar i sopar diferent, sinó que també convé aprofitar les restes de menjar. Quan no es disposa de suficient temps per preparar dia a dia els menjars resulta molt útil elaborar més quantitat i congelar el menjar preparat. El pla de menjars i sopars, situat en un lloc visible de la casa, va a servir per recordar que cal descongelar els aliments o menjars preparats amb suficient antelació en cas que sigui necessari. Així mateix, es pot disposar a casa de conserves -sardines, espàrrecs, llegum, verdura…- de congelats i de productes de quarta gamma -com les amanides llestes per al seu consum- que són aliments molt socorreguts per a algunes ocasions.

Adaptar-se de nou als horaris de treball

L’estiu porta amb si llibertat d’horaris, plans espontanis i en definitiva una escassa programació de les activitats. Durant les vacances els horaris dels menjars es veuen molt alterats, començant des del desdejuni que es realitza més tard i a conseqüència d’això no se sol incloure un mig matí. En el seu lloc, és molt freqüent durant els mesos d’estiu incloure aperitius i vermouts abans dels menjars i en la tarda, que són en general aliments i begudes que aporten molta energia però que no sadollen tant com els menjars tradicionals. Les hores del menjar i el berenar solen ser molt variables i els sopars, en general, tendeixen a ser més tard de l’habitual. En definitiva, són els horaris del desdejuni i del sopar els que sofreixen més canvi en tornar a la vida quotidiana. És molt habitual avançar l’horari dels sopars quan hi ha nens en la família, no obstant això és un hàbit que els majors també ho poden adoptar. Abans d’anar-se al llit és molt útil deixar preparat el desdejuni i l’esmorzar de l’endemà, fins i tot en molts casos el menjar del migdia.

A més de reestructurar les preses del dia, és convenient establir uns horaris fixos dels menjars, almenys en les preses principals. Convé adaptar els horaris als de tota la família per poder gaudir d’aquest moment en companyia.

Reprendre l’exercici

El final de les vacances és un bon moment per reprendre els bons hàbits que es deixen de fer durant l’estiu, entre ells l’exercici físic. Plantejar-se propòsits fàcils d’aconseguir -no fa falta decidir anar al gimnàs o a caminar tots els dies, potser sigui millor començar amb 2 o 3 dies per setmana-, facilitaran el compliment dels nostres objectius. A més, els mesos de setembre i octubre són l’època ideal per realitzar excursions o algun tipus d’esport a l’aire lliure.

No oblidar-se de mantenir el cos ben hidratat

Un altre aspecte a tenir en compte és la hidratació de l’organisme. Amb el pas dels mesos, les temperatures van baixant progressivament i disminueixen les ganes de beure líquids. Per això, és necessari hidratar-se i reposar líquids tot i que no es té set.

Una alimentació ordenada, acompanyada d’exercici físic regular, va a compensar els possibles excessos que s’hagin realitzat durant les vacances.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions