Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recuperar-se d’una pájara

Una mala alimentació abans de fer exercici és la causa directa de patir una pájara

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 23deMarçde2006

El diccionari de la RAE defineix la pájara com el baixó físic sobtat que impedeix al corredor mantenir el ritme de la carrera ciclista. Encara que en principi el terme es limita a aquest esport, el seu concepte s’ha estès a tot estat de fatiga extrema al que s’arriba en algunes ocasions en realitzar exercici físic de llarga durada.


Aquest símptoma afecta tant a esportistes professionals, com a qualsevol afeccionat i sorgeix quan la persona, abans de fer l’exercici, no s’ha alimentat de la forma adequada. La pájara apareix durant la sessió d’exercici i força a abandonar l’activitat.

Quan apareix?

La pájara es produeix en l’organisme quan hi ha una hipoglucèmia. Això significa que les reserves de glucosa -sucre- que hi ha en la sang disminueixen fins al punt que són a punt d’esgotar-se. Aquesta situació és conseqüència directa d’una alimentació inadequada, en la qual no s’ha consumit la quantitat suficient d’hidrats de carboni abans de l’exercici. Aquests nutrients són el combustible que necessita l’organisme per enfrontar-se a una activitat física que requereix un important esforç.

Com es recupera la persona afectada?

El primer que cal fer davant una pájara és detenir l’activitat i intentar que el cos torni a un estat de normalitat. Si no es para, la intensitat de l’exercici va a anar disminuint progressivament i es poden agreujar les conseqüències. Quan l’energia s’ha esgotat no es pot fer una altra cosa que menjar i beure. No n’hi ha prou amb suavitzar l’exercici per reservar forces.

Al moment en què se sentin els símptomes que s’està patint una pájara: esgotament, falta total de forces, fins i tot marejos, s’han d’ingerir aliments i begudes que siguin fàcils digerir. Amb això s’aconsegueix que augmenti ràpidament la concentració de glucosa en sang.


Suc de fruites, barritas energètiques, xocolata, fruites dessecades, etc. han d’acompanyar sempre a qualsevol esportista. Aquests aliments contenen sucres que l’organisme absorbeix ràpidament, i s’aconsegueix evitar la hipoglucèmia extrema. També es poden prendre begudes isotòniques que acceleren la recuperació. Aquestes begudes contenen sucres, sals minerals i gran quantitat de líquid, per la qual cosa ajuden a reposar ràpidament l’aigua i els minerals que s’han perdut a través de la suor. Una bona alternativa és recórrer a la ingesta de sèrum oral propietari elaborat amb antelació: un litre d’aigua bullida, el suc d’1 o 2 llimones, una cucharadita de bicarbonat, un polsim de sal i 2 cullerades de sucre.

Més val prevenir

Perquè no sobrevingui una pájara és important que abans de realitzar exercici es consumen aliments rics en hidrats de carboni complexos, com són pasta, arròs, patates, pa, cereals en flocs o galetes, i fruites com el plàtan. Si l’exercici va a durar més de 90 minuts convé no abusar d’aliments amb hidrats de carboni simples com a sucs de fruites, sucre, mel, fruita en almívar, caramel, dolços, xocolata, rebosteria, begudes refrescants ensucrades, melmelades, etc., ja que poden provocar un efecte reboti: un descens dels nivells de sucre en sang sobtat al cap de 60 minuts d’exercici.

Un altre aspecte molt important és mantenir el cos ben hidratat. Per a això es recomana beure aigua tant abans de l’exercici com durant i després.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions