Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Reduir el colesterol a través de la dieta

Pla dietètic de quatre setmanes amb els aliments, receptes i tècniques culinàries més indicades per a reduir el colesterol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 31deOctubrede2007

Colesterol i tendències actuals

/imgs/2003/01/menjar.jpgSón cada vegada més els joves, més homes que dones, amb el colesterol per sobre dels nivells adequats. De fet, les xifres sobre la prevalença de la hipercolesterolemia entre la població espanyola són alarmants. Segons el document ‘Control de la Colesterolemia a Espanya, 2000: Un instrument per a la Prevenció Cardiovascular’, més de la meitat de les persones entre 35 i 64 anys (57,6%) té una colesterolemia (nivell de colesterol en sang) igual o superior a 200 mg/dl, nivell màxim consensuat per les societats europees per a la prevenció de la malaltia coronària. Al 16% de població amb la mateixa edat se li diagnostica hipercolesterolemia definida per tenir nivells iguals o superiors a 250 mg/dl (perquè el diagnòstic sigui determinant es mesura el nivell de colesterol en dues ocasions separades en el temps).

Atesos aquestes dades, i vista la seva associació amb l’arterosclerosis i la malaltia coronària, el colesterol elevat s’ha convertit ja en un veritable problema de salut pública a Espanya. La situació s’agreuja encara més si es té en compte que molts joves no saben ni que tenen aquest problema perquè no s’han fet una anàlisi de sang des de fa anys.

De fet, gran part de la població entre 30 i 40 anys descobreix que té el colesterol alt després d’una anàlisi rutinària en la mútua o en la revisió periòdica de l’empresa. Fins i tot molts d’aquests exàmens provenen d’un centre de nutrició. Molts joves, preocupats pel seu pes o la seva estètica, acudeixen a un dietista, qui els suggereix una anàlisi de sang recent com a informació per a incloure dins del seu historial i així aconseguir un enfocament dietètic més eficaç.

Estudi previ d’hàbits dietètics

Durant els últims 30 a 40 anys, la dieta a Espanya s’ha allunyat del patró mediterrani considerat saludable. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), durant els anys 1964-1965 se seguia un patró molt pròxim al de la dieta mediterrània. Durant el 1990-1991 ja és manifest, no obstant això, l’augment del percentatge d’energia aportat pels greixos (del 32% al 42%). Aquest creixement va en detriment dels carbohidrats, els quals han passat de proporcionar del 53% de les calories totals al 42%.

Per tant, el primer pas perquè el tractament dietètic del colesterol alt sigui eficaç és posar-se en mans d’un nutricionista, que analitzarà a fons la història de la dieta. Cal conèixer els hàbits alimentaris de l’individu, el seu estil de vida (si fuma, si beu habitualment o si practica exercici de manera habitual) i els seus antecedents de salut per a determinar l’origen dietètic del trastorn. És cert que els determinants genètics influeixen en l’aparició de colesterolemia, encara que en la majoria dels casos l’origen és alimentari. Especialment, s’associa a un desequilibri en la ingesta de greixos (ingesta desproporcionada de greixos ‘trans’, greixos saturats i, en menor mesura, de colesterol). Una dieta eminentment carnívora, rica en lactis, pre-cuinats, rebosteria i brioixeria industrial sol ser el denominador comú en molts dels casos analitzats d’hipercolesterolemia límit.

Alternatives saludablesEls hàbits alimentaris, l’estil de vida i els antecedents de salut determinen l’origen dietètic del colesterolDesprés d’un exhaustiu registre del consum habitual d’aliments, s’identifiquen els aliments rics en greixos ‘trans’, que són les que major perjudici tenen per a la salut cardiovascular per la seva gran capacitat per a elevar el colesterol plasmàtic. Caldrà llavors buscar alternatives saludables als habituals ‘snacks’, aperitius salats com a crispetes o patates fregides, pre-cuinats (crestes, croquetes, canelons o ‘pizzes’), rebosteria (sobaos i magdalenes) i brioixeria industrial.

També se sol abusar dels formatges curats de sabor fort i els embotits. Els esmorzars a base d’entrepans farcits amb aquests aliments són habituals entre molts joves, que en general tenen treballs que requereixen esforç físic constant (construcció i gremis relacionats). El caràcter gras i l’abundància de greixos saturats determina que un consum habitual dels mateixos sigui, en part, la causa dietètica de la pujada del colesterol en sang a edats tan primerenques. Així mateix, són aliments habituals en els sopars informals. Per tant, desequilibren la dieta diària per excés de greixos saturats i colesterol i desplacen el consum d’aliments més saludables com a peixos i ous.

El desequilibri nutricional augmenta si en la dieta no s’inclouen aliments rics en greixos insaturats de reconegut efecte hipocolesterolemiante, com els peixos blaus i la fruita seca. S’haurà de pensar, llavors, en la manera d’incloure’ls sense que el canvi dietètic sigui radical. Així, la persona s’habituarà a menjar més sa a poc a poc, amb el mínim esforç i amb el màxim plaer.

Paginació dins d’aquest contingut


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions