Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Reduir panxa per dormir millor

Perdre greix abdominal afavoreix el descans nocturn i disminueix el risc de sofrir dolències molt serioses per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24 de Gener de 2013

L’obesitat abdominal comporta riscos importants per a la salut i comporta complicacions metabòliques, fins i tot diabetis tipus 2. Segons l’Escola de Medicina d’Harvard, un perímetre de cintura excessiu suposa un risc augmentat d’infart de miocardi, infart cerebral, diabetis, disfunció eréctil i altres dolències serioses. Entre aquestes últimes figura l’insomni. Això es pot millorar en perdre aquests quilos de més localitzats, ja que la panxa és una perillosa “corba de la felicitat”. A continuació s’incideix en la importància del descans nocturn per a la salut, s’explica com tenir menys panxa afavoreix el somni i es donen pautes per cuidar el perímetre de la cintura.

Imatge: focuspocusltd

La importància del descans nocturn per a la salut

Dormir bé és important per a la salut física i mental. I dormir malament (patir alteracions o trastorns del somni de forma crònica) augmenta el risc d’hipertensió arterial, infarts (de cor i cerebrals) i arrítmies.

Els problemes per dormir bé són habituals en les persones amb obesitat. Llavors, als coneguts riscos que confereix l’excés de pes, cal sumar-los els associats a un mal descans nocturn i a la mala qualitat del somni. Una publicació sobre aquest tema de l’Escola de Medicina d’Harvard ofereix consells sobre com millorar el somni, al mateix temps que alerta que els estudis relacionen a les persones que dormen menys i pitjor amb un minvament de la salut. De no posar remei a aquests trastorns, els danys per a l’organisme van des de les ja citades malalties vasculars fins a un major nombre d’infeccions, major risc de diabetis tipus 2, depressió i, fins i tot, mortalitat.

Menys panxa, millor somni

Dormir bé és important per a la nostra salut, però com aconseguir-ho? Hi ha múltiples tècniques i remeis, i fins i tot medicaments, alguns més efectius que uns altres i no tots sense efectes secundaris. Encara que no sempre és senzill, sembla que perdre pes és una de les millors estratègies per aconseguir un millor descans nocturn.

Perdre pes és una de les millors estratègies per millorar el descans

Al novembre de 2012, durant el congrés anual de l’Associació Americana del Cor, investigadors de la Facultat de Medicina de la Universitat John Hopkins van presentar els resultats d’un estudi que confirma que perdre pes millora la qualitat del somni. Les 77 persones que van formar part de la recerca (totes elles amb excés de pes i diagnosticades de prediabetes o de diabetis tipus 2) es van sotmetre a un programa de pèrdua de pes. La meitat d’elles solament va seguir una pauta alimentària per baixar quilos, mentre que l’altre 50%, a més de la dieta, es va sotmetre a un programa d’activitat física. Després de sis mesos, tots dos grups van perdre de mitjana gairebé set quilos i van reduir en un 15% el greix abdominal. Quan se’ls va preguntar pels problemes que havien declarat en relació al somni (apnees, fatiga durant el dia, insomni, somni interromput o inquiet), els dos grups van mostrar, sense diferències entre ells, clars signes de millorança (entorn d’un 20%). En aquest sentit, la reducció de greix abdominal es va mostrar com el millor precursor de la millorança en el somni, tant en homes com en dones i per a totes les edats.

La cintura: el risc es mesura en centímetres

Per valorar el grau de risc associat a una quantitat excessiva de greix abdominal, s’utilitza el perímetre de la cintura. S’estimen paràmetres de risc augmentat a partir de 102 centímetres (cm) en homes i 88 cm en dones, amb independència de si es pateix sobrepès o obesitat. Per tant, en cas d’estar en aquesta situació (i sobretot si existeix a més un excés de pes), s’aconsella posar-se en mans d’un metge i d’un dietista-nutricionista.

Amb una pèrdua adequada de pes, s’aconseguirà disminuir la massa grassa excessiva de l’organisme i, per tant, reduir el perímetre de la cintura fins a millorar o eliminar els riscos associats a l’excés de pes i a l’acumulació de greix abdominal.

No es pot oblidar que les pautes dietètiques han de ser individualitzades, així com els objectius de pèrdua de pes. A més del consell dietètic, és necessari un pla d’activitat física i suport psicològic per aconseguir la modificació de la conducta. En determinades circumstàncies, pot valorar-se l’ús de la farmacoterapia i la cirurgia, sempre sota supervisió mèdica.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions