Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Refrescos: una muntanya de sucre

En prendre una beguda ensucrada consumim uns vuit terrossos de sucre, una ingesta que si és continuada pot derivar en diabetis i malalties cardiovasculars

Amb les altes temperatures de l’estiu, prendre un refresc en una terrassa resulta un pla molt apetible. Però cuidat! Moltes d’aquestes llaunes contenen sucre en quantitats sorprenents, com veurem a continuació, i el seu consum té repercussions per a la salut. Ingerir de manera habitual aquest tipus de begudes ensucrades, com a refrescos de cola, begudes isotòniques o begudes energètiques, es vincula amb importants problemes com a diabetis i malalties cardiovasculars. Per això, els especialistes recomanen erradicar-les de la dieta. En les següents línies ho veiem.

Cada vegada que una persona pren una llauna de refresc ensucrat està bevent entre set i vuit terrossos i mig de sucre, depenent de la marca. Si consumeix dos al dia, una mitjana bastant freqüent, al cap de l’any el seu cos haurà acumulat 5.475 terrossos, gairebé 22 quilograms de sucre. A mitjà i llarg termini els efectes d’aquest hàbit, comú en milions de persones, són perjudicials per a la salut per la cascada d’efectes que té. L’evidència mèdica sobre aquest tema és aclaparadora. “S’ha vist que les persones que prenen de forma regular molts hidrats de carboni simples [aquellos que el intestino absorbe rápidamente, como la glucosa y la fructosa presentes en los refrescos] són més obesos, tenen hipertensió i hipertrigliceridemia, desenvolupen més resistència a la insulina i els baixen els nivells d’HDL (colesterol bo). Tot això té un nom: síndrome metabòlica, la fase prèvia al desenvolupament de la diabetis tipus 2”, explica José López Miranda, subdirector científic de l’Institut Maimónides de Recerca Biomèdica (Imibic) de l’Hospital Reina Sofia de Còrdova.

Els beneficis dels refrescos, nuls

Això és el que ocorre en el cos amb un consum habitual, però la salut d’una persona està en risc per prendre un refresc ensucrat de tant en tant? Perquè la medicina donés una resposta caldria precisar què es vol dir exactament amb “de tant en tant”, una cosa gairebé impossible perquè, diuen els especialistes, sol utilitzar-se per a justificar hàbits que no són saludables i amb freqüència tanca un consum molt major del qual es confessa.

El que sí ha demostrat la medicina és que els beneficis d’obrir una llauna són nuls. És certa la idea que una beguda de cola pot pujar alguna cosa la tensió arterial perquè té estimulants derivats de la cafeïna, encara que de cap manera ha d’adoptar-se com a tractament; la hipotensió ha de valorar-la un professional. Les begudes isotòniques tampoc són recomanables per a tractar la diarrea aguda, malgrat la creença popular. Durant aquests episodis, el cos perd, sobretot, aigua i potassi, un compost que és gairebé inexistent en aquesta mena de productes. És més, prendre aquest tipus de begudes pot agreujar el problema. L’enorme quantitat de sucre que conté (4,4 g per cada 100) obliga l’organisme a alliberar més aigua, la qual cosa pot empitjorar la diarrea. Davant aquestes malalties la millor opció per a rehidratar el cos són els sèrums orals.

El sucre a Espanya es beu

En els últims 20 anys la diabetis ha passat a Espanya del 8 al 14% de la població, la qual cosa dóna idea de l’impacte en la salut pública de productes com els refrescos ensucrats. L’estudi Anibes, coordinat per la Fundació Espanyola de Nutrició (FEN), va arribar a la conclusió que “la tercera part del consum de sucre està en les begudes que prenem diàriament”. La recerca, la més àmplia que s’ha fet fins avui al nostre país sobre hàbits de consum, estils de vida i ingesta de macronutrients i micronutrientes, apunta un factor que ha assenyalat també l’Organització Mundial de la Salut (OMS): el major consum de begudes ensucrades s’acompanya d’una dieta de cada vegada pitjor qualitat en la qual es redueix la ingesta d’aliments fonamentals per a la salut com la llet. El resultat, explica l’OMS en les seves directrius, és “el guany de pes en nens de 2 a 18 anys d’edat”.

Prioritat: reduir el consum de begudes ensucrades

José López Miranda va ser conscient del risc del sucre quan, acabat de llicenciar en els noranta, va residir un parell d’anys als EUA: “Llavors ja sofrien una epidèmia d’obesitat i els problemes cardiovasculars que implica s’havien disparat. Veure a persones amb obesitat mòrbida era habitual. Doncs bé, això ja està succeint a Espanya, i si no fem alguna cosa ens anirà molt malament”. Molts especialistes advoquen per ensenyar des de la infància la riquesa dels diferents sabors d’aliments i begudes sense emmascarar-los amb el sabor dolç.

Com va ocórrer amb el tabac, fins ara la mesura més efectiva per a reduir el consum de begudes ensucrades ha estat gravar-les amb impostos i taxes. A Catalunya l’augment del preu de les llaunes entre un 5% i un 10% ha tingut un resultat espectacular. L’impost especial va començar a aplicar-se al maig de 2017 i en el primer any es va reduir el consum d’aquests refrescos un 22%, segons un estudi del Centre de Recerca en Economia i Salut de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Aquesta recerca, basada en l’anàlisi de les vendes setmanals de 105 productes en 160 botigues de Catalunya, constatava una reducció major de les vendes en zones amb majors índexs d’obesitat. L’estudi assenyalava que “l’impost ha aconseguit l’objectiu a curt termini”, i afegia: “Les dades mostren una caiguda del consum de begudes ensucrades en sis litres per setmana, producte i botiga respecte a les light/zero”.

Reduir el consum d’hidrats de carboni simples, al costat d’altres mesures (exercici físic, prendre menys sal i no fumar) “té més efecte en la salut de la població que qualsevol medicament”, explica López Miranda. Però bandejar les begudes ensucrades és un repte difícil perquè el seu consum no es percep com una cosa nociva i, per tant, és un hàbit socialment acceptat.

No sols són begudes de cola

Quantes persones es plantegen optar per refrescos més sans quan salin a menjar o a prendre alguna cosa? Alternatives existeixen: aigua amb gas i llimona, cafè amb gel, cervesa sense alcohol, suc de tomàquet, te amb gel i llimona… López Miranda recorda que els refrescos ensucrats són molt recents en l’alimentació humana: “Tenen poc més d’un segle, i no hem d’oblidar que, encara que els extraguem de fonts naturals, són totalment artificials i el nostre cos no està dissenyat per a prendre’ls”.

Encara que la mala fama se l’emporten els refrescos com la cola, altres begudes que a vegades es presenten com a opcions més saludables tampoc ho són, perquè tenen els mateixos efectes perjudicials en la salut humana. Els batuts o nèctars, per exemple, alberguen tanta glucosa i fructosa com un brioix industrial; una beguda energètica de 500 mil·lilitres conté 18 terrossos de sucre (72 g); i un brick individual de suc de fruites inclou sis terrossos (24 g).

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions