Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Refrescs XXL: el problema dels aliments ‘extragrandes’

Nombrosos refrescs i aliments proporcionen, per envàs, més de la meitat de les calories que es requereixen per a tot el

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 21deJunyde2012

Els refrescs en format “extragrande” estan de nou en boca de tots, encara que no per beure’ls-hi, sinó per debatre sobre la seva pertinència. Des que l’alcalde de Nova York va proposar una llei per prohibir la seva venda en restaurants, cafeteries i altres establiments de la ciutat, les reaccions han estat diverses, nombroses i no exemptes de certa polèmica. El principal dubte que suscita aquesta iniciativa està relacionada amb la seva eficàcia. És útil prohibir la venda de begudes de gran volum per combatre el sobrepès de la població? I si és així, fins a quin punt? En aquest reportatge, assenyalem la relació entre els aliments XXL i l’obesitat, mesurem els principals problemes de les “talles grans” en begudes i aliments i aportem tres consells per mantenir les temptacions a ratlla.

Img refrescos xxl
Imatge: Christian Haugen

Relació entre aliments XXL i obesitat

L’obesitat és un dels problemes més greus del nostre temps: afecta a mil milions de persones a tot el món. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) apunta que la causa principal és la diferència entre les calories que es consumeixen i les que es gasten. I assenyala que, per revertir aquesta tendència, el suport de la comunitat és fonamental, ja que l’entorn influeix en les eleccions personals i pot fomentar un consum de productes més saludable. Alineat amb aquesta premissa, l’alcalde de Nova York, Michael Bloomberg, ha proposat restringir la venda de begudes grandària XXL, a excepció dels refrescs light i les begudes que es preparen amb llet.

Però les mesures restrictives i prohibicionistas tenen un abast limitat. En aquest cas, la coherència portaria a aplicar la mateixa norma a molts altres aliments massa ensucrats o grassos que es venen en envasos extragrandes. Congrets, pizzes, gelats, postres làctiques o snacks salats són alguns d’aquests productes hipercalóricos que podrien entendre’s com a “causants” de l’epidèmia d’obesitat. No obstant això, també es venen en format “talla gran”.

Els experts en nutrició ho tenen clar: si la grandària de les racions importa i s’entén com un problema de salut pública, potser haurien de plantejar-se alternatives amb major recorregut per solucionar-ho. Quins? Impulsar propostes educatives per crear una major consciència individual i col·lectiva sobre aquest assumpte: la població ha de comprendre que el consum de refrescs i aliments XXL perjudica la salut en major mesura que el plaer que causa la seva ingesta. Això és molt important, entre altres coses, perquè els efectes nocius arriben a l’organisme de forma ràpida.

El problema de les “talles grans” en begudes i aliments

La grandària dels refrescs ensucrats alarma. Tal vegada, aquesta preocupació porta a perdre la perspectiva que en la vida quotidiana és fàcil trobar nombrosos aliments que, per envàs, proporcionen la meitat o fins i tot més de les calories que es requereixen per a tot el dia de mitjana.

Les etiquetes que inclouen informació sobre la ració de consum recomanada per a cada producte, així com les calories i nutrients (sucres, greixos totals, greixos saturats, sal…) que proporciona cada porció en comparació d’un model de dieta isocalórica equilibrada (2.000-2.200 Kcal diàries), representen un avanç en termes d’educació alimentària. Aquestes iniciatives, impulsades per empreses de distribució i fabricadores, es poden entendre com un manual d’instruccions per menjar més sa. Les dades es presenten d’una manera senzilla. El difícil no està tant en la seva comprensió, sinó en la voluntat o la capacitat que tingui el consumidor per cenyir-se a les recomanacions.

Fins al menjar típic es ven avui en format XXL i s’assenta el costum de consumir-la en quantitats exagerades

Com deixar de menjar pipes si està oberta la borsa gran? Som capaços de menjar la ració de patates recomanada pel fabricant i no més, una vegada començada la borsa de major grandària? Ens servim solament la quantitat justa de iogurt de l’envàs gegant i la resta ho guardem per a una altra ocasió? Massa temptació per menjar solament una unça de xocolata una vegada oberta la tableta? Segur que aquestes preguntes resulten bastant familiars. I no solament estan lligades als productes envasats o els que se serveixen en locals de menjar ràpid, perquè també hi ha aliments de consum tradicional que es venen en grandàries desmesurades.

Fins al menjar típic s’adquireix avui en format XXL i sembla haver-se assentat el costum de consumir-la en quantitats exagerades, que superen amb escreix la ració recomanada per a un consum saludable. En moltes llars, se serveix com a ració individual de carn o de peix uns 200-250 grams, el doble de la quantitat benvolguda per a aquests aliments (125 g per a la carn i 140 g per als peixos).

El receptari popular inclou molts plats de cullera (primers plats) carregats d’ensopegades de carn o embotits (macarrons a la bolonyesa, llenties amb costella i botifarra, fabada, arròs amb conill o amb pollastre, ensalada russa amb tonyina i ou dur, etc.) que sumen proteïnes, grasses i calories al menú. Més encara quan de segon plat se serveix com a costum una ració de peix o de carn.

En clau d’excessos, caldria pensar també en altres aliments, que entesos com molt nutritius i saludables, no sempre es consumeixen en quantitats raonables. En el cas de les fruites, no és més sa menjar 4, 5 o més peces al dia si aquestes són de gran grandària (tipus poma o préssec). Amb l’oli d’oliva succeeix alguna cosa similar: ser molt generós amb l’oli en amanir i cuinar, per molt saludable que sigui -que ho és-, converteix el plat en una bassa d’oli i triplica o cuadruplica les calories de la ració.

Aliments XXL: tres consells per mantenir la temptació a ratlla

És essencial pensar en què fem en menjar, en cuinar, en fer la compra i en triar un aliment o un altre

La solució davant les racions XXL pansa per parar-se a pensar tant quan es menja com en cuinar, fins i tot abans, al moment de fer la compra i triar un aliment en lloc d’un altre. El sentit comú, la racionalitat i el fet d’entendre l’alimentació com una oportunitat de gaudi i de font de salut, no com alguna cosa limitant ni com a causant de malalties, pot ajudar a crear consciència i a menjar amb bon criteri. Els següents consells poden servir d’ajuda:

  1. Les temptacions, fora de casa. Si es travessa un moment d’ansietat o d’angoixa, si no es té voluntat o resulta molt difícil resistir-se a les temptacions, el més segur per no sucumbir davant elles és evitar-les a casa. Està demostrat que l’accessibilitat a certs aliments condueix a menjar més, pitjor o de manera poc saludable

  2. Visualitzar les calories. Pot ser útil tenir a la vista un recipient emplenat amb 13 sobres de sucre (106 grams en total). Aquesta és la quantitat que conté una ampolla d’1 litre de refresc ensucrat. També podem tenir un got amb l’equivalent a 4 sobres de sucre (35 g), la quantitat que conté una llauna. És més fàcil pensar-li-ho dues vegades quan es té davant aquesta imatge que representa l’excés de sucre que s’afegirà al cos cada vegada que es beu un refresc o qualsevol beguda o suc ensucrat.

  3. Llegir les etiquetes. Un cop d’ull a la llista d’ingredients ens ajuda a destriar si mengem un producte nutritiu, ja que sovint la llista d’additius (colorants, conservants, saborizantes, aromes, correctors de l’acidesa, emulsionants…) supera amb escreix a la llista d’ingredients emprats com a matèria primera per elaborar el producte.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions