Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Regals en menús infantils de menjar ràpid?

Aquest tipus de promocions facilita el consum d'aliments insans entre els nens, un hàbit afavoridor de l'obesitat infantil, suggereixen les autoritats sanitàries

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 16 de Juny de 2011

Joguines per menjar? No és la mesura educativa més encertada. I menys quan s’obsequia amb joguines un menjar calòric, grasienta i ensucrada. Aquesta és l’estratègia amb la qual triomfen conegudes i grans multinacionals de menjar ràpid -hamburgueseries i similars- entre el públic infantil. Cada temporada ofereixen nous personatges de dibuixos animats en miniatura per atreure l’atenció dels més petits si trien el seu menú infantil. Aquest fet és la raó de noves propostes per part d’autoritats sanitàries en diferents regions. En Sant Francisco (Califòrnia, EUA) volen ser pioners en el que consideren un pas cap a uns millors hàbits, en prohibir regalar joguines en menús infantils que continguin productes que superin les 600 Kcal i que siguin excessius en sodi, greixos saturats i sucres. Aquesta és la característica nutricional comuna d’un menú infantil de menjar ràpid envasat en una capseta, que inclou una hamburguesa petita o una porció de pizza o de nuggets de pollastre, patates fregides, un refresc i unes postres dolces, com a exemple de productes típics. A Espanya, des del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, es pretén anar en la mateixa línia amb mesures en la regulació de regals vinculats als aliments que recull el Projecte de la Llei de Seguretat Alimentària i Nutrició pendent d’aprovació. L’objectiu és posar dificultats a tot tipus de menjar i aliments que, per les seves característiques, puguin afavorir l’obesitat infantil.

Joguines per menjar? Desencertada combinació

S’estima que al desembre d’aquest any entrarà en vigor en Sant Francisco una norma que prohibeix obsequiar amb joguines per la compra de menús infantils desequilibrats que superin les 600 Quilocalories, proporcionin més del 35% del total energètic de greixos, superin determinats límits de sodi o no incloguin una ració de fruites o vegetals. La iniciativa, portada avanci per la Junta de Supervisors de la ciutat (òrgan equivalent a l’ajuntament local), es justifica perquè mitjançant aquest tipus de promocions es facilita el consum d’aliments insans entre els nens, la qual cosa al seu torn és un hàbit afavoridor de l’obesitat infantil.

La suma de calories d’un menú infantil oscil·la entre 500 i 700 Kcal, una tercera part de la quantitat que necessita un nen entre 7 i 10 anys d’edat

En la normativa també s’especifica que els obsequis podran incloure’s si el menú redueix a menys de 600 calories la seva aportació energètica, a menys de 640 mil·ligrams el contingut en sodi i si la seva proporció de greix no supera el 35% del valor energètic total (amb menys del 10% de greixos saturats), a excepció de si supera la recomanació de greixos, a causa de la presència de fruita seca, llavors, ous o formatges magres.

La suma de calories dels productes que conformen un menú infantil dona com a resultat entre 500 i 700 Kcal, una tercera part de les quals necessita un nen entre 7 i 10 anys d’edat, que s’estima en 1.800-2.000 Kcal. Encara que ingerir menjar ràpid no té per què tenir més repercussió ni en l’estat de salut ni nutricional dels més petits si es fa de forma esporàdica, sí es converteix en un mal hàbit si es recorre a ella una vegada per setmana o diverses vegades al mes.

Però, què fer perquè els nens ignorin el sabor salat o dolç d’aquest tipus de menjars o les joguines que acompanyen els menús? El psicòleg Esteban Cañamares és clar en el seu missatge en indicar que no s’ha d’utilitzar el menjar com a premi, però tampoc com a càstig o com a objecte de xantatge. El consell que l’expert dirigeix a pares i mares és “no prometre al seu fill que, si ‘es porta bé’, com recompensa aniran a menjar menjar ràpid” i a per la joguina per completar la col·lecció. Cañamares no és partidari de les prohibicions, ja que segons opina, “la prohibició té la increïble qualitat de donar-li més gust a gairebé tot”.

No cal utilitzar el menjar com a premi, però tampoc com a càstig o com a objecte de xantatge

Cañamares explica que l’ús de premis associats al menjar ha de ser, a més de raonat, ocasional, i conclou que “el gran premi que han d’entendre els fills i que aconseguiran per una alimentació correcta és el de la seva salut, a més de l’alegria dels pares per veure que fan el correcte”. Per aquest motiu no tingui sentit que, per aquest tipus de pràctiques que inclouen el menjar ràpid com recompensa, el nen associï el seu bon comportament a un tipus d’alimentació insana.

Des de l’Administració espanyola es pretén posar dificultats perquè no s’utilitzi qualsevol tipus d’element divertit per atreure l’atenció del nen cap a determinats aliments que, per les seves característiques nutricionals, haurien de considerar-se com un capritx. Per això, el Projecte de Llei de Seguretat Alimentària i Nutrició, en la seva apartat “Publicitat d’aliments dirigida a la infància i la joventut”, inclou un punt que especifica com “para no incentivar un consum desproporcionat de determinats aliments i protegir als menors d’una excessiva pressió comercial, es prohibeix el lliurament de premis, obsequis, bonificacions o similars com a mètodes vinculats a la promoció o venda d’aliments”.

No tot el menjar ràpid és menjada escombraries

Menjar una fruita fresca, dolça i deliciosa, preparar una broqueta o una macedònia de fruites porta amb prou feines 10 minuts, gairebé el mateix temps que elaborar una variada amanida, una pizza o una hamburguesa casolana, rica i sana.

Interessa ensenyar als nens alternatives de menjar ràpid ric, nutritiva, sana i fàcil d’elaborar, amb la finalitat de que ells mateixos puguin ser protagonistes de l’elaboració a casa.

Hamburguesa casolana d’allò més… comuna és pensar en una hamburguesa de carn de vedella o de pollastre, però es pot aprofitar que és un aliment que per la seva textura, jugosidad i sabor agrada als nens per introduir el peix. Començar pels peixos més acceptats pels petits és garantia que agradi. Les propostes són vàries: una deliciosa hamburguesa de lluç, de bacallà, de bonic i anxoves, de tonyina, de verdel o de salmó.

Pizzes, les de casa són inigualables. Elaborar una pizza a casa permet triar els ingredients que més agrada i barrejar-los a l’antull de cadascun. Totes elles fan les delícies dels més petits i es converteixen, preses de tant en tant, en una oportunitat per introduir els aliments més problemàtics en la dieta infantil, com són les verdures o les fruites. Es pot sorprendre amb una pizza divertida o amb les mini pizzes de tonyina. I, per què no una pizza de vegetals? Aquesta pot ser l’excusa per barrejar verdures, tal com suggereixen les següents receptes: pizza amb pernil york i carxofes, amb tonyina i pebrots vermells o la de carbassó i albergínia.

Per acabar el menú de festa amb hamburguesa o pizza, queda una ració de fruites. És interessant animar i deixar als nens que ajudin en la cuina a preparar les seves pròpies postres: una rica i refrescant macedònia de fruites amb iogurt o una saborosa i colorida broqueta de meló, maduixes i pera.

EN PUBLICITAT INFANTIL, NO TOT VAL

Per mitjà del Codi d’Autorregulació de la publicitat d’aliments dirigida a menors, prevenció de l’obesitat i salut (PAOS), s’intenta regular els continguts de la publicitat dirigida al públic infantil.

Segons consta, no haurien d’aparèixer personatges famosos reals o de ficció populars i admirats pels menors per promocionar aliments insans, amb massa greixos, sucres o calories, si bé aquesta situació encara ocorre.

En tot cas, els personatges populars podran participar en campanyes de salut pública i educatives, la fi de les quals sigui el de promoure entre el públic infantil hàbits saludables d’alimentació com el consum de fruites i verdures, de peixos i de llegums, la hidratació, etc., a més de la pràctica habitual d’activitat física.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions