Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ricardo Ros, psicòleg i autor de “El viatge decisiu. Complint la dieta”

Si menjar bé o malament depengués de la voluntat, no hi hauria persones amb problemes de pes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deFebrerde2010

Imatge: CONSUMER EROSKI

El psicòleg i psicoterapeuta Ricardo Ros està especialitzat en la manera en què els éssers humans processen els pensaments i en la seva forma de prendre decisions. L’experiència d’aquest professional durant les últimes tres dècades s’ha centrat a desenvolupar tècniques que ajuden a resoldre de manera fàcil les dificultats psicològiques que es presenten durant la vida quotidiana. Diàriament atén problemes en la seva consulta, als quals s’enfronta amb mètodes que són fruit de les seves recerques. Ros manté informat dels seus avanços i idees al públic general a través del seu blog. Dins de la seva especialització en conflictes psicològics quotidians i en el compliment de plans de superació, destaquen els seus coneixements de l’ansietat, l’estrès i els problemes de l’alimentació. Nombrosos conflictes detectats en els pacients en la seva consulta i cada dia més patents en la societat li van conduir a completar una trilogia on explica un mètode que es resumeix en el seu títol: “El viatge decisiu. Complint la dieta”. Ros és pioner tant en la implantació de noves vies de tractament com en la seva divulgació. El seu enfocament innovador, creatiu i proper, transmet al lector les eines precises per aconseguir que comprengui com funciona el problema que li preocupa i com pot resoldre-ho pas a pas.

La seva llarga carrera aprofundeix en la preocupació de les persones per sentir-se bé. Es va centrar en l’ansietat i ara ocupa tres volums destinats a fer de la dieta sana un hàbit. Què li ha portat fins a aquí?

Vaig començar a preocupar-me per l’alimentació fa molts anys, quan una senyora que va venir a la meva consulta era tan obesa que ni tan sols cabia a l’ascensor. Em vaig adonar que el seu problema no era només una mala alimentació, sinó que ella se sentia molt desgraciada i tractava de compensar-ho amb menjar a tota hora. Això va fer que comencés a treballar, en casos d’obesitat, al costat de nutricionistes.

Els llibres d’autoajuda són útils?

En les últimes dècades s’han posat de moda, asi com els cursos i seminaris de desenvolupament personal, o tallers de tot tipus per a la cerca d’un mateix. Milions de persones compren els manuals i participen en les trobades. La major part acaben frustrats, amb la sensació de que han perdut el temps, que se’ls ha estafat. Prou llegir alguns missatges en fòrums: “tal tècnica no funciona”, “tal curs és un frau”, “tal professor és un inepto”, etc.

En definitiva, no funcionen?

“No és qüestió de menjar o deixar de menjar, sinó de fer-ho de foma saludable”Els llibres d’autoajuda, de qualsevol altra disciplina o qualsevol curs no serveixen per res si els seus recomendacione no es porten a la pràctica. Gens funciona mentre no es practica. La pràctica, la repetició, fer proves, sempre funciona. Quan algú llegeix un llibre o vas agafar a un curs i no practica els coneixements que troba en ells, com pretén treure rendiment? Sense pràctica, repetició i assaig gens funciona. En els llibres i en els cursos es donen coneixements. Es diu: “Això funciona així”. Però la pràctica és de qui ho llegeix. Quan un llibre d’autoajuda es porta a la pràctica, sempre funciona.

El seu llibre afirma que deixar de menjar o de fer-ho malament no és només qüestió de voluntat. Què es necessita?

Cal menjar de forma saludable. Si menjar bé o malament depengués de la voluntat, no hi hauria persones amb problemes de pes. En l’alimentació influeixen molts aspectes, la major part d’ells psicològics. Per alimentar-nos de forma saludable necessitem conèixer el nostre propi cos i les seves necessitats, saber què aliments ens afavoreixen o ens creen problemes, tenir idees clares i veraces sobre els aliments, saber programar les nostres metes i objectius cap a un pes salut, establir de forma correcta nostres creences i els nostres valors sobre què és adequat per aconseguir un cos i una ment sans.

Un dels exercicis que posa en pràctica en el seu mètode resulta per a molts lectors, com menys, sorprenent: “Diferenciar entre sentiments i gana”. Busca racionalitzar les sensacions? És tot cerebral?

“Un alt percentatge de persones obeses confon gana amb un altre tipus d’emocions”El procés és el següent: primer hi ha alguna cosa que desperta una emoció (les emocions bàsiques són amor, alegria, tristesa, ràbia i por). Si som capaços de posar-li nom a aquesta emoció, llavors les cridem sentiments. Hi ha moltes persones que saben posar-li nom a les seves emocions i, quan són capaces de fer-ho, és a dir, de comprendre que és un sentiment, ho són també d’acceptar-ho.

Però unes altres noten una emoció i no són capaces de comprendre que són sentiments, així que poden confondre’ls amb altres sensacions físiques. Tant la gana com els sentiments els notem entre el coll i el melic. Un alt percentatge de persones obeses confon gana amb un altre tipus d’emocions, per la qual cosa van a la nevera cada vegada que senten algun sentiment que no comprenen. És molt típica la dona que es queda sola a casa a les tardes perquè els seus fills ja són majors i el seu marit s’ha marxat amb els amics, i que no és capaç de comprendre que nota una gran solitud. Per això, en comptes de cridar a les seves amigues o apuntar-se a un curs, passa la tarda al costat de la nevera i pensa que té gana.

Una dieta li portaria a enfrontar-se als seus desitjos i a les seves necessitats, o al que se suposa que són les seves necessitats?

És molt important diferenciar entre els nostres desitjos i el món real. Els desitjos són lliures, podem imaginar qualsevol cosa, fins i tot les coses més absurdes o boges. Però una cosa són els desitjos, les il·lusions, les nostres expectatives, els nostres anhels, i una altra molt diferent és la realitat. Quan no som capaços de diferenciar entre els nostres desitjos i les nostres necessitats d’alimentació és quan entrem en un món de fantasies que ens porten a una alimentació poc sana.

Quin és la causa que aquests mals hàbits imperin amb major facilitat que els bons?

Els éssers humans funcionem per patrons que hem adquirit al llarg de la nostra vida. El cervell funciona per repetició: l’últim que li fiquem ho repeteix i ho repeteix fins a l’infinit. Estem plens de pautes que repetim una vegada i una altra. Els hàbits, els costums, les rutines, ens converteixen en éssers semi-automàtics, predictibles i previsibles. El problema és que la major part de les vegades ho fem de forma inconscient, sense adonar-nos. Repetim patrons i no som conscients que ho fem. D’una banda és bo i interessant, ja que ens facilita la realització de moltes tasques sense necessitat de parar-los esment. D’altra banda ens porta a situacions de bloqueig i ens impedeix sortir dels bucles interminables en els quals ens fiquem.

Tan poderosos són?

“Si hem adoptat patrons d’alimentació poc sans, els repetim de forma automàtica”Els patrons són molt poderosos. Són tan forts i estan tan arrelats en cadascun de nosaltres, que trencar-los no és gens fàcil. Els hàbits adquirits en la infància són molt més difícils de canviar. La major part del temps el nostre cervell no pensa, sinó que emmagatzema i busca pensaments com a patrons d’experiència. Aquests patrons pensen per nosaltres. Quan el nostre cervell reconeix una part d’un patró, posa en acció tot el patró emmagatzemat com a model. Això és el que ocorre amb l’alimentació, que si hem adoptat patrons d’alimentació poc sans, els repetim de forma automàtica. Per això és tan difícil canviar els hàbits en l’alimentació.

Com se sap que es té gana, en lloc de ganes de menjar?

La gana és una resposta física que notem en el cos quan el nostre sistema necessita reposar la seva càrrega energètica. Les ganes de menjar estan basades en els pensaments, és a dir, no és alguna cosa que notem físicament, sinó que està en les nostres imatges mentals o en el nostre diàleg intern. També pot ocórrer, com hem vist abans, que a una sensació emocional li donem un significat de gana.

La bona dieta ha de partir sempre d’un mateix o pot algú empènyer a una altra persona i tenir èxit?

La major part de les vegades són les altres persones els qui s’adonen que no ens alimentem bé. En la majoria dels casos, només desafiem a la nostra pròpia experiència quan la situació és tan alarmant que no tenim més remei que engegar altres perspectives. I tot això amb una gran lluita interior, amb grans dubtes, amb gran sofriment. El canvi no és fàcil per a nosaltres. Ni gratuït.

On queda l’autoestima en una persona a dieta permanent?

Fer una dieta no significa menjar menys, sinó menjar l’adequat per a nosaltres. Tots fem dieta. Quan algú està sa perquè menja més saludable, també està a dieta i la seva autoestima està perfecta. El problema de l’autoestima no està a fer dieta, sinó en la forma en la qual ens tractem a nosaltres mateixos. Tenir l’autoestima alta no depèn dels altres, depèn només de com ens veiem a nosaltres mateixos, de com ens respectem, de com ens estimem. Hi ha persones obeses que tenen una gran autoestima, que es volen i es respecten a si mateixes.

Per què cada vegada ens volem menys? És una resposta als constants missatges de perfecció, de bonic i de lleig, aliens a la realitat? En una entrevista a la doctora Rosa Maria Raich, l’experta indicava que les imatges que ens venen com a sanes i belles són falses, retocades, mentida.

És cert, el model de bellesa que es mostra en les revistes de moda i en les desfilades de roba és fals, les dones no són d’aquesta manera. El photoshop fa meravelles. Les dones, per la seva pròpia constitució, tenen malucs i pits. Això de la primesa extrema és alguna cosa cultural i amb els anys es canviarà cap a altres models diferents.

Assenyala que en la dieta d’adelgazamiento i en la de manteniment complir el propòsit és present, no és una idea, un propòsit en el temps futur. Com s’aconsegueix?

El passat no existeix, només records que han passat per diferents filtres i que ja no responen al que realment va passar. El futur tampoc existeix, però hem de tenir-ho en compte per fixar-nos objectius. L’única cosa que tenim és el present. Per tant, per tenir un cos sa hem de treballar en el present, cada dia, i tenir molt clar cap a on volem arribar. Marcar-se metes clares, realitzables, possibles; metes que donin més salut, que depenguin d’un mateix i no dels altres, que es puguin mesurar i quantificar; metes que engeguin tots els recursos, que facin créixer com a persona. Tot això, però des del present.

Quan som adults i podem accedir al menjar sense permisos o dificultats, és el nostre cos qui recorda que alguns aliments “no estan permesos”. La relació del menjar i l’ésser humà -en el nostre hemisferi i en el nostre temps- és paradoxal.

“Els governs començaran a impedir les menjades escombraries de la mateixa manera que han començat les seves campanyes contra el tabac”Moltes persones mengen de forma sana perquè des de petites han adquirit aquests hàbits o perquè ja de majors han recapacitado i s’han adonat que menjar sa és la millor manera de gaudir de la vida. Però de la mateixa manera que les revistes de moda tergiversen la figura de la dona, també és cert que hi ha molts interessos econòmics a expandir la idea de les menjades escombraries. Això crea problemes de sobrepès en molts països. Estic segur que d’aquí a una mica temps, els governs començaran a impedir les menjades escombraries, de la mateixa manera que han començat les seves campanyes contra el tabac, a causa de les enormes despeses que genera en salut.

L’ús dels aliments, sobretot amb els nens, com a premi o càstig és un truc habitual perquè mengin determinats productes. Creu que serveix per aconseguir els bons propòsits? Es pot convertir en un arma de doble tall que fonamenta en l’individu l’associacionisme entre aliment prohibit-aliment més desitjat?

Amb l’alimentació no es juga, és sagrada. Molts problemes de sobrepès comencen quan els pares la utilitzen com a premi o càstig. Utilitzar-la en aquest sentit és un error perquè es dona a determinats aliments un biaix de desitjat o no desitjat. “Com t’has portat malament, et quedes sense postres”. No. Les postres no pot ser una forma de premi o càstig perquè és necessari en l’alimentació completa del nen.

Es considera que l’apetitós, sovint les postres, és un aliment que té molt greix i/o sucre. Dit d’una altra manera: el ric engreixa. Com s’aconsegueix que la consciència s’encamini cap a “el ric és el sa”?

Els mitjans de comunicació i, sobretot, les grans empreses d’aliments industrials, a través de la seva publicitat agressiva han creat aquesta idea que el greix o el sucre són sans. Fins i tot recordo campanyes d’empreses azucareras que asseguraven que aquest producte ajudava a prevenir el càncer. Creo, de totes maneres, que els mitjans de comunicació han començat a rectificar i que les grans empreses d’alimentació també deriven cap a productes més sans i ecològics. La consciència que el sa és el natural (cada vegada hi ha més passadissos en els supermercats plens de productes naturals) s’arrela a poc a poc en la nostra societat.

EL CONCEPTE "PESO SALUT"

El discurs actual encamina el pensament a identificar bellesa amb primesa i primesa amb felicitat. Ricardo Ros insisteix, davant aquest fals sil·logisme, en què “no es tracta d’estar prim o gros”, sinó de tenir un “pes salut”. Ho defineix “no com una dieta, sinó com un estil de vida que inclou una alimentació sana, activitat física diària i equilibrar el nombre de calories que es consumeixen amb el nombre de calories que el cos utilitza”. Més que una forma de menjar o d’omplir la nevera, adquirir l’hàbit de funcionar en el ‘pes salut’ és portar endavant “un estil de vida en el qual l’alimentació està adequada a la nostra despesa energètica i en el qual s’estableix una relació estable entre les nostres necessitats físiques i emocionals”. Això genera una bona relació “amb nosaltres mateixos, amb les persones que ens envolten i, sobretot, amb el nostre entorn ecològic”.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions