Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Riscos i beneficis del seleni, un nutrient indispensable

L'EFSA ha establert les declaracions de propietats saludables associades a la ingesta de seleni que poden destacar-se en els productes als quals s'afegeix

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 31deAgostde2011
Img muesli Imatge: DJane88

El seleni és un nutrient indispensable: forma part de les defenses, del sistema que fa front a l’estrès oxidatiu dels radicals lliures sobre l’ADN, les proteïnes i els lípids, i hi ha hormones depenents d’aquest oligoelemento, com les quals regulen el metabolisme de les hormones tiroïdals. És un component natural molt abundant en les nous del Brasil per les condicions de creixement d’aquesta fruita seca i també, encara que en menor quantitat, en la resta d’aquests fruits i en els cereals integrals, el marisc i els peixos. No obstant això, l’abundant consum de pa i de productes derivats del blat fa que aquests aliments condicionin la ingesta de seleni entre la població espanyola. A més, no totes les accions beneficioses que se li atribueixen es poden demostrar.

Img
Imatge: DJane88

L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), després d’una àrdua revisió, ha establert un llistat amb les declaracions de propietats saludables associades a la ingesta de seleni que poden destacar-se en un producte. Ho ha estimat així després de demostrar l’evidència d’acord amb el Reglament europeu 1924/2006. No obstant això, el Panell d’experts considera que els aliments que destaquin aquestes propietats saludables han de ser “font de seleni”.

Per a això, el producte ha de contenir una quantitat significativa de seleni que es considera un 15% de la ingesta dietètica de referència per 100 g o 100 ml, i que per al seleni és de 55 micrograms para persones adultes. Aquesta quantitat pot consumir-se amb facilitat si se segueix una dieta equilibrada i es contempla el consum diari o freqüent dels aliments més rics en seleni.

Efectes i demostracions

Manteniment normal de cabell i ungles. La deficiència de seleni ha demostrat una major deterioració del cabell i de les ungles. S’han observat manifestacions clíniques, com la matriu de les ungles blanca, alopècia i pèl fi, en pacients que reben nutrició parenteral total amb deficiència de seleni, mentre que l’administració de l’oligoelemento és capaç de restaurar els símptomes de deficiència. El Panell d’experts de l’EFSA accepta, per tant, que hi ha una relació causa-efecte entre una adequada ingesta diària de seleni i la formació de cabell i les ungles, per la qual cosa un producte que inclogui una quantitat adequada de seleni podria al·legar que “el seleni contribueix al normal manteniment del cabell ” o que “el seleni contribueix al normal manteniment de les ungles”.

No obstant això, segons els experts, les proves presentades no demostren que la ingesta inadequada de seleni provoqui el manteniment deficient del cabell i les ungles en la població adulta europea objecte de la declaració.

Protecció contra els metalls pesats. Es persegueix que el seleni ajudi en “la desintoxicació de l’organisme de metalls pesats”, un efecte fisiològic considerat beneficiós per l’EFSA. Però segons les dades científiques presentades, el Panell conclou que no queda demostrada una relació de causa i efecte entre la ingesta diària de seleni i la protecció contra els metalls pesats, per la qual cosa no s’admet tal declaració.

Seleni i articulacions. Segons l’EFSA, a partir de les referències científiques proporcionades, no es pot concloure que la ingesta diària de seleni contribueix al manteniment de les articulacions normals. S’han presentat proves que demostren el benefici de la ingesta de seleni en pacients amb artritis, però aquests resultats no es poden extrapolar a la població general, per la qual cosa no s’admet la declaració proposada que “el seleni ajuda al manteniment de les articulacions en la població general”.

Manteniment de la funció tiroïdal normal. Segons l’EFSA, queda demostrat des del punt de vista científic que la ingesta adequada de seleni participa en “la funció apropiada de la glàndula tiroide” i s’admet, per tant, tal declaració.

Protecció enfront del dany oxidatiu. Els efectes reivindicats són que el seleni exerceix una funció “antioxidant per prevenir l’estrès oxidatiu” i que aquest oligoelemento participa en “el manteniment de l’estat redox cel·lular”. Segons l’EFSA, el reclam sobre el seleni en relació a la protecció del dany oxidatiu de l’ADN, les proteïnes i els lípids ja s’ha avaluat amb un resultat favorable, per la qual cosa s’admeten tals declaracions.

Funció normal del sistema immunològic. Segons l’EFSA, també queda demostrat que la ingesta correcta de seleni té efecte sobre les “defenses naturals i el sistema immunològic” en la població general.

SELENOSIS: CONSEQÜÈNCIA DE L'EXCÉS

El consum crònic a l’excés de seleni pot provocar efectes indesitjables en la salut humana. La selenosis és una de les conseqüències de l’excés i, encara que la dosi crònica no està ben definida, sembla que el llindar de toxicitat està en el rang de 850-950 mil·ligrams diaris, que correspon a concentracions de seleni detectades en sang superiors a 100 mg/dl. La ingesta dietètica de referència (IDR) per al seleni per a la població adulta és de 55 micrograms al dia.

Els signes d’identificació de toxicitat per seleni són: cabell fràgil, caiguda del pèl, ungles trencadisses, trastorns gastrointestinals, lesions cutànies acompanyades d’infeccions secundàries, alteracions del sistema nerviós i alè amb olor a all a causa de l’espiració de seleniur de dimetilo. La toxicitat depèn de la forma química de seleni i, encara que la majoria de formes tenen baixa toxicitat, les dades d’estudis en animals indiquen que el selenato i la selenocisteína són una mica més tòxics que la selenometionina i molt més tòxics que altres compostos orgànics de seleni (seleniur de dimetilo, ió trimetilselenium, selenoeter, selenobetaine).

Segons l’estudi “Selenium in food and Health” (Springer Science + Business Mitjana, 1996), la ingesta dietètica de seleni en diferents regions del món és molt variada. Països com Austràlia, Rússia, Regne Unit o Estats Units consumeixen de mitjana una quantitat equivalent a la IDR, mentre que a Xina les ingestes són molt dispars segons l’extensió geogràfica (a la província de Keshan la ingesta de seleni oscil·la entre 3 i 22 micrograms diaris, enfront dels 3.200-6.690 mcg/dia d’ingesta mitjana a la província xinesa d’Enshi).

També hi ha indicis que el consum de seleni per sobre de les quantitats necessàries és útil per maximitzar l’acció de les selenoproteínas en el plasma, composts que podrien reduir el risc de determinats tipus de càncer com el de pròstata o el de còlon. No obstant això, segons les revisions científiques més recents, no hi ha evidència convincent sobre que prendre un suplement extra de seleni previngui el càncer. Tot el contrari, s’observa un major risc que beneficio després del consum de quantitats elevades d’aquest oligoelemento indispensable per a la vida.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions