Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

És el teu estil de vida saludable? Cinc hàbits per corregir en 2015

Objectius realistes, concrets i fàcils de recordar per iniciar un any molt més saludable i actiu

Img 2015 hd Imatge: annahoychuk

Arriba el nou any i, en aquests dies, fem balanç de l’any passat amb la intenció de millorar la nostra vida en alguns aspectes. Els temes relacionats amb la salut solen preocupar-nos bastant, de manera que són molts els propòsits d’any nou que ens fem relatius a l’estil de vida. La dieta i l’activitat física són temes clau relacionats amb la salut i sempre existeix algun propòsit en aquest àmbit candidat per ser millorat. Però, quins són els propòsits estavella per aconseguir que el nostre estil de vida variï? Aquí enumerem els cinc hàbits clau per millorar el nostre estil de vida.

Img 2015
Imatge: annahoychuk

Propòsit 1: augmenta la teva activitat i exercici físic

Img
Imatge: CONSUMER EROSKI

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la inactivitat física és el quart factor de risc relacionat amb la mortalitat mundial i està relacionat amb el 6% de les morts registrades a tot el món. La majoria de societats industrialitzades presenten avui dia un escàs nivell d’activitat física, la qual cosa està relacionat amb major risc de nivells de tensió arterial elevada, cardiopatia coronària, accident cerebrovascular, diabetis, càncer de mama i de còlon, depressió, etc.

L’activitat física és també un aspecte clau del control de la despesa energètica, de manera que és fonamental en la prevenció i tractament de malalties molt prevalentes avui dia, com el sobrepès i l’obesitat. Qualsevol moviment corporal que exigeixi una despesa d’energia és considerat com a activitat física; mentre que l’exercici físic és una varietat d’activitat física planificada, estructurada i repetitiva que es realitza per millorar o mantenir un o més components de l’aptitud física. Quan parlem d’esport , ens referim en canvi a una activitat física que es practica d’acord a unes regles preestablertes.

Les persones sedentàries haurien d’intentar augmentar la seva activitat física, per començar, a força d’un increment de les activitats diàries, com pujar les escales a peu i agafar menys l’ascensor, recórrer menys al cotxe i desplaçar-se caminant, per camins i rutes més llargues, treballar en el jardí o en l’hort o bé treure a passejar al gos. A més, cal intentar augmentar l’exercici físic, mitjançant metes o objectius concrets i assolibles, segons l’estat físic de cada persona. Una bona meta amb la qual començar seria caminar ràpid o anar amb bicicleta durant 20 minutos, unes tres vegades per setmana.

Propòsit 2: assegura que la teva dieta té 5 racions de fruita i verdura cada dia

Img 64630g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Existeixen multitud d’evidències científiques que demostren que el consum de fruita i verdura està relacionat amb menor risc de mortalitat i de patir malalties com el càncer i malalties cardiovasculars, entre unes altres. Fruites i verdures són aliments amb un elevat contingut en aigua, vitamines, minerals i antioxidants. Contribueixen de manera important a mantenir la ingesta de fibra dietètica en els nivells recomanats i posseeixen un escàs valor calòric i contingut en greix, de manera que ajuden a mantenir l’equilibri calòric.

L’estratègia ‘Cinc aldia ‘ va sorgir amb l’objectiu de fomentar el consum de fruites i hortalisses fresques, ja que tan sol una escassa part de la població consumeix les cinc racions diàries recomanades pels experts (habitualment, dues racions de verdura i tres racions de fruita al dia). La idea és plantejar-se objectius realistes, que es puguin mantenir en el temps i que ens ajudin a augmentar el consum de fruita i verdura diàries. Si el consum actual és nul, podem començar plantejant-nos prendre, almenys, una ració de fruita i una ració de verdura al dia. Si veiem que ha arribat l’hora per a sopar i no hem complert aquests objectius en tot el dia, el sopar hauria d’explicar sens dubte amb aquests aliments. Així doncs, una bona opció és incorporar alguna amanida fresca, o verdura a la planxa o al forn, i assegurar-nos que les postres d’aquest menjar serà una fruita fresca.

Propòsit 3: evita la brioixeria

Segons dades de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (ara AECOSAN), la brioixeria (croissants, congrets, xurros o galetes) és un tipus d’aliment que consumeix gran part de la població amb molta freqüència i diàriament; mentre que els experts ens avisen que aquest tipus d’aliments haurien de consumir-se de manera ocasional. La brioixeria és rica en greix i en sucres i contribueix al desequilibri calòric, de manera que pot promoure el sobrepès i l’obesitat.

Així, si som consumidors habituals d’aquest tipus d’aliments, hauríem d’intentar una disminució en el seu consum. Canviem aquest croissant, o aquestes galetes del desdejuni o la mitjana demà, per un entrepà amb embotit magre i acompanyem-ho amb alguna fruita fresca o fruita seca. Serà molt més saludable.

Propòsit 4: mantingues l’equilibri alimentari en els menjars principals

Una dieta sana i equilibrada és aquella que permet que el nostre organisme funcioni de manera òptima i evita que apareguin malalties relacionades amb l’alimentació. Per aconseguir una dieta equilibrada, hem de potenciar l’equilibri dietètic dels menjars principals, menjar i sopar. Un menjar equilibrat hauria de contenir verdures crues o cuinades, aliments proteics magres (carn, peix o ous) i una quantitat moderada d’aliments feculentos (pa, pasta, cereals i llegums). Els següents són dos exemples de menjars equilibrats:

  • Puré de carabassa, ceba i patata, amb llenguado a la planxa. Per a postres: raïms.
  • Amanida completa amb brots verds, tomàquet, pastanaga, cogombre, llenties i pollastre. Per a postres: pera.

És molt important planificar els menús i la compra setmanal de manera organitzada, per assegurar que els menjars són sempre equilibrades.

Propòsit 5: evita l’excés de sucres i aliments rics en sucres

La prevalença d’obesitat ha augmentat als països desenvolupats de forma alarmant. El desequilibri energètic provocat per un descens de l’activitat física i un augment del consum energètic són la base d’aquest problema. En aquest sentit, l’excés de sucres en la nostra dieta pot promoure un excés del consum energètic, ja que aporta 4Kcal per cada gram. Un bon propòsit per a l’any que comença és evitar l’excés de sucre en la dieta, així com el consum freqüent i regular de begudes ensucrades i l’abús d’aliments rics en sucre, com la brioixeria, la pastisseria i els dolços.

Etiquetes:

aprimar Dieta sucre

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions