Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Saioa Segura, dietista-nutricionista del Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat del Vallès, Barcelona

Els hidrats de carboni són el principal combustible per a la pràctica d'activitat física

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 30 de Desembre de 2011

L’alimentació juga un paper molt important en el rendiment físic de tot esportista. Això ho saben molt bé al Centre d’Alt Rendiment (CAR) de Sant Cugat del Vallès, a Barcelona, on Saioa Segura, diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Navarra, treballa des de fa nou anys com a dietista-nutricionista en el Departament de Nutrició. Aquest organisme s’encarrega de recolzar a l’esport perquè aquest sigui competitiu en l’àmbit internacional. Per a això, compta amb recursos com a instal·lacions, entrenadors, equipaments, residència i fins a instituts d’ESO i Batxillerat. A més, en el CAR els esportistes estan assessorats per un equip mèdic i d’infermeria, psicològic, de fisioterapeutes i dietètic, entre uns altres.

Quins són les principals tasques que es realitzen des del CAR?

En el Departament de Nutrició tenim dues àrees de treball diferenciades. D’una banda, abastem l’àrea de Consulta Dietètic-Nutricional, on realitzem l’avaluació i assessorament de l’esportista d’elit. D’altra banda, duem a terme tot el control del servei de restauració col·lectiva. Realitzem el disseny dels menús que s’ofereixen al centre, el control de qualitat de tots els plats que se serveixen i un examen exhaustiu de les màquines vending del centre.

Quina relació guarda aquest departament amb altres serveis, com el metge, el psicològic o el d’infermeria?

El Departament de Nutrició, juntament amb el Departament de Fisiologia i el de Psicologia, integren part de l’àrea de Ciències del CAR. Això demostra que el nostre treball en equip és part de l’èxit. No concebo realitzar l’assessorament dietètic-nutricional d’un esportista sense conèixer la seva composició antropométrica, alguna cosa que realitzen els professionals d’infermeria. D’altra banda, haurem d’estar sempre informats de la suplementación que reben els nostres esportistes, ja que això pot influir de forma directa en les pautes alimentàries que es proposin. Per això, és fonamental el treball conjunt, vinculat a l’equip mèdic i de fisiologia. La figura del psicòleg és clau per als dietistes-nutricionistes, ja que moltes ansietats de l’individu repercuteixen de forma directa en l’alimentació. Conèixer tota aquesta informació ens permet realitzar un millor treball i obtenir millors resultats.

És obligatori que els joves esportistes passin pel seu departament o solament estan citats els qui són professionals i busquen optimitzar el seu rendiment?

“Si un esportista no segueix unes pautes correctes d’hidratació i alimentació, repercuteix de forma negativa en el seu rendiment”Nombrosos estudis avalen que una alimentació adequada influeix de manera significativa en el rendiment esportiu. Avui sabem que entre els factors que afecten a aquest rendiment figuren la genètica, l’entrenament, la motivació, la condició física o el medi ambient, entre uns altres, però també l’alimentació. Si un esportista no segueix unes pautes correctes d’hidratació i d’alimentació, pot repercutir de forma negativa en el seu rendiment. Cada principi de temporada intentem que tots els esportistes que comencen la seva vida en el CAR per primera vegada passin pel nostre departament per realitzar una consulta dietètica completa. Els esportistes més “veterans” venen quan necessiten assessorament.

Quins esports requereixen més un assessorament nutritiu?

Sobretot, els esports que tenen una categoria de pes per competir (taekwondo, rem, lluita, boxa…). Els assessorem durant tota la temporada perquè es mantinguin un parell de quilos per sobre del seu pes de competició. D’aquesta manera, un parell de setmanes abans de la competició, podrem disminuir el pes que està per sobre dels límits de la categoria. Així s’evita que realitzin pràctiques perilloses per arribar a aconseguir l’objectiu desitjat, pràctiques que a més es relacionen amb lesions innecessàries.

Hi ha diferències entre l’assessorament que realitzen durant els períodes d’entrenament i les competicions?

“En l’hora prèvia a la competició, l’aliment que s’ingereix ha de ser líquid per assimilar de forma més fàcil i ràpida”La setmana prèvia a la competició intentem optimitzar els dipòsits d’hidrats de carboni en músculs i fetge, amb la finalitat de competir amb la reserva màxima. Moltes vegades no fa falta modificar la dieta, ja que el nivell d’entrenament en els dies previs a la competició disminueix de forma notable. També procurem que es mantinguin ben hidratats. El dia de la competició haurem de mantenir una dieta rica en hidrats de carboni, pobre en greixos i baixa en fibra (per evitar major motilidad intestinal), evitarem menjars molt condimentats i, sobretot, assessorarem als nostres esportistes perquè evitin experimentar amb plats nous i amb suplements que no hagin provat abans. Marcarem els intervals de temps (d’unes dues hores i mitjana) des de l’últim menjar fins al moment de competició i pautarem que l’hora prèvia de competició tot l’aliment que s’ingereixi sigui en forma líquida, perquè sigui més fàcil i ràpid d’assimilar.

Recorda algun cas d’assessorament complex, innovador o interessant?

La marató donis Sabres és una de les carreres de llarga distància més dures del món. Es perllonga durant sis dies i els participants recorren 240 quilòmetres exposant-se a temperatures que freguen els 50ºC. Per si això fos poc, han de carregar el seu equip i menjar per a tots els dies. Tenen un mínim de Kcal/dia que l’organització els obliga a portar. És un repte personal, contra la calor, el desert i la ment. El Ral·li Dakar es considera un dels més durs del món, té una durada de 15 dies i es lluita contra la calor, la sorra, l’altura o la humitat. En el cas dels motoristes, sobreviuen durant 15 dies en vivac (al ras).

El cas de Michael Phelps, que va revelar que menjava de forma assídua en McDonalds, qüestiona la importància dels hàbits enfront de la predisposició genètica. Hi ha esportistes que estan més enllà dels hàbits alimentaris, de descans i d’entrenament?

Està demostrat que un descans adequat pot millorar el rendiment dels esportistes de manera natural i que el somni és molt important per a la recuperació física i mental. A més, una alimentació equilibrada contribueix al fet que l’esportista es mantingui en un bon estat de salut i aprofiti al màxim les seves capacitats físiques potencials per obtenir millors resultats.

Les entitats de prestigi que estudien la nutrició de l’esport destaquen dos elements clau en el maneig de la dieta de l’esportista d’elit: els hidrats de carboni i la hidratació. Quin paper juguen aquests dos aspectes?

Els hidrats de carboni constitueixen el principal combustible per a la pràctica d’activitat física. En l’esportista han de suposar un 50% o 55% del total de la ingesta. Amb aquestes quantitats, es poden mantenir les reserves suficients (en forma de glucògen) per a la contracció muscular. D’altra banda, la termorregulación i l’equilibri de líquids són factors fonamentals en el rendiment esportiu. La deshidratació té un impacte negatiu sobre la salut i el rendiment i perjudica la capacitat de realitzar esforços d’alta intensitat tant a curt com a llarg termini.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions