Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sal de la meva vida

Hipertensió arterial, isquemia cerebral i major risc d'atac cardíac, conseqüències d'abusar de la sal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 05deDesembrede2009
Img salero Imatge: Steve Woods

Img alimentacion1 1
Sí, alegrar el menjar a cop de saler és més que un costum, una militància. Ni pebre, ni espècies ni herbes aromàtiques, la sal és el condiment clau en les nostres cuines. Un polsim per amanir l’amanida, una altra per augmentar el sabor d’un guisat, una més per reafirmar el gust d’un filet.. I així fins a arribar als 9,7 g de sal que, segons l’últim estudi de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) en el qual s’analitzen 1.200 aliments per saber quin és el seu contingut en sal, consumeixen de mitjana cada dia els espanyols, el doble dels cinc g recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i cinc vegades més que els 2 g imprescindibles per al correcte funcionament de l’organisme d’una persona sana de 70 quilos de pes.

Controlar el saler no és suficient

Només el 25% de la sal que prenem procedeix del saler de llars i locals d’hostaleria. Perquè tres quartes parts de la sal consumida prové d’aliments processats: llaunes de conserva, precuinats, embotits, patés. És la “sal oculta”, que rep aquest nom perquè el consumidor no és conscient de la quantitat de condiment que suposa la ingesta d’aquests productes. El problema és que l’excés de sal continuat en la dieta no és innocu; a l’inrevés, passa factura i molt cara. La relació entre el consum excessiu de sal i l’augment del risc de sofrir hipertensió arterial està més que demostrat per estudis científics i assajos clínics. Les dades no deixen lloc a dubtes: cada any moren a Espanya 124.000 persones (la tercera part del total de morts) per malalties cardiovasculars, una de cada vint estan directament relacionades amb la hipertensió. La reducció de la ingesta d’aquest condiment a la meitat podria evitar milers de morts cada any. No va ser fàcil, un de cada tres espanyols pateix hipertensió arterial, proporció que augmenta a 2 de cada 3 en els majors de 65 anys. Partint que a pesar que la sal dona sabor als aliments però resta anys de vida, els experts en salut i nutrició de CONSUMER EROSKI recomanen revisar certs hàbits culinaris amb la finalitat de reduir el consum d’aquest condiment. I proporcionen les claus que orienten sobre els aliments processats que més sal contenen. Aquesta necessària croada contra l’excés de consum de sal té alguna cosa al seu favor: el gust, amb el temps, acaba habituant-se i a la llarga la sensació de que el menjar amb menys surt resulta insípida desapareix.

Els perills de ser molt salat

L’organisme d’un adult humà contenen de forma natural en l’organisme entre 250 i 300 g de sal. Si l’abús en el consum de sal és continuat durant anys o si l’organisme es veu incapaç d’eliminar aquest excés, les conseqüències poden ser greus per a la salut, i no només cal traduir-ho en hipertensió arterial, infarts cardíacs o en la penúltima epidèmia de la nostra salut pública: la isquemia cerebral. La retenció d’aigua, amb el consegüent augment de pes i amb l’exigència plantejada a cor, fetge i ronyons de manejar major volum de líquid i treballar per sobre de les seves possibilitats és una altra conseqüència del consum excessiu de sal. I encara hi ha més. Fumadors, diabètics i obesos veuen agreujada qualsevol disfunció del seu organisme si han abusat de la sal.

Img alimentacion1 2
La isquemia cerebral o ictus -primera causa de mortalitat en la dona espanyola, i segona en general- i el càncer d’estómac i l’osteoporosis també estan vinculats a l’excés de sal. No obstant això, reduir el consum de sal no ha de significar eliminar-la de la dieta perquè l’organisme la necessita, ja que li ajuda a mantenir el nivell de líquids corporals, permet la transmissió d’impulsos nerviosos, l’activitat muscular i l’absorció de potassi, i facilita la digestió i compensa les pèrdues originades per excés de sudoració i per vòmits o diarrees. En adults, la quantitat de sal diària no ha de superar els 5 grams, 3 g en els nens menors de set anys i 4 g per els qui tenen entre set i deu anys.

QUANT ÉS MOLTA SAL?

La primera mesura per reduir el consum de sal és recórrer menys al saler i usar-ho amb moderació quan s’amaneixen els plats i es condimenta el menjar. Però sabent que més del 70% de la sal que s’ingereix procedeix d’aliments processats, sembla clar que no és suficient amb allunyar el saler de la taula.

La sal, tant la d’origen marí com la qual prové de jaciments subterranis, conté sodi i clor. I el sodi que aporta un consum excessiu de sal és precisament el culpable de tots els mals associats.

La majoria dels aliments frescos no ho contenen, encara que les vísceres o el marisc ho proporcionen de forma natural. El menjar ja processat incorpora sal per realçar el sabor dels aliments i per conservar-los. No obstant això, la indústria afegeix també als seus productes altres substàncies que contenen sodi: additius, espesantes, gelificantes, edulcorants. Abans de comprar aquests aliments elaborats, que no només són els precuinats sinó qualsevol aliment no fresc, convé comprovar quanta sal contenen. El que seria molt senzill de fer si aquesta dada figurés en la seva llista d’ingredients o en la informació nutricional. Però és encara és poc habitual que els etiquetatges incloguin la quantitat de sodi o sal d’un producte: encara no hi ha obligació legal d’informar d’això, excepte quan els aliments pertanyen a la categoria “baix en sal”.

ANXOVES, PERNIL I SALSITXES: ELS MÉS SALATS

Els aliments considerats alts en sodi són els que contenen més de 500 mil·ligrams cada cent grams, que equival a dir 1,3% de sal. Per tant, els qui segueixen una dieta baixa en sodi han d’evitar els aliments precuinats, els embotits i el menjar ràpid. Una moderació que es fa extensible a les persones sanes, si bé en aquest cas no serà tan estricta.

Una recent anàlisi comparativa de CONSUMER EROSKI va comprovar la quantitat de sal de 64 aliments processats: embotits, diferents pans, conserves, solubles de cacao, galetes, productes d’aperitiu i precuinats. Els resultats van col·locar a anxoves en conserva, a pernil guarit, salsitxes, i xoriços com a líders en contingut de sal. De fet, van sobrepassar folgadament la quantitat de sal benvolguda com a excessiva per a la salut, l’1,5%. Els seguien olives, ketchup, formatges guarits, patates fregides i formatge de rodanxes. La sopa de sobre va ser l’aliment processat menys salat del comparatiu, per a estranyesa de més d’un tècnic. També van demostrar alts continguts en sal els cereals de desdejuni, el paté i el pernil cuit.

Per reduir el seu consum

Tots, sense excepció, hauríem de controlar el consumde sal, especialment els qui pateixen hipertensió omajor risc de sofrir problemes cardiovasculars.El gust per la sal és adquirit i, per això, és possiblemodificar-ho i educar-ho. A mesura que s’ingereix menyssal, la preferència pel salat també disminueix.Per a això, poden servir els següents suggeriments:

  1. Menjar més aliments frescos, contenen menys sodi.
  2. Cuinar-los sense sal i que sigui cada comensal agregui la quantitat al seu gust.
  3. Cuinar els aliments al vapor: al no haver-hi un mitjà amb el qual l’aliment entra en contacte, no hi ha cessió de substàncies i es conserva millor el contingut natural del sodi de l’aliment.
  4. Utilitzar herbes i espècies per condimentar els plats. Amb oli d’oliva verge i vinagre s’encobreix en part la falta de sal.
  5. La sal marina, pel seu sabor més fort, permet emprar menys quantitat per donar sabor als menjars.
  6. Substituir la sal per una de baix contingut en sodi: aporta la meitat de sodi que la sal comuna.
  7. La sal de clorur potásico (ha d’afegir-se una vegada cuinat l’aliment) manca de sodi i és la més recomanable.
  8. Reduir la ingesta d’aliments processats i, si escau, consumir preferentment els tinguin menys sodi (llegeixi les etiquetes nutricionals).

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions