Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Saps calcular el teu nivell d’hidratació?

Per saber si la quantitat d'aigua que es beu és suficient, cal considerar certs senyals físics i tenir en compte l'activitat que es realitza i l'entorn

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deJunyde2014
img_hidratacion fruta hd Imatge: Philippe Put

La insistència de vigilar el nivell d’hidratació pot semblar massa recurrent, sobretot en els mesos d’estiu. No obstant això, est és un tema tan important que justifica ser reiteratiu. Una deficient hidratació és la responsable de nombrosos ingressos hospitalaris i fins i tot d’una considerable xifra de defuncions, molts dels quals es podrien evitar. El següent article proporciona un mètode per conèixer si s’està fent una correcta hidratació i explica quanta aigua es necessita i per què no tot és aigua a l’hora d’hidratar, a més d’oferir cinc idees pràctiques per no deshidratar-se.

Img hidratacion fruta
Imatge: Philippe Put

L’aigua, sempre a mà

Recordar que hem de beure suficient aigua al llarg del dia sembla obvi i, no obstant això, el 70% de les persones reconeix que no aconsegueix els 2 litres que l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS) recomana beure en circumstàncies normals. Molts s’escuden que estan atents a la set, o en què s’hidraten a través dels aliments o altres líquids. Fins i tot hi ha els qui advoquen per beure solament quan es té set. Ambdues possibilitats tenen els seus fonaments, perquè cada individu té necessitats diferents. Segons les circumstàncies de salut o malaltia, la necessitat d’aigua i líquids varia.

Sigui com sigui, és important per evitar riscos adquirir l’hàbit de tenir l’aigua a mà, sobretot, en circumstàncies excepcionals: dies amb molta calor, quan es realitza un esforç físic extraordinari, si s’és una persona major o quan s’està convalescent, si s’ha passat una gastroenteritis o febre. Sabut això, un mateix, sense necessitat de protagonitzar un capítol de cop de calor, pot testar si l’aigua i la ingestió de líquids que fa al cap del dia aconsegueixen la quantitat correcta.

Com saber si s’està o no ben hidratat

Per saber si estem bevent la suficient quantitat d’aigua i líquids, o si incloem aliments rics en aigua que garanteixen una correcta hidratació, hem de vigilar l’orina. És important comprovar que orinem, almenys, en quatre ocasions des del matí a la nit, així com assegurar-se que el color és groc pàl·lid o clar. Si l’orina és groga ocre o més fosca, i no s’estan prenent vitamines o medicaments que l’afectin, s’ha d’augmentar la ingesta d’aigua en dos gots diaris durant cinc dies fins a aconseguir orinar almenys en quatre ocasions i aconseguir una pèrdua de color i d’olor.

A l’observació de l’orina, cal afegir la consciència de la pròpia realitat. És a dir, saber que els factors de l’edat, del pes, de l’altura, del sexe i del tipus de vida condicionen l’ús que realitza el cos de l’aigua, així com la demanda d’hidratació que precisa per mantenir el ritme. Una persona molt activa, que fa molta despesa calòrica, necessita majors quantitats d’aigua per estar ben hidratada; una persona que porti una vida sedentària, al marge de condicions atmosfèriques, precisarà molta menys.

Cal tenir en compte que el primer signe de deshidratació és la set, però es pot no atendre aquesta set i oblidar la sensació i persistir la deshidratació. Pot patir-se dolor cap i fatiga, davant el que hauríem de prendre el costum de beure dos gots d’aigua, per si de cas. Si la deshidratació és severa, o el cos està més feble i acusa més la desatenció, poden presentar-se capítols de taquicàrdies, esgarrifances, nàusees i fins i tot arribar a l’esvaïment. Això, per descomptat, cal evitar-ho, però convé saber que pot arribar-se a aquest extrem i prendre mesures perquè no succeeixi.

Quanta aigua es necessita

La quantitat d’aigua depèn de la persona i de les seves circumstàncies físiques i ambientals (edat, activitat, temperatura, etc.). El principal és no oblidar que cal beure aigua. Hi haurà els qui estiguin acostumats a prendre diversos gots al dia i aconsegueixin la mítica xifra de dues o fins i tot tres litres, els qui limitin la seva ingesta a les cinc menjades o els qui hagin de recordar la importància de beure un got, ja que deixen passar les hores i no tenen set. Tots podran superar amb èxit el test de l’orina. Però cal prendre aigua en la vida quotidiana. Un bon hàbit per començar el dia és beure un gran got i una peça de fruita. Així, amb aquest senzill gest, es garanteix una bona base d’hidratació.

Si s’altera la vida habitual, l’ambient i fins i tot l’activitat quotidiana, segur que també es variarà la necessitat corrent d’aigua, per això caldrà estar atent. I no solament de nosaltres mateixos, sinó també de les persones depenents que tinguem al voltant (nens i persones majors), que tenen menys capacitat de modificar hàbits i adoptar nous. El normal és que amb els canvis augmenti la necessitat d’ingerir líquids, la qual cosa és una bona excusa per incrementar el consum de fruites, verdures i preparats refrescants. Les sopes són una manera de prendre més líquids amb sabor, i en l’estiu es pot optar per oferir als nens sopes fredes, batuts de fruites, sopes de fruita o un gaspatxo recentment fet i servit ben fresc.

Hidratació, no tot és aigua

Que l’aigua no és l’única font d’hidratació s’entén millor si es mira el seu anvers, la deshidratació. Es pot tenir un episodi de deshidratació per una pèrdua d’aigua o una pèrdua major d’electròlits (sobretot, sodi). Una deshidratació per pèrdua d’aigua sol ser conseqüència d’una insolació, un capítol febril, un cas de gastroenteritis o la desatenció a la set. S’haurà desatès la correcta hidratació per no haver pres la suficient aigua ni suficients líquids. Però també es pot errar en el càlcul de la hidratació sofrint una pèrdua de sals minerals i de sodi. No ha d’ocórrer, excepte si es pateix gastroenteritis o es treballa en condicions extremes de calor o fred, o s’equivoca i no s’atén la demanda de sals en efectuar exercici físic.

Cinc gestos que ajuden a hidratar

  • 1. Comenci el dia amb un got d’aigua i ompli’s un botellín d’aigua. Segons els seus hàbits, porti-li-ho amb vostè i begui-li-ho al llarg del dia, o deixi-ho a casa i recordi acabar-li-ho abans d’anar al llit.
  • 2. A l’estiu, coma dues fruites al dia, una ració de verdura cuita -com a plat o guarnició- i mossegades de verdura crua.
  • 3. Estableixi l’hàbit d’identificar un moment de descans amb beure un got d’aigua.
  • 4. Triï begudes naturals abans que les ensucrades, i les infusions, millor que el cafè.
  • 5. Reflexioni sobre la conveniència d’utilitzar aigua embotellada, comprar una gerra filtradora o col·locar un filtre en la seva aixeta. Tal vegada d’aquesta manera prengui major consciència i afinitat a beure aigua.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions