Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Secrets per fer verdures al forn

La combinació de les verdures, el tall i el temps de cocció són claus per preparar plats sans, rics i vistosos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 05 de Abril de 2017
img_verduras horno trucos hd

Les verdures estan presents en la dieta formant part de les guarnicions o per si soles, com a plat principal. Si es cuinen rostides, a més de guanyar temps, s’estarà utilitzant una tècnica culinària que amb prou feines aporta greix als aliments. I és que és una forma estupenda de menjar ric i sa, per la qual cosa està especialment indicada per a dietes en les quals ha de limitar-se el contingut gras. A continuació s’ofereixen uns quants trucs i idees per preparar plats amb verdures rostides tan saludables com a saborosos, a més de quatre receptes.

Img verduras horno trucos
Imatge: teresaterra

A l’hivern és quan més ve de gust encendre el forn per cuinar. En aquesta època, els estels gastronòmics són els tubercles, com a patates, boniatos o naps. I, per descomptat, hi ha altres vegetals de temporada que queden molt gustosos rostits. La carabassa, la remolatxa i les pastanagues potencien el seu sabor alhora que donen una aroma casolana molt apetecible en la cuina.

Però, si bé en els dies freds es prefereix el calorcito del forn, totes les altres verdures que es coneixen són susceptibles de cuinar-se d’aquesta manera a qualsevol moment de l’any. Per tradició, les verdures d’estiu i primavera que amb més freqüència es rosteixen són les cebes, els pebrots vermells i verds, els alls i les albergínies (és a dir, la base de la famosa escalivada), encara que també és possible elaborar receptes amb verdures que sorprendran amb la seva potència de sabor i el seu lleuger toc dulzón (per la caramelización lenta dels seus sucs) i que permetran menjar o sopar lleuger.

Els carbassons queden fenomenals en el forn, i més si s’acompanyen d’uns bolets; amb solament afegir-los una miqueta d’oli d’oliva i sal adquireixen un sabor inigualable.

També hi ha receptes en les quals no tota la cocció de les verdures es realitza en el forn, però sí se’ls dona un últim toc a manera de gratinat. En aquest grup es troben verdures com a coliflor o bròcoli gratinats, patates amb formatge, cols de Brussel·les

Img boniatos horno hd
Imatge: jules:stonesoup

Solament un tipus de verdures o un assortiment de colors i textures?

És important tenir en compte si es vol cuinar les verdures soles o en companyia d’unes altres. En el cas que es desitgi cuinar solament un tipus de vegetals, no es tindrà molt problema: solament caldrà netejar-los, donar-los un tall homogeni perquè el cuinat sigui uniforme, aromatizar lleugerament i anar controlant de tant en tant com va el punt de cocció.

Però si es prefereix cuinar diverses verdures alhora en el mateix recipient, s’haurien de tenir presents les diferents textures i dureses, ja que no triga el mateix el rostit d’una pastanaga que d’un pebrot. Així que caldrà adaptar els corts i els temps per agregar cada verdura al moment apropiat.

En general, per poder cuinar totes les verdures alhora, s’han de tallar més fines les verdures i hortalisses dures (com a ceba, pastanaga i patata). En canvi, les més toves (com a carbassó i pebrots) i els bolets tenen un tall una mica més gruixut. D’aquesta manera es poden igualar els temps de rostit.

Img berenjenas quinoa hd
Imatge: jules:stonesoup

Quatre receptes de verdures rostides

  • 1. Escalivada. Primer s’han de netejar i deslavar l’albergínia, la ceba, el pebrot vermell, el pebrot verd, més un tomàquet i quatre dents d’all. Després es rosteixen totes les verdures senceres i juntes en el forn a 160 ºC durant gairebé dues hores, amb una mica de sal i un chorrito d’oli d’oliva. Una vegada rostides es pelen i es trossegen, sense oblidar que a les albergínies i els pebrots se’ls han de llevar les llavors. Després, cal col·locar totes les verdures en tires i barrejades en una font amb els sucs que han tret en el rostit. S’amaneix amb sal, oli d’oliva i el vinagre de vi al gust. Es pot servir temperada o freda.
  • 2. Patates i boniatos rostits al forn. Cal rentar de manera concienzuda la pell dels boniatos, raspant per llevar la terra que en general té en la superfície. També s’ha de rentar la pell de les patates. S’emboliquen, d’un en un, els boniatos i les patates amb paper d’alumini, es col·loquen en la safata de forn i s’introdueixen en el forn precalentado a 150 ºC durant 60 minuts. La cocció lenta produeix que el sabor sigui més dolç i suau.

    Per comprovar que estan cuits, s’introdueix un ganivet o una broqueta; si s’enfonsa sense dificultat fins al seu interior, significa que estan fets. Una vegada rostits, cal llevar el paper d’alumini, pelar i trossejar els boniatos i les patates per poder utilitzar-los en altres receptes o menjar com tentempié lleugerament amanits amb un chorrito d’oli d’oliva, sal en escates i un polsim de pimentón de la Vora.

  • 3. Amanida amb carabassa al forn. En una safata de forn es col·loca la carabassa pelada, sense llavors i trossejada en làmines de dos centímetres de grossor. S’unta amb oli d’oliva, es posa un polsim de sal i es rosteix a 200 ºC durant 20 minutos. Després, es col·loca la carabassa rostida sobre cada plat i sobre cada rodanxa unes fulles de rúcula prèviament rentades. S’agrega formatge tallat en làmines fines. Al moment de servir, s’amaneix l’amanida amb una vinagreta balsámica elaborada amb oli d’oliva, vinagre de Mòdena i uns trossets de festucs torrats, pelats i trossejats.
  • 4. Carabassa al forn. En primer lloc s’ha de rentar molt bé la carabassa, per després tallar-la en sentit longitudinal, treure-li les llavors i buidar la part que té polpa. En una paella, s’ofega una ceba juntament amb l’all trossejat en brunoise (cuadraditos molt petits). Quan el sofregit estigui gairebé fet, s’afegeixen a la paella la carn de carabassa trossejada i un parell de bols de bolets nets i trossejades juntament amb un polsim de gingebre rallado. Se saltea i, una vegada que estiguin les verdures cuinades, es posa a punt de sal i s’emplena amb aquesta barreja la carabassa hueca. S’espolvorea una mica de formatge mozzarella per damunt i es gratina durant 15 minuts a forn mitjà i amb grill. Es col·loca la safata en la part més baixa del forn perquè es cuini també la pela de la carabassa. Finalment, es presenta en la taula per a quatre persones i se serveix des de la mateixa carabassa com si anés una sopera.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions