Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Segó de blat per al restrenyiment

La coberta del gra de blat presenta un elevat contingut en fibra insoluble, que té propietats laxants a més de molts altres beneficis per a la salut

Img salvado trigo hd Imatge: Olearys

El segó de blat és la capa exterior del gra de blat. Però, a més, suposa una de les fonts més riques en fibra insoluble, per la qual cosa contribueix a combatre el restrenyiment. És un complement dietètic i, per tant, no ha de substituir a altres aliments rics en fibra, com a fruites i hortalisses, cereals integrals, fruita seca o llegums. És, en tot cas, una ajuda. A continuació s’explica per què el segó de blat és eficaç per combatre el restrenyiment, quin és la quantitat diària recomanada i com incloure-ho en la dieta.

Img salvado trigo
Segó de blat, idoni per combatre el restrenyiment

La fibra insoluble es diu així perquè en contacte amb l’aigua no forma gels viscosos, com la cel·lulosa, l’hemicelulosa o la lignina. Aliments rics en aquest tipus de fibres són els cereals integrals, els llegums i, en menor proporció, algunes verdures i hortalisses com a carxofes, espinacs, bledes, mongetes verdes, enciam, pastanaga i tomàquet cru.

El segó de blat, igual que altres fibres insolubles, té la capacitat de retenir aigua. La quantitat depèn de la grandària dels flocs de segó, que poden ser fins o més gruixuts. Aquests últims, en tenir una major superfície, retenen més aigua i tenen un efecte més intens en l’augment del volum i del pes de la femta.
La fibra insoluble en l’organisme augmenta la velocitat de trànsit intestinal

Estudis recents apunten nombrosos beneficis de la fibra dietètica per a la salut en la prevenció de malalties cardiovasculars, fins i tot de certs tipus de càncer.
Però l’efecte més conegut que té la fibra insoluble en l’organisme és el d’augmentar la velocitat de trànsit de la femta a través de l’intestí. Com a conseqüència, prendre diàriament aquest tipus de fibra millora les deposicions i ajuda a combatre el restrenyiment. Afavorir el trànsit intestinal disminueix la pressió abdominal i evita que la paret del còlon s’afebleixi. Per aquest motiu, en consumir segó de blat hi ha menys risc de sofrir restrenyiment i hemorroides, dos problemes cada vegada més freqüents en els nostres dies.
Altres avantatges de la incorporació de fibra insoluble en la dieta són els seus beneficis sobre malalties com la diabetis o l’excés de colesterol.

Segó de blat, quantitat diària recomanada

El segó de blat és un complement dietètic, per la qual cosa mai podrà substituir a un aliment. Abans d’ingerir-ho, convé valorar en primer lloc la quantitat de fibra que es pren a través dels aliments en la dieta diària: quant llegum i quants cereals integrals s’incorporen als menús de forma habitual. Si es detecta una falta evident d’aquests aliments, abans d’optar per un complement, convé revisar els hàbits. En cas de no millorar el restrenyiment, es pot plantejar la introducció de segó de blat com a complement a la dieta i en cada persona caldrà valorar la quantitat necessària.

Com a molt, es poden consumir 30 g diaris de segó de blat; si s’ingereix més, pot provocar problemes

Per tant, si diàriament es prenen aliments rics en fibra (fruites i hortalisses, cereals integrals com a pa, pasta o arròs, fruita seca i llegums) pot ser que no sigui necessari incloure aquest complement en la dieta. La ingesta adequada de segó de blat s’estableix entre 20 i 30 g al dia. Si se sobrepassen els 30 g, es produiran flatulència, distensió abdominal i digestions pesades.

A més, el segó de blat conté en la seva composició fitatos, unes substàncies que preses a l’excés poden impedir l’absorció del ferro, sobretot del ferro no hemo, que es troba en l’ou, en els llegums i en la fruita seca.

Com prendre el segó de blat

Podem incorporar aquest complement barrejant-ho amb la llet o amb el iogurt, de manera que s’estoven i resulten més apetecibles. També juntament amb els cereals de desdejuni, o en afegir uns grans a una macedònia de fruites o a un batut de fruites.

Una altra opció és utilitzar-ho en l’elaboració de postres casolanes com un bescuit o unes magdalenes. En emprar el segó de blat, obtindrem els beneficis de la fibra així com un producte integral amb un color, un sabor i un aspecte molt apetecibles.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions