Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Segons plats vegetals: una altra font de proteïnes

Introduir els aliments d'origen vegetal en el segon plat ajuda a controlar l'excés de proteïnes animals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 22deJunyde2012

Les recomanacions actuals sobre alimentació saludable fan èmfasi en el predomini d’aliments vegetals per sobre dels productes d’origen animal. Aquesta indicació, no obstant això, no és fàcil de seguir en el nostre entorn i època actuals, on la majoria dels menús contenen un segon plat constituït per carn, peix o ous. Les propostes gastronòmiques de molts restaurants insisteixen en aquest model i la realitat és que la població -tant nens com a adults- consumeix un excés de proteïnes i grasses animals. El següent article proposa alguns suggeriments per agregar més vegetals en el menú i una petita guia per descobrir aliments vegetals menys coneguts i crear un menú innovador amb vegetals originals.

Img platos vegetales
Imatge: Lablascovegmenu

Suggeriments per agregar més vegetals en el menú

Fa amb prou feines 50 anys, els aliments d’origen animal es consumien de forma ocasional. Aquesta excepcionalitat els va atorgar un paper protagonista i, a causa d’això, van passar a considerar-se com els aliments més nutritius i imprescindibles per a la dieta. D’aquí la seva marcada presència. Segons dades del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi ambient, en 2006, la ingesta mitjana de proteïnes va ser de 93,5 grams per persona al dia. El 66% d’aquesta quantitat procedia d’aliments d’origen animal. No obstant això, la quantitat recomanada de proteïnes per als adults és menor: oscil·la entre 46 i 56 grams al dia.

Els cereals i els llegums permeten realitzar plats saborosos amb una aportació adequada de proteïnes de qualitat

Hi ha múltiples opcions per disminuir la ingesta de proteïna en general i la d’origen animal, especialment. Tal com afirma l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), els cereals (arròs, blat de moro, pasta, cuscús, etc.) i els llegums permeten realitzar saborosos i tradicionals plats únics, amb una aportació adequada de proteïnes vegetals de qualitat. Una paella d’arròs (vegetal o amb petites porcions de carn o de peix), un potaje de llegums o uns macarrons a la bolonyesa, acompanyats amb una amanida o crema de verdures i una fruita per a postres, constitueixen un menjar equilibrat, amb una aportació grassa i proteic moderat.

Una altra opció és recórrer a segons plats constituïts per aliments vegetals, la majoria dels quals s’elaboren a força de cereals (arròs, mill, quinoa…) i llegums (com a soia, cigrons o llenties), amb verdures. En aquesta línia, a més de les múltiples ofertes d’aliments precuinats que es poden trobar al mercat -com a hamburgueses o mandonguilles vegetals, filets empanats de soia o libritos de seitán-, és fàcil preparar a casa versions vegetals de plats tradicionals. Algunes idees per completar el menú poden ser:

Un menú innovador amb vegetals originals

Molts plats vegetals contenen aliments que, fins fa poc temps, no eren habituals en el nostre entorn. Si ben no és imprescindible conèixer-los per elaborar segons plats vegetals, sí poden ser útils per perfeccionar o innovar les nostres receptes:

  • Seitán: és un producte alimentari elaborat a partir del gluten del blat, barrejat amb aigua i salsa de soia, i bullit en un brou vegetal. Se li poden afegir espècies, algues i altres ingredients que aportin aroma i sabor. Per la seva textura final, s’utilitza com a substitut de la carn (arrebossat, estofat, fregit, etc).

  • Tofu: és un aliment derivat de la soia que té aspecte de formatge fresc. S’obté després de posar en remull el llegum de soia, bullir-la, triturarla, filtrar-la, quallar el líquid restant i premsar-ho. És bastant insípid, per la qual cosa en cuinar-ho amb altres aliments (verdures, salses, espècies) millora el seu sabor.

  • Proteïna de soia texturizada: aquest producte procedeix de la soia sotmesa a alta temperatura, pressió, texturización i deshidratació. S’obtenen uns grans secs i cruixents, de color marró clar, la grandària del qual varia entre gairebé molt i els trossos més grans. S’escull un tipus o un altre en funció de la utilitat que se li doni (com a substitut de la carn en una salsa bolonyesa vegetal, com a ingredient d’unes hamburgueses o com a farcit de canelones, entre uns altres).

  • Tempeh: és un aliment derivat de la fermentació dels grans de soia en un cultiu amb fongs. En el nostre entorn, és freqüent en blocs petits i pot ser un ingredient de sopes, cremes o amanides o bé servir-se solament, fregit fins que la superfície estigui daurada i cruixent.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions