Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sempre llet descremada?

Si el que es desitja és reduir el greix de la dieta, la primera qüestió és analitzar el tipus i la quantitat de llet que es pren diàriament

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 14 de Febrer de 2007
img_lalechep



Algunes persones prenen la decisió de substituir la llet sencera per llet descremada amb la finalitat de rebaixar el consum de greix i a poc a poc anar baixant de pes. Unes altres en canvi ho fan per qüestió de gustos, ja que la llet sencera els resulta massa forta. Per salut, per gust o per ambdues, cal analitzar tots els aliments i begudes que formen part de la dieta habitual per comprovar si prendre sempre llet descremada és o no la millor alternativa.

En què difereix una llet d’una altra?

La llet descremada aporta la mateixa quantitat de proteïnes, sucres -en forma de lactosa- i calci que la llet sencera. A més d’aquests nutrients, la quantitat d’aigua que conté la llet descremada és molt similar a la de la llet sencera pel que és incorrecte afirmar que la “la llet descremada és tot aigua”. Però és cert que en mancar de greix, el sabor que aporta la llet descremada difereix de sencera.

La llet descremada no conté amb prou feines grassa, i estan enriquides en les vitamines que s’eliminen

La diferència entre ambdues radica que la llet descremada no conté amb prou feines grassa i per tant les calories que aporta són inferiors -tal com es pot comprovar en el quadre comparatiu inferior-. En eliminar el greix, també es rebutgen les vitamines liposolubles A, D i I. No obstant això, pràcticament totes les llets parcial o totalment descremades que es comercialitzen avui dia ja venen enriquides en aquestes vitamines.

Quants gots de llet sencera bec cada dia?

Si es beuen només dos gots de llet en una jornada, la diferència d’ingesta de greix amb prou feines serà perceptible

Si el que es desitja és reduir el greix de la dieta, la primera qüestió és analitzar el tipus i la quantitat de llet que es pren diàriament. Quan el consum de llet sencera és de 3 o 4 gots diaris, la reducció de greix i de calories que es produeix en substituir-la per llet descremada és bastant notable. En canvi, si es prenen 1 o 2 gots diaris de llet sencera o semidesnatada, el canvi a llet descremada no va a ser molt rellevant ja que la reducció de greix va a ser mínima.

Diferència de greix entre la llet sencera i la descremada

Llet sencera
– 1 got
Llet descremada
– 1 got-
Llet sencera
– 4 gots
Llet descremada
– 4 gots

Calories

Grassa (g)

126

7,2

72

0,4

504

28,8

288

1,6

Valorar l’alimentació en el seu conjunt

Quan s’abusa de dolços, brioixeria, embotits o carns grasses de gens serveix prendre llet descremada

Abans de substituir la llet sencera per descremada convé reflexionar sobre els aliments que es prenen diàriament. Quan s’abusa de dolços, brioixeria, embotits o carns grasses de gens serveix prendre llet descremada ja que és molt major el greix que aporten aquests aliments en comparació del que es redueix en canviar una llet per una altra. Alguns d’ells aporten no solament calories sinó molts greixos i sucres simples que són més abundants que els de la pròpia llet sencera. Per això cal valorar la quantitat de greixos que s’ingereixen cada dia:


– Ingesta excessiva de greix:
Pot ocórrer que en la dieta d’una persona hi hagi un excés de greix i en aquest cas el més convenient serà corregir els hàbits alimentaris menys saludables abans de substituir la llet sencera per la versió descremada. D’aquesta manera s’anirà reduint de forma gradual el contingut en greix de la dieta, adquirint al mateix temps hàbits alimentaris correctes.

– Ingesta adequada de greix: Quan la quantitat de greix que es pren és l’adequada no és necessari canviar el consum de llet sencera per descremada, sempre que no hi hagi una indicació per part d’un professional. Per exemple en cas que existeixi risc cardiovascular i calgui reduir la ingesta de greix saturat es podrà recomanar llet descremada.

I els nens?

Quan una persona decideix prendre llet descremada és habitual que aquest canvi afecti a tota la família. Abans de fer-ho cal tenir en compte les necessitats de tots els seus membres, més àdhuc si hi ha nens petits.
La primera pregunta que hem de respondre és es recomana als nens i nenes beure llet descremada?. Mai abans dels 4 anys i tan sols s’indicarà la seva ocupació, en cas que existeixi risc cardiovascular o d’obesitat i sempre sota la supervisió d’un professional de la salut i de la nutrició.

Per tant, si cal caldrà comprar en el supermercat dos tipus de llet per alimentar a tota la família.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions